Gå til innhold

Tesla bedt om å tilbakekalle biler med defekt skjerm i USA


Anbefalte innlegg

oophus skrev (22 timer siden):

Du har brukt flere sider på å nekte på at andre har høyere energitetthet.. 

Også sier du dette... 😅

Moneyball på Twitter rapporterer om dette for de som vil sjekke Jens's uttalelser. 

Ja, jeg har altså ennå ikke sett noen som helst referanser på at andre har høyere energitetthet på pakkenivå. Om du har det så post gjerne tallene her. For Model 3 er det snakk om 82kWh på 480kg batteri som også inneholder DC-DC og lader. 171Wh/kg for hele pakka, anslagsvis 180Wh/kg om man regner vekk DC-DC og lader. Det er i så fall tallene som må slås av en annen masseprodusert elbil. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jens Kr. Kirkebø skrev (27 minutter siden):

Ja, jeg har altså ennå ikke sett noen som helst referanser på at andre har høyere energitetthet på pakkenivå.

Du har jo det? Jeg har referert til kontoen på Twitter flere ganger. Du trenger ikke måtte lage konto der for å kikke rundt litt. 

Jens Kr. Kirkebø skrev (28 minutter siden):

Om du har det så post gjerne tallene her.

Gå inn på Twitter og søk på dette: @dkurac wh/kg

Jeg får ikke kopiert resultater derifra på mobilen, men gjør det og slå deg løs med rapporter som Moneyball tar opp fra Kina. @dkurac = Moneyball. 

Det første jeg ser der er at en bil ved navn Arcfox aT entrer markedet med energitetthet på pakkenivå på 194Wh/kg som et eksempel. Og det er flere av dem.  

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (21 timer siden):

Du har jo det? Jeg har referert til kontoen på Twitter flere ganger. Du trenger ikke måtte lage konto der for å kikke rundt litt. 

Gå inn på Twitter og søk på dette: @dkurac wh/kg

Jeg får ikke kopiert resultater derifra på mobilen, men gjør det og slå deg løs med rapporter som Moneyball tar opp fra Kina. @dkurac = Moneyball. 

Det første jeg ser der er at en bil ved navn Arcfox aT entrer markedet med energitetthet på pakkenivå på 194Wh/kg som et eksempel. Og det er flere av dem.  

 

187Wh/kg oppgis her: https://pushevs.com/2020/05/09/arcfox-alpha-t-sets-energy-density-record-for-ev-batteries/

Da har de i så fall så vidt passert dagens Model 3 batteri basert på 2170 celler. Men det er jo ikke så veldig interessant, Teslas fremtid ligger i 4680-cellene da det er der de store vektbesparelsene på pakkenivå kommer. Det finnes dessverre ingen tall for disse ennå, men jeg blir ganske overrasket om ikke energitettheten passerer 200Wh/kg med god margin. Vi får se om noen måneder ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
56 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said:

187Wh/kg oppgis her: https://pushevs.com/2020/05/09/arcfox-alpha-t-sets-energy-density-record-for-ev-batteries/

Da har de i så fall så vidt passert dagens Model 3 batteri basert på 2170 celler. Men det er jo ikke så veldig interessant, Teslas fremtid ligger i 4680-cellene da det er der de store vektbesparelsene på pakkenivå kommer. Det finnes dessverre ingen tall for disse ennå, men jeg blir ganske overrasket om ikke energitettheten passerer 200Wh/kg med god margin. Vi får se om noen måneder ;)

Så de har akkurat passert det Tesla leverte i 2018? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (3 timer siden):

187Wh/kg oppgis her: https://pushevs.com/2020/05/09/arcfox-alpha-t-sets-energy-density-record-for-ev-batteries/

Da har de i så fall så vidt passert dagens Model 3 batteri basert på 2170 celler. Men det er jo ikke så veldig interessant, Teslas fremtid ligger i 4680-cellene da det er der de store vektbesparelsene på pakkenivå kommer. Det finnes dessverre ingen tall for disse ennå, men jeg blir ganske overrasket om ikke energitettheten passerer 200Wh/kg med god margin. Vi får se om noen måneder ;)

Dette blir rapportert om hver måned, og batterier er litt som en CPU angående produksjon og resultat. Det svinger litt opp og ned, og man er litt "heldig/uheldig" på hvor god pakke man ender opp med. 

Dette er ikke første bil som har høyere energitetthet. Det er ca 1 år siden jeg fant den brukeren som rapporterer om det, og allerede da var biler levert med både høyere energitetthet på celle og batterinivå. 

Du pratet om at du ikke ville prate om ting i fremtiden, mens du nå vil det igjen? Det kommer pakker i September som sagt med energitetthet på pakkenivå på 280Wh/kg. 

Lenke til kommentar
oophus skrev (21 minutter siden):

Nei, det er minst 1 år siden både celler og pakker gikk forbi Tesla. 

Rimac gjorde det for lenge siden. 

Til og med zoe har vel batteripakke på samme nivå som tesla m3. Ca 170wh/kg?

Bmw ix3 skal ha 20% bedre enn i3. Mener den lå på ca 150wh/kg

Lenke til kommentar
Complexity skrev (5 minutter siden):

Rimac ja.. De lager jo billige biler og har sikkert prøvd å få batteripakkene så billige som mulig og.

Joda, de lager pakker til litt eksklusive kunder, men jeg snakker også om billig biler i Kina. Overraskende nok, så er bilen med 291Wh/kg cellene i en bybil. Høyeste tallet jeg har sett så langt. 

Lenke til kommentar
oophus skrev (1 time siden):

Dette blir rapportert om hver måned, og batterier er litt som en CPU angående produksjon og resultat. Det svinger litt opp og ned, og man er litt "heldig/uheldig" på hvor god pakke man ender opp med. 

Dette er ikke første bil som har høyere energitetthet. Det er ca 1 år siden jeg fant den brukeren som rapporterer om det, og allerede da var biler levert med både høyere energitetthet på celle og batterinivå. 

Du pratet om at du ikke ville prate om ting i fremtiden, mens du nå vil det igjen? Det kommer pakker i September som sagt med energitetthet på pakkenivå på 280Wh/kg. 

50% økning på pakkenivå på 8 måneder? Det tror jeg når jeg får se det ;)

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (56 minutter siden):

Til og med zoe har vel batteripakke på samme nivå som tesla m3. Ca 170wh/kg?

Bmw ix3 skal ha 20% bedre enn i3. Mener den lå på ca 150wh/kg

Zoe har 52kWh batteri som veier 326kg. Snaue 160Wh/kg altså. Husk at Tesla sine 170Wh/kg inkluderer DC-DC og lader. Uten dette medregnet er nok tallet over 180Wh/kg. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (8 minutter siden):

Zoe har 52kWh batteri som veier 326kg. Snaue 160Wh/kg altså. Husk at Tesla sine 170Wh/kg inkluderer DC-DC og lader. Uten dette medregnet er nok tallet over 180Wh/kg. 

Vel i den eneste sammenligningen jeg har sett var zoe 1 wh/kg over eller under tesla. Mulig at 82kwh batteriet er bedre. SR batteriet er nok tyngre. Uansett så er det veldig små forskjeller i %. Det er i alle fall ingenting som tyder på at tesla ligger årevis foran konkurrentene. 
 

Spørsmålet er også om du bruker brutto eller netto tall? 
 

Bruker du brutto er tallet 168wh/kg

 

Endret av Trestein
Lenke til kommentar

Godt mulig at batteripakka utenom batteriene på Tesla er lettere enn konkurrentenes, men det er et åpent spørsmål om det skyldes teknologisk overlegenhet eller villigheten til å ta snarveier og risiko på kundens vegne.

For eksempel så nektet Tesla  å installere en beskyttelse under batteripakken inntil noen spektakulære branner førte til at de måtte gjøre det allikevel.

Endret av uname -l
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Wiki påstår at long range pakken har 150wh/kg

The 350-volt (nominal, 400v max) Model 3 battery packs are made of four longitudinal modules each containing the groups (bricks). The Standard Range version carries 2,976 cells arranged in 96 groups of 31. The Long Range version carries 4,416 cells arranged in 96 groups of 46, and weighs[178] 1,060 pounds (480 kg) in a 0.40 m³ volume; a density of 150 Wh/kg.[179][180]

Lenke til kommentar
Trestein skrev (På 19.1.2021 den 23.33):

Wiki påstår at long range pakken har 150wh/kg

The 350-volt (nominal, 400v max) Model 3 battery packs are made of four longitudinal modules each containing the groups (bricks). The Standard Range version carries 2,976 cells arranged in 96 groups of 31. The Long Range version carries 4,416 cells arranged in 96 groups of 46, and weighs[178] 1,060 pounds (480 kg) in a 0.40 m³ volume; a density of 150 Wh/kg.[179][180]

Det er nok den gamle utgaven, den nye har 82kWh. 82000Wh/480kg=171Wh/kg. Inkludert DC-DC/lader. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (14 minutter siden):

Det er nok den gamle utgaven, den nye har 82kWh. 82000Wh/480kg=171Wh/kg. Inkludert DC-DC/lader. 

Problemet med å kun se på energitetthet i pakken, er at man måler tykkelse i ulik materiale. Tesla pakkene er gjerne tynne og har lite beskyttelse mot andre pakker. Som uname -| sier så var det en av grunnene til at Toyota kuttet samarbeidet. Tesla nektet å gjøre pakkene mer sikre, og nå nylig så eksploderte en TM3 i en kjeller pga pakken traff et kumlokk på vei ned i kjelleren. En skulle tru at metallplater under bilen ville kunne ta imot slike støt. 

Det aller beste er å se på energitetthet ved cellenivå, ettersom det er utgangspunktet. Så glemmer man litt hva OEM's gjør for å fjerne vekt fra pakken ved å bruke dyre/billigere materialer, lite/mye materialer osv. 

Lenke til kommentar
oophus skrev (På 14.1.2021 den 10.31):

NHTSA fikk fart i ræva etter at de får kritikk pga SUA konklusjonen. Mannen bak begge disse er ihugga Tesla-fan, og har åpenbare egeninteresser som investor.

Når de da kan velge mellom en "recall" mellom et problem som ville krevd milliarder å fikse, og et problem som løses med en USB stick, så valgte dem det siste for å "vise at de gjør noe" - tydeligvis.
SUA problemet vil nok gjentaes igjen når disse folkene skiftes ut sammen med innførelsen av Biden og gjengen - ettersom personen det gjelder Mr. Ajit Alkondon, har i ettertid løpt rundt på alle sosiale medier for å slette alle kommentarer mot TSLA Stonks, og alle "like" meldingene mot Elon Musk og Tesla. En åpenbar konflikt, og en person som ikke burde stå ansvarlig for å undersøke firmaet han mest sannsynligvis tjener penger på. 

Her var det mye konspirasjonsteorier og sure miner.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (58 minutter siden):

Her var det mye konspirasjonsteorier og sure miner.

Ja treffer sjeldent. Summon skulle jo fjernes av myndighetene etter ett par dager, skjedde aldri. Samme med FSD beta. Skjedde aldri. Bommer stort sett på alt disse teoriene, men de gir seg aldri! Gode på nederlag:)

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...