oophus Skrevet 15. januar 2021 Del Skrevet 15. januar 2021 Simen1 skrev (1 minutt siden): Jeg tror ikke denne gruppa er så interessert i å dele tall på dette prosjektet fordi det ikke tåler dagens lys eller kritisk tenkning. Men om jeg eller du har rett får vi neppe vite så lenge det tåkelegges. Kan du gi meg et pilot-prosjekt som har tålt dagens lys angående kostnader? Det er ikke slik at du kan se på kostnader for dette prosjektet og ekstrapolere det mot mulig mål i fremtiden rundt disse 900 båtene dette kanskje kan skaleres opp mot på landsbasis. Ergo ligger det null poeng i å se på kostnader, før man ser på kostnader ved skala etter at man har løst problemene som vil dukke opp i disse typiske pilot-prosjektene. Lenke til kommentar
HF- Skrevet 15. januar 2021 Del Skrevet 15. januar 2021 oophus skrev (21 minutter siden): Trur ikke denne gruppen er så interessert i å dele tall på et prosjekt de bygger for å tjene på det mot eksport over tid, hvor det vil være høy konkurranse mot pris. Hvordan du klarer å få det til at de øker CO2 utslippet med grønt hydrogen mot diesel er jeg dog nyskjerrig på. Vel så lenge ingen tall er tilgjengelige kan en jo tippe at diesel hybriden går 100% på straum i det daglige, og har diesel som back-up 2 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 15. januar 2021 Del Skrevet 15. januar 2021 HF- skrev (17 minutter siden): Vel så lenge ingen tall er tilgjengelige kan en jo tippe at diesel hybriden går 100% på straum i det daglige, og har diesel som back-up Ikke når de sier at disse båtene ikke kunne gå på bare batterier. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. januar 2021 Del Skrevet 15. januar 2021 oophus skrev (38 minutter siden): Litt som elbilene må mase om våre skattepenger for å i det hele tatt bli solgt? Hvorfor ser du ikke på de mer langvarige resultatene som kan komme av dette prosjektet, og grunnen til at det i det hele tatt får penger? Det er i hvert fall et klimatiltak som gir valuta for subsidiepengene. oophus skrev (36 minutter siden): Kan du gi meg et pilot-prosjekt som har tålt dagens lys angående kostnader? Det er ikke slik at du kan se på kostnader for dette prosjektet og ekstrapolere det mot mulig mål i fremtiden rundt disse 900 båtene dette kanskje kan skaleres opp mot på landsbasis. Ergo ligger det null poeng i å se på kostnader, før man ser på kostnader ved skala etter at man har løst problemene som vil dukke opp i disse typiske pilot-prosjektene. Jeg tror framtidige iterasjoner aldri vil bli drivverdig uten subsidier og at det vil gi mye dårligere klimagevinst for subsidiepengene. Men så lenge økonomien (og framtidig potensiell skalering) tåkelegges så kan vi sitte her på hver vår kant og tro. Poenget er at noen har interesse av å holde tilbake informasjon om disse 28 millionene og hva framtidsutsiktene for dette er. 3 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 15. januar 2021 Del Skrevet 15. januar 2021 (endret) Simen1 skrev (19 minutter siden): Det er i hvert fall et klimatiltak som gir valuta for subsidiepengene. Det er dette også, og dette har potensiale til å gi mye mer valuta for subsidiepengene siden vi utnytter firma lokalt i landet til å bygge ny kompetanse for mulig eksport-fortjenester - samtidig som man dekarboniserer firma som ønsker å satse. Simen1 skrev (19 minutter siden): Jeg tror framtidige iterasjoner aldri vil bli drivverdig uten subsidier og at det vil gi mye dårligere klimagevinst for subsidiepengene. Men så lenge økonomien (og framtidig potensiell skalering) tåkelegges så kan vi sitte her på hver vår kant og tro. Poenget er at noen har interesse av å holde tilbake informasjon om disse 28 millionene og hva framtidsutsiktene for dette er. Ja det må du jo få lov til å tru. Folket hos Enova, Innovasjon Norge og Forskningsrådet er dog uenig med deg. Sitat PILOT-E er et finansieringstilbud til norsk næringsliv, etablert av Forskningsrådet, Innovasjon Norge og Enova. Målet med ordningen er at helt nye produkter og tjenester innen miljøvennlig energiteknologi skal bli raskere utviklet og tatt i bruk for å bidra til utslippskutt både i Norge og internasjonalt. Endret 15. januar 2021 av oophus Lenke til kommentar
HF- Skrevet 15. januar 2021 Del Skrevet 15. januar 2021 oophus skrev (4 timer siden): Ikke når de sier at disse båtene ikke kunne gå på bare batterier. Då er en tilbake til kva som skjer med straum en sparer i Norge. Blir den borte? Eller blir den eksportert og bidrar til å senke co2- utslepp, som er 0,3 kg/kWh i EU. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 15. januar 2021 Del Skrevet 15. januar 2021 HF- skrev (2 timer siden): Då er en tilbake til kva som skjer med straum en sparer i Norge. Blir den borte? Eller blir den eksportert og bidrar til å senke co2- utslepp, som er 0,3 kg/kWh i EU. Vi skal dekarbonisere alt her hjemme, så firma som satser må selvfølgelig få gjøre det. Spesielt om teknologien kan eksporteres ut til utlandet i ettertid og skape ny norsk industri. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå