Gå til innhold

Første arbeidsbåt på hydrogen får 28 millioner i støtte [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

28 millioner - for én liten oppdrettsbåt! Det er jo like mye som hydrogenstasjonen i Sandvika kostet! Men 28 millioner er bare støttemidlene, det står ikke hvor mye det skal koste totalt.

En annen ting er rekkevidden/driftstida. Hvor mange kg hydrogen regner de med å bruke maksimalt på en dag og hvor mange timer skal den ligge ved landstrømanlegget daglig/nattlig?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

28 millioner - for én liten oppdrettsbåt! Det er jo like mye som hydrogenstasjonen i Sandvika kostet! Men 28 millioner er bare støttemidlene, det står ikke hvor mye det skal koste totalt.

En annen ting er rekkevidden/driftstida. Hvor mange kg hydrogen regner de med å bruke maksimalt på en dag og hvor mange timer skal den ligge ved landstrømanlegget daglig/nattlig?

De pengene går nok til hele prosjektet. Det er ikke bare én en båt som skal lages. Den må kunne fylle energi også og fungere der den skal gå. 
 

Endret av oophus
Enklere å bruke tallet 1 fremfor én og en pga autocorrect forstår jeg.
Lenke til kommentar
oophus skrev (45 minutter siden):

Det er ikke bare én båt som skal lages.

Fra artikkelen:

Sitat

Pilot-E har innvilget i overkant av 28 millioner kroner i støtte til en hydrogendrevet oppdrettsbåt med tilhørende landanlegg for produksjon og bunkring av hydrogen.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (15 minutter siden):
oophus skrev (1 time siden):

Det er ikke bare én båt som skal lages.

Fra artikkelen:

Sitat

Pilot-E har innvilget i overkant av 28 millioner kroner i støtte til en hydrogendrevet oppdrettsbåt med tilhørende landanlegg for produksjon og bunkring av hydrogen.

Hvordan klarer du å kutte ut resten av sitatet mitt som peker mot hvor pengene går til, samt klarer å sitere inn fra artikkelen som sier det samme? 

Det er ikke bare én båt som skal lages men alt som følger med for å få den båten til å i det hele tatt kunne brukes. Det inkluderer selvfølgelig bunkring og produksjon av hydrogen i tillegg til ladeanlegg, som du så fint klarte å sitere inn selv uten å legge merke til det, eller?  28 millioner kroner er peanuts når man tenker på hele scopet i prosjektet videre ut mot antatt muligheter for å kopiere det man lærer herifra videre. 

Endret av oophus
Lenke til kommentar

Hva er det du kverulerer på egentlig? Du påsto at det ikke bare var én båt som skulle lages i tillegg til landanlegget for produksjon og bunkring av hydrogen, altså flere enn én båt i tillegg til landanlegget for produksjon og bunkring av hydrogen. Siden det misoppfattes, bevisst eller ubevisst, må jeg spørre veldig konkret:

- Hvor mange båter mener du disse 28 millionene skal gå til, i tillegg til landanlegget for produksjon og bunkring av hydrogen?

- Hvilket grunnlag har du til å hevde at artikkelen tar feil om antall båter?

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 minutter siden):

- Hvor mange båter mener du disse 28 millionene skal gå til, i tillegg til landanlegget for produksjon og bunkring av hydrogen?

Det står jo i resten av sitatet du valgte å fjerne! Det er ikke bare en båt disse pengene går til. De går til ladeanlegg, produksjon og bunkring i tillegg til båten! 

Tredje gangen jeg skriver det. 

Lenke til kommentar
oophus skrev (1 minutt siden):

Det står jo i resten av sitatet du valgte å fjerne! Det er ikke bare en båt disse pengene går til. De går til ladeanlegg, produksjon og bunkring i tillegg til båten! 

Tredje gangen jeg skriver det. 

Forstår du ikke norsk? Jeg er fullt klar over at pengene går til både båt, ladeanlegg, produksjon og bunkring. Problemet er at du de første to gangene hevdet at pengene også skulle gå til mer enn én båt, i tillegg til ladeanlegg, produksjon og bunkring. Det er først nå du skriver båten i entall. Er det ikke bedre å bare innrømme at disse millionene ikke går til to, tre, fire eller flere båter i tillegg til ladeanlegget, produksjon og bunkring?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (15 minutter siden):

Problemet er at du de første to gangene hevdet at pengene også skulle gå til mer enn én båt, i tillegg til ladeanlegg, produksjon og bunkring.

Resten av sitatet burde fint forklare meningen med posten og korreksjonen rundt ditt originale innlegg. 

Jeg skriver tross alt "Den må kunne fylle energi også og fungere der den skal gå. " Skriveleif mellom en og én rettes om du leste resten av sitatet fremfor å kutte det ut. 

Sitat

28 millioner - for én liten oppdrettsbåt! Det er jo like mye som hydrogenstasjonen i Sandvika kostet! Men 28 millioner er bare støttemidlene, det står ikke hvor mye det skal koste totalt.

Det virker som om du trur at disse midlene kun går mot selve båten i prosjektet, og ikke resten i måten du skriver dette på. Dermed er det rart at du siterer fra artikkelen uten å rette på deg selv eller avklare hva du egentlig mener her? 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
oophus skrev (7 minutter siden):

Det virker som om du trur at disse midlene kun går mot selve båten i prosjektet, og ikke resten i måten du skriver dette på. Dermed er det rart at du siterer fra artikkelen uten å rette på deg selv? 

Båten trenger selvsagt drivstoff for å fungere. At de velger å bygge et eget produksjonsanlegg og tankanlegg for denne ene båten er sikkert en praktisk vurdering ut fra tilgjengeligheten på hydrogen i området. Helt greit det, men det bør vites at disse infrastrukturkostnadene ikke deles mellom X båter slik f.eks en bensinstasjon ville vært. Her bygger de et helt kostbart anlegg for én båt, ikke flere båter som det først virket som du prøvde å si. Nå vet jeg ikke om det dimmensjoneres for flere båter i framtida eller om det er aktuelt med mer enn én båt der, men det er uansett ikke en forutsetning for utdelingen av disse 28 millionene.

Dermed må vi kunne si at alle 28 millionene er knyttet opp mot den ene båten og det den alene måtte trenge av infrastruktur.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Helt greit det, men det bør vites at disse infrastrukturkostnadene ikke deles mellom X båter slik f.eks en bensinstasjon ville vært.

Viktigste kriteriet for at dette går rundt er "throughput". Hvis båten i seg selv har høyt nok forbruk og må fylle hver dag, så er man jo kjapt ved de mindre stasjonene i mengder hydrogen som produseres og selges. Dog jeg trur ikke denne maritime bunkringsstasjonen skal produsere hydrogenet lokalt (altså helt ved havna) siden de er en industriell klynge som samarbeider, og jeg tipper den er ved "industrivegen" lett lengre bort der? 

Sitat

Det er et konsortium av teknologi- og industriaktører som står bak utviklingen og byggingen av den første hydrogenelektriske arbeidsbåten for havbruksnæringen.

De sikter til å bruke både hydrogen, varme og oksygenet fra hydrogenproduksjonen, noe som ikke stemmer overrens med et prosjekt kun linket til denne ene båten. Altså antar jeg at bunkringstasjonen får tilsendt hydrogen mot bunkringen, og at selve produksjonen blir linket opp mot en av disse industriaktørene som også er delaktig her, hvor varme spesielt vil være enklere å dra nytte litt lengre inn i Rørvik. Det å sende hydrogen gjennom rør burde jo være greit til bunkringsstasjonen kanskje på så kort avstand - hvis det er Rørvik Havn det siktes til? 

Simen1 skrev (15 minutter siden):

Her bygger de et helt kostbart anlegg for én båt, ikke flere båter som det først virket som du prøvde å si.

I utgangspunktet er det jo bare den ene båten som skal bygges for, siden dette tross alt blir et prosjekt for å bygge erfaring, men mulighetene er jo store for at flere båter blir å linkes til dette over tid om de får dette til. Om produksjonsanlegget legges ved industriklyingen lengre opp, og hydrogen til båter kun fraktes ned til havna for bunkring, så er det jo ikke noe problem å øke kapasitet ved bunkringa over tid uten at det koster så mye. 

Lenke til kommentar

Den eine båten som skal utviklast er for so vidt utvikla frå før, det står at det er en hybrid båt som dei no sjal putte hydrogen utstyr inn i. Det er som vanlig ~ingen tall i artikkelen, men ei sammenligning av diesel-batteri hybrid og hydrogen-batteri hybrid ville vere svært interessant. Sannsynligvis bruker en 28 millioner for å auke co2-utsleppet. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
HF- skrev (2 minutter siden):

Den eine båten som skal utviklast er for so vidt utvikla frå før, det står at det er en hybrid båt som dei no sjal putte hydrogen utstyr inn i. Det er som vanlig ~ingen tall i artikkelen, men ei sammenligning av diesel-batteri hybrid og hydrogen-batteri hybrid ville vere svært interessant. Sannsynligvis bruker en 28 millioner for å auke co2-utsleppet. 

Trur ikke denne gruppen er så interessert i å dele tall på et prosjekt de bygger for å tjene på det mot eksport over tid, hvor det vil være høy konkurranse mot pris.
Hvordan du klarer å få det til at de øker CO2 utslippet med grønt hydrogen mot diesel er jeg dog nyskjerrig på. 

Lenke til kommentar
oophus skrev (12 minutter siden):

I utgangspunktet er det jo bare den ene båten som skal bygges for, siden dette tross alt blir et prosjekt for å bygge erfaring, men mulighetene er jo store for at flere båter blir å linkes til dette over tid om de får dette til. Om produksjonsanlegget legges ved industriklyingen lengre opp, og hydrogen til båter kun fraktes ned til havna for bunkring, så er det jo ikke noe problem å øke kapasitet ved bunkringa over tid uten at det koster så mye. 

Det ligger ikke inne i de 28 millionene og man kan jo forvente at de maser om ennå flere millioner av våre skattepenger dersom prosjektet skal uvides på landsiden eller til sjøs.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (6 minutter siden):

Trur ikke denne gruppen er så interessert i å dele tall på et prosjekt de bygger for å tjene på det mot eksport over tid, hvor det vil være høy konkurranse mot pris.

Jeg tror ikke denne gruppa er så interessert i å dele tall på dette prosjektet fordi det ikke tåler dagens lys eller kritisk tenkning. Men om jeg eller du har rett får vi neppe vite så lenge det tåkelegges.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (Akkurat nå):

Det ligger ikke inne i de 28 millionene og man kan jo forvente at de maser om ennå flere millioner av våre skattepenger dersom prosjektet skal uvides på landsiden eller til sjøs.

Litt som elbilene må mase om våre skattepenger for å i det hele tatt bli solgt? Hvorfor ser du ikke på de mer langvarige resultatene som kan komme av dette prosjektet, og grunnen til at det i det hele tatt får penger? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...