Gå til innhold

Flere Model 3-eiere har hatt problemer med varmepumpen. Nå er en fiks klar


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det mulig å skru av varmepumpa og kun bruke vanlig "glødetråd" oppvarming?

Er det fremdeles 6kW tilgjengelig "glødetråd" oppvarming i nyere Tesla Model 3 med varmepumpe? Eller skjer all oppvarming via varmeutvikling/kompressor? 

Evt, hvis kompressoren skulle svikte, vil en fremdeles kunne varme kupeen med 6kW 1:1 "gammeldags" oppvarming?

Lenke til kommentar
27 minutes ago, keramikklampe said:

Er det mulig å skru av varmepumpa og kun bruke vanlig "glødetråd" oppvarming? Nei

Er det fremdeles 6kW tilgjengelig "glødetråd" oppvarming i nyere Tesla Model 3 med varmepumpe? Eller skjer all oppvarming via varmeutvikling/kompressor? Nei / Delvis, batteri varmes ved hjelp av motor, så bruker VP varmen fra batteriet igjen for å lage varme til kupe

Evt, hvis kompressoren skulle svikte, vil en fremdeles kunne varme kupeen med 6kW 1:1 "gammeldags" oppvarming? Trolig ikke, når batteriet er sugd helt kaldt har man ikke mer å gå på.

 

Lenke til kommentar
kremt skrev (1 minutt siden):

 

Har sett noen dårlige skisser av systemet.

Hadde batteriet tålt høy temperatur kunne man varmet vannet til 50-60 grader og varmet inneluften med det. Motorene ser ut til å brukes til å heate batteriet. Tror det er det som skjer før superlading.

En av skissene indikerer at de enten resirkulerer kupeluften eller tar varmen ut av den.

Dette er forøvrig en ting el bil fabrikanter bør gjøre. Dette er noe som blir gjort i bygninger og kan fint gjøres på biler også. Det er helt unødvendig å ventilere ut luft med 25 grader uten å ta ut varmen man har tilført. Det er sløsing.

Resirkulerer man lufta vil det raskt bli for mye co2 og vanndamp. Det er ikke bra

Lenke til kommentar
12 hours ago, Trestein said:

Har sett noen dårlige skisser av systemet.

Hadde batteriet tålt høy temperatur kunne man varmet vannet til 50-60 grader og varmet inneluften med det. Motorene ser ut til å brukes til å heate batteriet. Tror det er det som skjer før superlading.

En av skissene indikerer at de enten resirkulerer kupeluften eller tar varmen ut av den.

Dette er forøvrig en ting el bil fabrikanter bør gjøre. Dette er noe som blir gjort i bygninger og kan fint gjøres på biler også. Det er helt unødvendig å ventilere ut luft med 25 grader uten å ta ut varmen man har tilført. Det er sløsing.

Resirkulerer man lufta vil det raskt bli for mye co2 og vanndamp. Det er ikke bra

Wow... Sa du nettop noe positivt om Tesla sitt system?

Endret av Complexity
  • Liker 3
Lenke til kommentar
10 hours ago, Trestein said:

Dette er forøvrig en ting el bil fabrikanter bør gjøre. Dette er noe som blir gjort i bygninger og kan fint gjøres på biler også. Det er helt unødvendig å ventilere ut luft med 25 grader uten å ta ut varmen man har tilført. Det er sløsing.

Enkelt kan dette kun gjøres dersom den varme luften føres ut samme sted hvor den kalde tas inn f. eks. med en motstrømsvarmeveksler. Dette er ikke noe problem i en bygning med flere rom hvor det uansett går ventilasjonskanaler på kryss og tvers. Er litt usikker hvor det er i dagens biler, men ser for meg at man måtte ha en ganske stor ventilasjonskanal som går fra bakenden av kupeen til dæsjbordet i fronten hvor det alltid er behov for innblåsing av varmluft. Kan ikke forestille meg at det blir 'fint'.

I mindre bygg (eneboliger f eks) med varmegjenvinning er det vel alltid (har ikke hørt/sett/lest noe annet) at den gjenvunne varmen brukes til oppvarming av vann, ikke luft.

Endret av trikola
tilføyet linken og siste avsnitt
Lenke til kommentar

Når jeg tenker over det så kunne man gjøre følgende: plassere varmepumpen bak ved motoren (ved bak- og firehjulsdrift) og bare ha en varmtvannsledning med neglisjerbar diameter (ift ventilasjonskanaler) som går til utblåsningsdysene fremme. Tilhørende returledning kunne ta med tapsvarme fra de ulike stedene på vei tilbake. Dette kunne være en ganske effektiv løsning ettersom varmepumpen alltid har inneluften som input.

Værsågod - gratis tipps, ikke patenterbar lenger 🙂

Endret av trikola
  • Liker 1
Lenke til kommentar
37 minutes ago, trikola said:

I mindre bygg (eneboliger f eks) med varmegjenvinning er det vel alltid (har ikke hørt/sett/lest noe annet) at den gjenvunne varmen brukes til oppvarming av vann, ikke luft.

Her tenker du nok på avtrekksvarmepumper og ikke vanlig balansert anlegg for luft. Disse to kan også kombineres, noen produsenter har det.

Lenke til kommentar
kremt skrev (11 timer siden):

 

Hmm.. interessant. Så det er kun motorene som genererer varme? 

Hva om det er 25 minus grader ute (såpass kaldt at luft-luft varmepumpe ikke virker, og væskesystemet like kaldt. Kan systemet da styre all varme produsert fra motorene til varmepumpa, og videre varme kupeen først? Eller vil det ta betydelig lengre tid enn det gamle "glødetråd" systemet hvor uteluft blir direkte oppvarmet? 

Er det noen som har skisser av kjøle/varmepumpe systemet til Tesla Model 3?

Lenke til kommentar
kremt skrev (1 time siden):

Her tenker du nok på avtrekksvarmepumper og ikke vanlig balansert anlegg for luft. Disse to kan også kombineres, noen produsenter har det.

Det er fullt mulig å lage et ventilasjons system i en bil med kondensator ved innluft og fordamper på utlufting.

jeg tørker klær med samme metode. 
 

Det betyr at det er en luftkrets der kondensator varmer opp lufta til 60grader.

Den varmer opp og tar opp fukten i klærne. 
 

Så blir luften kjølt ned i fordamper og fukt tatt ut. 
 

Ulempen er at man vil få mye vann ut av kupeluft. Bilen virker ofte som en tørke maskin. Man setter seg inn våt og er tørr når man kommer frem.
 

 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (9 timer siden):

Wow... Sa du nettop noe positivt om Tesla sitt system?

Ja. So nettop en tysker med en SR.

Han hadde målt hvor mye energi bilen trakk ved forvarming. Kupeen var grei men batteriet tok en time før kuldesymbolet forsvant. Det gikk ofte 5-6kwh på forvarming. Det kostet han ca 15kr med tyske strømpriser.

Det interessante er at man da i praksis kan bruke batteriet som et energi lager.

Hvilken spesifik varmekapasitet et batteri har aner jeg ikke. Et 400kg batteri tilsvarer i masse 2*200l vartvannsbereder i vekt.

Du kan tilføre mange kwh for å varme opp det.

5kwh er 10% av batterikapasiteten.

Så ved å koble dette sammen og forvarme batteriet kan man teoretisk få 10% ich lenger rekkevidde. Problemet er at man trenger høyere temperatur i kupeen enn det batteriet liker så man trenger en varmepumpe. 

Ulempen er selvfølgelig at på korte turer vil man lett kunne lagre for mye energi i batteriet og at dette går tapt når bilen står i ro.

Nå tror jeg dette er noe både vw og andre har dette alle rede så det er fint at tesla ikke bare blåser varmen ut under bilen når de har hurtigladet.

Den andre saken var gjenvinning av kupeluft. Det er mulig at de har det. Nå forsvinner endel av tilført energi ut vinduer osv men mye kan gjennvinnes

Endret av Trestein
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Trestein said:

Ja. So nettop en tysker med en SR.

Han hadde målt hvor mye energi bilen trakk ved forvarming. Kupeen var grei men batteriet tok en time før kuldesymbolet forsvant. Det gikk ofte 5-6kwh på forvarming. Det kostet han ca 15kr med tyske strømpriser.

Det interessante er at man da i praksis kan bruke batteriet som et energi lager.

Hvilken spesifik varmekapasitet et batteri har aner jeg ikke. Et 400kg batteri tilsvarer i masse 2*200l vartvannsbereder i vekt.

Du kan tilføre mange kwh for å varme opp det.

5kwh er 10% av batterikapasiteten.

Så ved å koble dette sammen og forvarme batteriet kan man teoretisk få 10% ich lenger rekkevidde. Problemet er at man trenger høyere temperatur i kupeen enn det batteriet liker så man trenger en varmepumpe. 

Ulempen er selvfølgelig at på korte turer vil man lett kunne lagre for mye energi i batteriet og at dette går tapt når bilen står i ro.

Nå tror jeg dette er noe både vw og andre har dette alle rede så det er fint at tesla ikke bare blåser varmen ut under bilen når de har hurtigladet.

Den andre saken var gjenvinning av kupeluft. Det er mulig at de har det. Nå forsvinner endel av tilført energi ut vinduer osv men mye kan gjennvinnes

Å forvarme batteriet er jo valgfritt da. Jeg kan fint hoppe i bilen min å kjøre avgårde med kaldt batteri om ønskelig.

Skal jeg bare 1km ned på butikken er det ofte det jeg gjør. Kjører man lenge vil jo batteriet bli varmet opp av motorenes spillvarme. Motor bak ligger på mellom 25-30 grader under bruk og denne varmen føres inn i batteriet.

VW og andre har det vel ikke dette.. Er jo det som gjennspeiles på forbruket mellom dem..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 minutter siden):

Å forvarme batteriet er jo valgfritt da. Jeg kan fint hoppe i bilen min å kjøre avgårde med kaldt batteri om ønskelig.

Skal jeg bare 1km ned på butikken er det ofte det jeg gjør. Kjører man lenge vil jo batteriet bli varmet opp av motorenes spillvarme. Motor bak ligger på mellom 25-30 grader under bruk og denne varmen føres inn i batteriet.

VW og andre har det vel ikke dette.. Er jo det som gjennspeiles på forbruket mellom dem..

Forvarmer du en vw vil den bruke mindre energi på kjøring. Den forvarmer batteriet den også. 
 

Har ikke sett store variasjoner i forbruk mellom dem. Tesla rapporterer litt lavere forbruk på måleren.Tror tesla måler på en annen måte?  Når man ser på faktisk forbrukt kwh er de derimot rimelig like. Teslabjørn oppgir sjelden og aldri dette. Tyskerne derimot er mere opptatt av strømforbruk. Det tester dette. 

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Trestein said:

Forvarmer du en vw vil den bruke mindre energi på kjøring. Den forvarmer batteriet den også. 
 

Har ikke sett store variasjoner i forbruk mellom dem. Tesla rapporterer litt lavere forbruk på måleren.Tror tesla måler på en annen måte?  Når man ser på faktisk forbrukt kwh er de derimot rimelig like. Teslabjørn oppgir sjelden og aldri dette. Tyskerne derimot er mere opptatt av strømforbruk. Det tester dette. 

Ja ID.3 har vel va 6kW PTC varmer til batteriet.
Om du ser Bjørn sine tester ser du jo at den aktiveres innimellom for å holde batteriet på 13 grader. Gir desverre en hit i forbruket på vinteren.

Kan jo hende ID.3 har for effektiv motor eller noe og det ikke er noe varme å hente der? Eller så har de bare spart penger og gjort det enklest mulig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (13 minutter siden):

Ja ID.3 har vel va 6kW PTC varmer til batteriet.
Om du ser Bjørn sine tester ser du jo at den aktiveres innimellom for å holde batteriet på 13 grader. Gir desverre en hit i forbruket på vinteren.

Kan jo hende ID.3 har for effektiv motor eller noe og det ikke er noe varme å hente der? Eller så har de bare spart penger og gjort det enklest mulig. 

Det kan være at vw har prioritert det tyske markedet. De er mest opptatt av strømforbruk. Da varmer de kanskje batteriet akkurat nok til å kjøre og regenerere.

Det gir lavere totalt strømforbruk men kortere rekkevidde

Varmepumpen virket også kraftig. Tror de fyrte inn 6kw til motoren.

Det er dobbelt så mye som varmepumpa jeg har i huset mitt. 

Lenke til kommentar

Nå har jeg en av de første Teslaene som bærer mest preg av å være designet i og for California-klima. Nyere Teslaer er mye bedre optimert for kaldt klima, men de har likevel fortsatt mye forbedringspotensiale. De nyeste model 3 med varmepumpe er vel de hittil beste Teslaene i kaldt klima. Et av forbedrignspotensialene er i hvert fall bedre termisk isolasjon av kupeen. Jeg vet ikke om forvarming av batteri skjer med varmepumpe eller ei, men der finner vi muligens et forbedringspotensiale til. Et tredje mulig er tørking av kupelufta for å unngå innvendig rim når man parkerer i svært kaldt vær (kaldere enn ca -10°C).

Jeg vet ikke om dette er fikset på nyere modeller men min gamle Tesla forvarmer batteriet via ladekabel. Jeg kunne godt tenkt meg varming av kupeen, setene, rattet, sidespeil, sidespeil-leddet, frontlykter, baklys, spyledyser, ryggekamera og håndtak også. Det kunne potensielt vært gjort med forholdsvis tynne luftrør som henter luft fra varmepumpa og returnerer lufta til kupeen.

Om sommeren kunne jeg tenkt meg at AC-kjølt luft føres inn i setet slik det er i Hyundai Kona.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Simen1 said:

Nå har jeg en av de første Teslaene som bærer mest preg av å være designet i og for California-klima. Nyere Teslaer er mye bedre optimert for kaldt klima, men de har likevel fortsatt mye forbedringspotensiale. De nyeste model 3 med varmepumpe er vel de hittil beste Teslaene i kaldt klima. Et av forbedrignspotensialene er i hvert fall bedre termisk isolasjon av kupeen. Jeg vet ikke om forvarming av batteri skjer med varmepumpe eller ei, men der finner vi muligens et forbedringspotensiale til. Et tredje mulig er tørking av kupelufta for å unngå innvendig rim når man parkerer i svært kaldt vær (kaldere enn ca -10°C).

Jeg vet ikke om dette er fikset på nyere modeller men min gamle Tesla forvarmer batteriet via ladekabel. Jeg kunne godt tenkt meg varming av kupeen, setene, rattet, sidespeil, sidespeil-leddet, frontlykter, baklys, spyledyser, ryggekamera og håndtak også. Det kunne potensielt vært gjort med forholdsvis tynne luftrør som henter luft fra varmepumpa og returnerer lufta til kupeen.

Om sommeren kunne jeg tenkt meg at AC-kjølt luft føres inn i setet slik det er i Hyundai Kona.

Model S har vel helt annet system hvor man bruker en PTC varmer direkte på batteriet slik andre og gjør.

Model S (2014 P85 iallefall) varmer bare batteriet til 12 grader og ikke 25 som Model 3 gjør.

Model 3 varmer og via ladekabelen, dog kan den finne på å trekke opptil 11kW på det så maxer ut AC laderen i bilen.

Den nye Model 3 har jo fått varme i ladeporten og varme i ryggesensorene, så de har tatt grep for å gjøre den mere vintervennlig, men det glasstaket ødelegger mye. Jeg har selv isolert mitt og det merkes godt at det hjelper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kom på et par forberingspotensailer til:

- Mer detaljert kontroll over de ulike tingene som skal varmes. F.eks når det er kaldt uten å være rim på speil, lykter og kamera så trenger jeg ikke varme dit.

- Enklere kontroll over regenerering, slik at man justere det f.eks med høyre hjul på rattet.

- Maks regenerering er dessverre sterkt begrenset når batteriet er kaldt. Denne bremseenergien kunne potensielt ha blitt matet inn i væske-kretsen til batteriet via en gjennomstrømningsvarmer. Regenerering bør begrenses av antiskrens-systemet, ikke av batteriet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...