LordD Skrevet 14. januar 2021 Del Skrevet 14. januar 2021 Hei! I går når jeg skulle kjøre fra jobb begynte batteri lyset å lyse. Har en Ford kuga 2010 modell. Noen som vet om det er batteriet eller dynamoen? Nylig skiftet dynamo i november tror jeg så rart hvis det skulle være den. Hvis det er den får jeg ikke kjørt bilen..sist stoppet den rett i en rundkjøring. Lenke til kommentar
RaveX Skrevet 14. januar 2021 Del Skrevet 14. januar 2021 Her er det bare å sjekke reim først, deretter ladespenning. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 14. januar 2021 Del Skrevet 14. januar 2021 Lampen betyr "feil på ladekrets". Så det kan være dynamo, det kan være reimen som driver dynamoen, det kan være løs eller brudd i kabel. Sannsynligheten for at det har sammenheng med arbeidet som ble utført i November er stor. Lenke til kommentar
LordD Skrevet 14. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2021 Tenkte å få målt ladespenning senere idag, hvis den er ok så er det jo batteriet som er dårlig eller utladet? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 14. januar 2021 Del Skrevet 14. januar 2021 (endret) Hvis ladepsenninga er OK så er det enten noe galt ifbm. styringa eller så har du en periodisk feil. Lampa betyr bokstavlig talt at det er noe galt med ladinga. Edit: Selvfølgelig bør du måle ladespenninga for å få det bekreftet, men ikke konkluder med at det er bare batteriet sånn uten videre. Endret 14. januar 2021 av sedsberg 1 Lenke til kommentar
LordD Skrevet 14. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2021 Så hvis dynamo fungerer og vi ikke kan se noe feil, vil det da være trygt å kjøre den hjem? Snakk om en 15/20 min tur Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 14. januar 2021 Del Skrevet 14. januar 2021 Så lenge du måler over ca. 13V på batteriet når motoren er i gang så skal du fint klare å kjøre. Det er ikke bra i lengden men noen dager bør gå fint. Lenke til kommentar
LordD Skrevet 14. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2021 Jaa tenkte bare å få den hjem hvertfall. Må på verksted snart uansett med noe turbo feil, hadde bare mekanikerne blitt enig om hva det er... Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 14. januar 2021 Del Skrevet 14. januar 2021 LordD skrev (7 minutter siden): Jaa tenkte bare å få den hjem hvertfall. Må på verksted snart uansett med noe turbo feil, hadde bare mekanikerne blitt enig om hva det er... Hvilken motor er det? Lenke til kommentar
LordD Skrevet 14. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2021 (endret) Det er en 2.0 cdti Euro 4 blir det vel Endret 14. januar 2021 av LordD Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 14. januar 2021 Del Skrevet 14. januar 2021 TDCI da. 😄 Turboen har ikke for vane å gå i stykker på disse, ikke uten at de har fått for dårlig vedlikehold (oljeskift). Men klart, 10 år gammel bil så kan alt skje. Lenke til kommentar
LordD Skrevet 14. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2021 (endret) Har vært å tatt alt av service og oljeskift når jeg skal og ikke fått noe kommentar på at det er noe galt. En mekaniker sier det kan være lekkasje på slangene og en sier klokken i turboen har stoppet.. stor prisforskjell på hva de begge sier Har ett bildr av feilkodene hvis noen kan noe om det Endret 14. januar 2021 av LordD Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 14. januar 2021 Del Skrevet 14. januar 2021 LordD skrev (15 minutter siden): Har ett bildr av feilkodene hvis noen kan noe om det Ja, kjør på. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 14. januar 2021 Del Skrevet 14. januar 2021 Kan være alt fra en bagatell til at turboen bør byttes. Vil tro det er VNT-turbo på denne, ergo at det er diverse bevegelige deler inne i turboen. Som kan bli trege pga sot og slagg. Styringen av dette er enten elektrisk eller vakuum, jeg har bare sett vakuum-styring på denne motoren. Uansett må styringen av mekanikken sjekkes. Er det slagg og skitt kan det i noen tilfeller være nok med en turborens (vann og rensemiddel sprøytes inn i innsuget), kjøring med hard belastning (tilhenger, etc) mens i noen tilfeller så må turbo byttes. Dessverre er det mange verksteder som velger å bytte turboen (typisk 10-20.000,-) uten å prøve enkle og ofte velfungerende triks først. Hvor bor du i landet? Lenke til kommentar
LordD Skrevet 14. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2021 Jeg er bosatt i Bergen, tenkt å høre om det er noe som går på forsikringen eventuelt Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 14. januar 2021 Del Skrevet 14. januar 2021 Problemet er sannsynligvis vakumventilen. Den har et filter i seg som kan bli møkkete og som medfører redusert virkning. Filteret kan rengjøres. Lenke til kommentar
LordD Skrevet 14. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2021 Mulig det også. Vet du sånn ca hvor den er?Byttet denne når det først kom feil og funket fint etter bytte, helt til dynamoen røk 2 dager etterpå Lenke til kommentar
LordD Skrevet 14. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2021 (endret) 1 hour ago, Habla Møberg said: Kan være alt fra en bagatell til at turboen bør byttes. Vil tro det er VNT-turbo på denne, ergo at det er diverse bevegelige deler inne i turboen. Som kan bli trege pga sot og slagg. Styringen av dette er enten elektrisk eller vakuum, jeg har bare sett vakuum-styring på denne motoren. Uansett må styringen av mekanikken sjekkes. Er det slagg og skitt kan det i noen tilfeller være nok med en turborens (vann og rensemiddel sprøytes inn i innsuget), kjøring med hard belastning (tilhenger, etc) mens i noen tilfeller så må turbo byttes. Dessverre er det mange verksteder som velger å bytte turboen (typisk 10-20.000,-) uten å prøve enkle og ofte velfungerende triks først. Hvor bor du i landet? Var en som sa det var en Honeywell/Garett turbo hvertfall og de er jo ikke billige. Bor i Bergen Endret 14. januar 2021 av LordD Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 14. januar 2021 Del Skrevet 14. januar 2021 LordD skrev (3 minutter siden): Var en som sa det var en Honeywell/Garett turbo hvertfall og de er jo ikke billige. Flere som lager turbo til disse. De koster noen lapper uansett. Men sett bremsene på om det er det første verkstedet foreslår. Det er ikke det første som ryker på disse, som sagt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå