MonicaS Skrevet 14. januar 2021 Del Skrevet 14. januar 2021 Hei! I en artikkel i tu.no leste jeg at alle verdier måles etter dagens utvinningstempo (kobolt og litium). I Norge vil myndighetene forby salg av annet enn elbil fra 2025. Da vil utvinningstempoet øke. Hvis resten av verdrn øker salget av elbiler vil det ikke ta 54 år før vi er tomme for kobolt, slik artikkelen sier. Noen som vet mer enn artikkelforfatter som antar veldig mye og som skjuler det i en tone av objektivitet. Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 17. januar 2021 Del Skrevet 17. januar 2021 Flere ser på å lage batterier uten kobolt. Tidslinje er ikke spesifisert men vi kan anta at det ikke tar 50år. kg kobolt er allerede redusert kraftig i de nyeste batteriene. https://www.theverge.com/2020/9/22/21451670/tesla-cobalt-free-cathodes-mining-battery-nickel-ev-cost 2 Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 16. februar 2021 Del Skrevet 16. februar 2021 Liker at kilden din er Fuelling Us Forward, en interesseorganisasjon for fossile bilprodusenter. Tesla har vel nå laget batterier uten kobolt, så koboltproblemet løses nok en gang. Men uansett er det ikke bare bilprodusenter som bruker kobolt. Apple produserer vel noen hundre millioner telefoner i året alene, og Samsung omtrentlig like mange. Sleng på alle de andre mobilprodusentene og pc-produsenter så har vi mange "syndere" 4 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 16. februar 2021 Del Skrevet 16. februar 2021 Kommer ikke til å bli noe forbud mot salg av fossilbiler Vi må først se om det kommer noe forbud mot fossilbiler i bysentrum Oslo planlegger dette allerede, og da vil det være uaktuelt å kjøpe fossilbil der, så vi trenger ikke noe forbud mot salg Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 22. februar 2021 Del Skrevet 22. februar 2021 'Kjente reserver' er ikke noen god målestokk. Kjente reserver ligger i bakken, og krever infrastruktur for å ekstraheres. Det som er viktig er utvinningskapasitet og tiden det tar å reagere på endringer i etterspørsel. Kobolt har lenge vært et overskuddsprodukt, et sideprodukt av kopper og nikkelproduksjon. (Primær koboltproduksjon er ekstremt uvanlig) Dermed følger tilbudet av kobolt for en stor del etterspørselen av kopper og nikkel (men ikke nødvendigvis i riktig ratio for batterier) Videre er det verdt å merke seg at mineralutvinning krever mye og dyr infrastruktur. Fra du ønsker å sette i gang utvinning til at du har alt av matrialkjeder, avfallshåndtering, tillatelser og konstruksjon på plass og er i full drift kan det fint ta 20 år. Med slike tidsskalaer er investorer forståelig nok noe avventende til å reagere på det som kan være forbigående etterspørselsendringer. (Ikke fordi batterier som konsept sannsynligvis forsvinner, men fordi de kritiske metallene kan finne på å endre seg med andre kjemier.) Jeg ville forøvrig listet opp nikkel fremfor litium som utfordrende råvare for dagens batterier. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå