nirolo Skrevet 14. januar 2021 Del Skrevet 14. januar 2021 (endret) Har bygget PC med guttungen og vi sliter med at vi får BSOD "WHEA Uncorretable Error" Har sett på dumpen som har blitt lagd, men eneste jeg får ut av det er "CRITICAL_PROCESS_DIED" ntoskrnl.exe som betyr at kernelen døde så vidt jeg kan forstå. Har prøvd å ta alle komponenter ut og inn igjen, uten noe hell Har to minnebrikker, så har prøvd med bare en av de i ulike slots (byttet på hvilken minnebrikke også). Har kjørt windows sin memtest uten at den fant noe galt. Har sjekket disken uten at det ble funnet noe feil. Har oppdatert drivere uten hell. Har også prøvd å nedgradere skjermkortdriveren - også det uten hell. Eneste jeg har å gå etter er at det virker som pc'en kræsjer ganske kjapt hvis vi spiller eller ser på netflix, noe som får meg til å mistenke skjermkortet - men det er bare en magefølelse, den kræsjer etter en stund uansett hva jeg holder på med. Gjetter også på at det ikke er minneproblemer siden det feiler enten jeg bruker den ene eller andre minnebrikken, men det *kan* jo være noe med begge selvsagt. Noen tips til videre feilsøking? Har ikke bygd pc på veldig mange år nå, så føler meg som noob på pc-bygging igjen 😕 Komponentene til PC: G.SKILL Aegis DDR4 32GB 3000MHZ Corsair CV650, 650W PSU Intel Core i5-10400F Prosessor ASUS TUF B460-PRO GAMING WI-FI hovekort MSI GeForce GTX 1660 SUPER VENTUS OC Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD Endret 14. januar 2021 av nirolo La til SSD Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 14. januar 2021 Del Skrevet 14. januar 2021 Det er vel flere komponenter? Ssd? Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 14. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2021 mobile999 skrev (4 minutter siden): Det er vel flere komponenter? Ssd? Oops, lagt til nå Lenke til kommentar
aswfg Skrevet 14. januar 2021 Del Skrevet 14. januar 2021 (endret) Har hatt samme feil selv etter fersk windows install med nyeste gpu driver på ny ssd. Fiksen var å formatere SSD pånytt som GPT og installere gpu driver fra september. Null problemer siden. Endret 14. januar 2021 av Nwader Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 19. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2021 Skulle prøve det du sa @Nwader Nedgraderte først driveren til skjermkortet enda mer - uten at det hjalp. Valgte å gjøre dette først, siden det var en ganske enkel oppgave. Trodde jeg hadde formatert disken som GPT, men tenkte å reinstallere windows og sjekke at alt var riktig. Da begynte ting å feile enda mer. Etter å ha formatert disken på nytt så fikk jeg ikke installert windows igjen. Den feilet alltid med en melding som tydet på at noe var feil med minnepinnen min / windows-imaget. Fikk kjøpt meg en ny minnepinne og lastet ned et nytt image, med samme resultat. Utallige forsøk men ingen ting så ut til å hjelpe. Selv om feilmeldingen ikke skulle tilsi det (og heller ikke treffene når jeg googlet) så begynte jeg å tro at det måtte være disken - evt hovedkortet. Fant da ut at jeg skulle få tak i en ny disk og teste det. Å finne feil ved hovedkortet vet jeg ikke hvordan jeg skal få til, så dermed var det mye lettere å bytte disk :) Har nå fått tak i ny disk, installert windows på nytt og sett på netflix i en halvtime. Det er lengste oppetiden jeg har hatt noen sinne på den :) Merker jeg er litt nervøs for å oppdatere drivere etc, men det må vel til etter hvert. Men først må jeg verifisere hvorvidt den er stabil som den er nå. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 19. januar 2021 Del Skrevet 19. januar 2021 nirolo skrev (16 minutter siden): Fant da ut at jeg skulle få tak i en ny disk og teste det. Hvilken? Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 19. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2021 mobile999 skrev (43 minutter siden): Hvilken? Byttet ut den angitte m.2 disken med en Kingston A400 240GB M.2 SSD Lenke til kommentar
aswfg Skrevet 19. januar 2021 Del Skrevet 19. januar 2021 nirolo skrev (3 timer siden): Byttet ut den angitte m.2 disken med en Kingston A400 240GB M.2 SSD Du jeg ser faktisk at vi hadde samme ssd, jeg kjøpte også en corsair force 510 nylig. [Komplett på salg] Prikk samme problem som du beskrev frem til jeg gjorde det over, ikke hatt problemer siden. Uansett bra det ordna seg Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 25. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2021 Nå har komplett også refundert kostnaden til den opprinnelige disken (siden jeg ikke hadde behov for en ny etter å ha kjøpt erstattning). 🥳 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå