Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Prolaps ødelegger livet mitt

Hjelpenjente123

Anbefalte innlegg

Jeg har snakket med en overlege på sykehuset, og har fått valget mellom å operere eller vente i 3 måneder og ta en ny vurdering da. Har en uke på å bestemme meg. 

Jeg er 18 år gammel og har hatt prolaps i ryggen i 9 måneder nå, og smertene blir bare verre og verre. Jeg går mitt siste år på videregående, så jeg bruker mye av tiden min på skolearbeid.  Pga prolapsen bruker jeg mye lenger tid enn vanlig på skolearbeid fordi jeg må ta mange pauser og mister fokus ofte fordi smertene kan bli så intense. Når jeg reiser meg opp igjen er det nesten umulig å rette opp ryggen helt. 

I tillegg jobber jeg i butikk, men foreløpig er jeg sykemeldt fordi jeg rett og slett gruer meg så mye til å jobbe. Smertene blir så intense at jeg må holde igjen tårer, selvom jeg tar smertestillende før vakta. Jeg har blitt sendt hjem fra jobb en gang fordi jeg ikke klarte å gå. 

Det sosiale livet mitt er helt ødelagt. Jeg tilbringer mesteparten av tiden liggende på gulvet fordi alt annet er for smertefullt. Om jeg tar en kort tur innom butikken må jeg ligge på gulvet og slappe av i en halvtime. 

Jeg trener og har mye fokus på å være forsiktig og trene opp ryggen, men det hjelper ikke mye. Har også dratt til fysioterapeut.

Om tre måneder er jeg midt oppi alle tentamener, og litt etter, eksamener. Jeg er utrolig redd for at prolapsen vil hindre meg fra å gjøre mitt beste med tanke på at jeg ikke får gjort like mye skolearbeid som før. Utdanninga jeg ønsker å ta krever et utrolig høyt snitt, som også krever fullt fokus. Jeg skal også flytte ut hjemmefra. Det kan bli veldig vanskelig for meg med tanke på flytting, penger og jobb. 

Derfor lurer jeg på om noen har tips til hva jeg burde gjøre? Eventuelt erfaring med å ha operert? Jeg er utrolig takknemlig for alle svar, og for at du orket å lese alt!

Takk på forhånd! 

Endret av Hjelpenjente123
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prolaps er forferdelig, har nettopp hatt min første runde. Heldigvis kortvarig. 

Min samboer er operert for dette, hun fikk det skikkelig "galt" og holdt på å miste følelse i ben osv. Da er det kun operasjon som utvei. Hun har dog problemer i etterkant og får ofte "støt" og annet. Kan få låsninger osv. Så operasjon er ikke bare bra, men for noen eneste utvei. 

Det beste er å bevege seg, ikke tren vekter. Kom deg ut i skog og mark, "gå det av". Jeg vet det høres helt mongo ut, men det hjelper. I tillegg vill jeg anbefale kiropraktor. Det har hjulpet meg mye. Men, det er en risiko også, så velg en som har erfaring med prolaps. Og få deg medisiner, ikke rød trekant(om det kan unngås). Men stor boks med paracet og voltaren. Ta jevnt i en periode, mens du mosjonerer i terreng. 

Prøv å utsett operasjon så mye som mulig, som sagt kommer det ofte med komplikasjoner og vedvarende problemer livet ut. 

og sist men ikke minst, hør på medisinsk personell og ikke ta tipsene her på forumet for god fisk(inkludert meg selv). Vi har gjerne svarene som passet oss i lignende situasjoner, men vi er ikke alle like :) Lykke til! Ikke gi opp, det ordner seg til slutt, selv om det er forferdelig nå! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest cff6d...6d8
Salvesen. skrev (9 minutter siden):

sist men ikke minst, hør på medisinsk personell og ikke ta tipsene her på forumet for god fisk(inkludert meg selv). Vi 

Kjente det vibrerte i neseborene frem til jeg kom til denne strofen. +1 for selvinnsikt.

Anonymous poster hash: cff6d...6d8

Lenke til kommentar

Prolaps må enten opereres eller håpe at det går over av seg selv. I ditt tilfelle må du ha en god dialog med legen, overveie fordeler og ulemper. Ingen her på forumet vet hvor prolapsen sitter, hvor stor den er, og ihvertfall ikke hvilke kirurgiske komplikasjoner som kan være relatert til akkurat din type prolaps. Du og legen må sammen finne ut av hva som er best for akkurat deg - det er en vanskelig avgjørelse, men dere må se på utsiktene med og uten operasjon utfra hvordan situasjonen er i dag. Masse lykke til, dere skal nok finne ut av det

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest 653e8...13c

Gutt på 24 her. Hatt prolaps siden jeg var hva .. 18 jeg og? Jeg er HELT frisk den dag idag, ikke mist håpet - selvom jeg også var på vei til å miste håpet. Jeg har aktivt drevet med kampsport og vektløfting. Under en nedleggelse på trening (bryting) sa det stopp for meg l4-l5-s1 prolaps. Dette var jævlig i starten. 
Jeg følte alt gikk til helvete. Måtte gi slipp på all trening, og skolen ble som i din situasjon veldig hard. Første jeg gjorde var å ta en mr time. der så man utglidning i de 2 skivene. 
tiden min har gått til mye svømming og kjernemusklatur + yoga. Er nå etter mange år senere på mitt beste. Har en jobb som krever sitt fysisk pga utageringer og jeg har i det siste vært med på mange utageringer hvor det har gått veldig bra uten noe smerter. Viktigste er at du ikke gir opp. Du er ung og det kan løse seg. Ikke gjør ting som forverrer smertene. Jobbet selv på bakeri og d var et helvete hver dag etter jobb. Si heller opp jobben / sykmeld deg enn å få vondt på jobb.

start med opptrening, søk etter øvelser innen kjernemuskelatur og yoga. Ikke gi opp. Spis Sundt drikk mye vann. Jeg forstår deg så veldig godt. Værste er at vi er såpass unge og har det men hva skal man gjøre?

Anonymous poster hash: 653e8...13c

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Gjest 653e8...13c skrev (På 15.1.2021 den 22.34):

Gutt på 24 her. Hatt prolaps siden jeg var hva .. 18 jeg og? Jeg er HELT frisk den dag idag, ikke mist håpet - selvom jeg også var på vei til å miste håpet. Jeg har aktivt drevet med kampsport og vektløfting. Under en nedleggelse på trening (bryting) sa det stopp for meg l4-l5-s1 prolaps. Dette var jævlig i starten. 
Jeg følte alt gikk til helvete. Måtte gi slipp på all trening, og skolen ble som i din situasjon veldig hard. Første jeg gjorde var å ta en mr time. der så man utglidning i de 2 skivene. 
tiden min har gått til mye svømming og kjernemusklatur + yoga. Er nå etter mange år senere på mitt beste. Har en jobb som krever sitt fysisk pga utageringer og jeg har i det siste vært med på mange utageringer hvor det har gått veldig bra uten noe smerter. Viktigste er at du ikke gir opp. Du er ung og det kan løse seg. Ikke gjør ting som forverrer smertene. Jobbet selv på bakeri og d var et helvete hver dag etter jobb. Si heller opp jobben / sykmeld deg enn å få vondt på jobb.

start med opptrening, søk etter øvelser innen kjernemuskelatur og yoga. Ikke gi opp. Spis Sundt drikk mye vann. Jeg forstår deg så veldig godt. Værste er at vi er såpass unge og har det men hva skal man gjøre?

Anonymous poster hash: 653e8...13c

Hvor lang tid tok fra du fikk prolapsen til du ble frisk igjen? Jeg vet at det er ulikt for alle, men jeg bare lurer og håper du kan svare på det? 

Lenke til kommentar
Hjelpenjente123 skrev (På 14.1.2021 den 21.54):

Jeg går mitt siste år på videregående, så jeg bruker mye av tiden min på skolearbeid.  Pga prolapsen bruker jeg mye lenger tid enn vanlig på skolearbeid fordi jeg må ta mange pauser og mister fokus ofte fordi smertene kan bli så intense. Når jeg reiser meg opp igjen er det nesten umulig å rette opp ryggen helt.
(...)

Om tre måneder er jeg midt oppi alle tentamener, og litt etter, eksamener. Jeg er utrolig redd for at prolapsen vil hindre meg fra å gjøre mitt beste med tanke på at jeg ikke får gjort like mye skolearbeid som før. Utdanninga jeg ønsker å ta krever et utrolig høyt snitt, som også krever fullt fokus. Jeg skal også flytte ut hjemmefra. Det kan bli veldig vanskelig for meg med tanke på flytting, penger og jobb. 

Når man har helseplager av en viss grad, om de så er fysiske eller psykiske, har man krav på tilrettelegging i skolesammenheng. Nå vet jeg ikke hvordan det er med den berømmelige fraværsgrensen i disse tider, men tilrettelegging kan feks. handle om unntak knyttet til denne. Ekstra tid på prøver, er også en tilrettelegging som kan gjøres. Jeg husker ikke helt gangen i hvordan man ber/søker om dette, men det starter uansett med en legeerklæring, også ville jeg tatt det opp med kontaktlæreren din eller en helserådgiver (man har vel fortsatt slike? - lenge siden jeg har hatt noe med VGS å gjøre 😅).

Et annet alternativ, hvis det faktisk blir vanskelig for deg å gjennomføre, er å bruke et ekstra år på å fullføre VGS. Jeg er klar over at det ikke er det mest forlokkende for en ambisiøs 18-åring - man har det gjerne travelt med å komme videre i livet i den alderen - men det ene året betyr egentlig ikke så mye senere. Og uansett er det greit at du vet om muligheten. Det er i hvert fall langt billigere og koster deg ikke noe mer tid, enn å bruke et år på å ta opp igjen fag som privatist for å komme opp på snittet du trenger.

Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts skrev (17 minutter siden):

Når man har helseplager av en viss grad, om de så er fysiske eller psykiske, har man krav på tilrettelegging i skolesammenheng. Nå vet jeg ikke hvordan det er med den berømmelige fraværsgrensen i disse tider, men tilrettelegging kan feks. handle om unntak knyttet til denne. Ekstra tid på prøver, er også en tilrettelegging som kan gjøres. Jeg husker ikke helt gangen i hvordan man ber/søker om dette, men det starter uansett med en legeerklæring, også ville jeg tatt det opp med kontaktlæreren din eller en helserådgiver (man har vel fortsatt slike? - lenge siden jeg har hatt noe med VGS å gjøre 😅).

Et annet alternativ, hvis det faktisk blir vanskelig for deg å gjennomføre, er å bruke et ekstra år på å fullføre VGS. Jeg er klar over at det ikke er det mest forlokkende for en ambisiøs 18-åring - man har det gjerne travelt med å komme videre i livet i den alderen - men det ene året betyr egentlig ikke så mye senere. Og uansett er det greit at du vet om muligheten. Det er i hvert fall langt billigere og koster deg ikke noe mer tid, enn å bruke et år på å ta opp igjen fag som privatist for å komme opp på snittet du trenger.

Jeg får ekstra tid på prøver og lærerne mine er veldig forståelsesfulle. Har også fått fritak fra vurdering med karakter i gym. Men takk for tips! 

Lenke til kommentar
Hjelpenjente123 skrev (2 minutter siden):

Men takk for tips! 

Du skal få et til, og det er at du på prøver der det er vakter til stede, informerer dem alle før prøven starter om at du har ekstra tid. Ellers er sjansen stor for at du kommer til å bli mye forstyrret når tiden er gått ut for de andre.

Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts skrev (23 minutter siden):

Du skal få et til, og det er at du på prøver der det er vakter til stede, informerer dem alle før prøven starter om at du har ekstra tid. Ellers er sjansen stor for at du kommer til å bli mye forstyrret når tiden er gått ut for de andre.

Det skal jeg!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...