Gå til innhold

Tesla bedt om å tilbakekalle biler med defekt skjerm i USA


Anbefalte innlegg

Espen Hugaas Andersen skrev (3 minutter siden):

VW har mange mindre fabrikker, Tesla har noen få store fabrikker.

Tesla traff ganske nøyaktig 500k i 2020. 2021 havner de nok i området 800-900k. 2022 er de trolig over 1 mill, men akkurat hvor de havner er litt vanskelig å si. Kan fint være nærmere 1,5 mill, om Austin og Berlin er skikkelig i gang.

De har også "underfabrikker" under dette igjen, som produserer deler av bilene. Som drive Train/oppheng fabrikk. Har selv vært på en av de for en commissioning. De bygger biler på en helt annen måte. Bedre eller dårligere skal jeg ikke ta stilling til :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 minutes ago, uname -l said:

Men de klarte akkurat ikke å levere 500k. Det som er morsomt var at Musk var bombesikker på en årsrate på 500k allerede i 2018. Og det var bare Model 3 fra Fremont-fabrikken i USA. Nå to år senere så har de ennå ikke nådd det målet med 4 modeller og to fabrikker tilsammen.

Vi vet foreløpig ikke om de har klart å levere 500k. Det de har meldt til markedet er at de har levert 499.550-501.998 biler.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (4 minutter siden):

Sier vi de havner på 850k i 2021, så er det 70% økning av salget. Omsetningen vil nok ikke øke fullt så mye, men kan øke med kanskje 50%.

Du har stor tro på Kina tydeligvis for i USA var salget omtrent flatt til tross for introduksjonen av Model Y. Og i Europa så var de 11% ned i et marked som steg 106%.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (1 minutt siden):

VW har mange mindre fabrikker, Tesla har noen få store fabrikker.

De har kapasitet for å produsere omtrent 10,000,000 biler. Det er nok å ta av, og veksten mot dem vil være umulig å vinne når man må bygge komplett nye fabrikker før man så må rampe opp produksjonen gang etter gang uten å ha standardisert modellene sine i produkt porteføljen. 

Så mens Tesla lager og må løse en ny linje for ulike modeller hver gang pga "innovasjonen", så vil VW kun kjøre ei normal "copy-paste" på MEB plattformen. 

Espen Hugaas Andersen skrev (5 minutter siden):

Tesla traff ganske nøyaktig 500k i 2020.

Jeg vil ikke kalle dette normal produksjonskapasitet. Folk blir bedt om å jobbe gratis. Folk som ikke er ansatt hos Tesla blir bedt om å hjelpe med å levere bilene for dem. Ansatte på linjene blir jobbet så hardt at de ikke rekker ting de skal gjøre, og Tesla må sende ut "service-bulletins" for hva man skal se etter ved/før utlevering. Et problem når ikke-ansatte er der og leverer ut biler. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, oophus said:

Jeg vil ikke kalle dette normal produksjonskapasitet. Folk blir bedt om å jobbe gratis. Folk som ikke er ansatt hos Tesla blir bedt om å hjelpe med å levere bilene for dem. Ansatte på linjene blir jobbet så hardt at de ikke rekker ting de skal gjøre, og Tesla må sende ut "service-bulletins" for hva man skal se etter ved/før utlevering. Et problem når ikke-ansatte er der og leverer ut biler. 

Det er helt normalt for Tesla med høyt trykk ved slutten av kvartalene. Det vil nok bli bedre ettersom mer og mer produksjon gjøres i regionene bilene også skal leveres.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 minutes ago, uname -l said:

Du har stor tro på Kina tydeligvis for i USA var salget omtrent flatt til tross for introduksjonen av Model Y. Og i Europa så var de 11% ned i et marked som steg 106%.

Tesla solgte alle bilene de klarte å produsere. For å kunne selge mer må de produsere mer.

Om ikke koronaen tar helt av i år, så ville jeg forvente betydelig vekst i ca alle markeder.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (Akkurat nå):

Det er helt normalt for Tesla med høyt trykk ved slutten av kvartalene.

Hva er vitsen? Hvorfor stresse så jævlig? Det går jo bare ut over kvalitet og egne ansatte. Hvorfor ikke bare vokse normalt og ha mye sunnere og langvarig prioritet i å bygge noe som er mye mer robust? 

Espen Hugaas Andersen skrev (2 minutter siden):

Det vil nok bli bedre ettersom mer og mer produksjon gjøres i regionene bilene også skal leveres.

Det vil jo ikke ha noen forskjell for de som jobber på gulvet i fabrikken og produserer bilene? Det er null problem å bestille skip mot antatt produksjonstakt. Det at Elon bestiller skip for å stresse ansatte med dette er jo bare tøys og tull. 

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (3 minutter siden):

Tesla solgte alle bilene de klarte å produsere. For å kunne selge mer må de produsere mer.

Om ikke koronaen tar helt av i år, så ville jeg forvente betydelig vekst i ca alle markeder.

Rart de klinte til med en  masse lokketilbud og registrerte en haug biler på seg selv når kjøperne stod i kø.

image.png.d6ca9a89d278fc6cf49f4497361da4ba.png

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Just now, oophus said:

Hva er vitsen? Hvorfor stresse så jævlig? Det går jo bare ut over kvalitet og egne ansatte. Hvorfor ikke bare vokse normalt og ha mye sunnere og langvarig prioritet i å bygge noe som er mye mer robust? 

Det vil jo ikke ha noen forskjell for de som jobber på gulvet i fabrikken og produserer bilene? Det er null problem å bestille skip mot antatt produksjonstakt. Det at Elon bestiller skip for å stresse ansatte med dette er jo bare tøys og tull. 

Jeg er enig i at det ikke er mye vits i disse helt ekstreme tilstandene mot kvartalsslutt. Det kommer av at Tesla er børsnortert og alle analytikere og lignende ser på om Tesla klarte å levere noen tusen biler fra eller til. Tesla bør bare ignorere de.

Før, når Tesla var avhengig av finansiering fra aksjemarkedet spilte det derimot en betydelig rolle. Altså ca fram til 2018.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -l skrev (3 minutter siden):

Rart de klinte til med en  masse lokketilbud og registrerte en haug biler på seg selv når kjøperne stod i kø.

image.png.d6ca9a89d278fc6cf49f4497361da4ba.png

Dette var vell biler de tok i innbytte? De tok utrolig mange biler i innbytte. Og de skal brukes til leiebiler da avtalen med leiebil selskap er sagt opp. Vill si det er veldig "reasonable explication".. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 minutes ago, uname -l said:

Rart de klinte til med en  masse lokketilbud og registrerte en haug biler på seg selv når kjøperne stod i kø.

I Q4 produserte de minst 179.757 og leverte minst 180.570 biler. De leverte altså flere biler enn de produserte.

Lokketilbudene du snakker om var også veldig billige. En periode med gratis FSD koster ingenting for Tesla. De kan til og med tjene på det, ettersom folk blir overbevist til å kjøpe FSD. 1 års gratis superlading er snakk om kanskje 1000 kr per bil i snitt. Og rentetilbud er ganske standard greier som bankene også er med på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (7 minutter siden):

Jeg er enig i at det ikke er mye vits i disse helt ekstreme tilstandene mot kvartalsslutt. Det kommer av at Tesla er børsnortert og alle analytikere og lignende ser på om Tesla klarte å levere noen tusen biler fra eller til. Tesla bør bare ignorere de.

Før, når Tesla var avhengig av finansiering fra aksjemarkedet spilte det derimot en betydelig rolle. Altså ca fram til 2018.

Ja, da sier du jo indirekte at for EM så er Teslas beste produkt $TSLA når han tenker det er greit å lage et helvete for egne ansatte for å "please" en aksje som allerede er langt overkjøpt. 

Endret av oophus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (5 minutter siden):

Før, når Tesla var avhengig av finansiering fra aksjemarkedet spilte det derimot en betydelig rolle. Altså ca fram til 2018.

*fortellerstemme* Hentet inn 15 milliarder dollar siden 2018. I tillegg en haug mini.emisjoner(aksjebasert kompensasjon)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (5 minutter siden):

Dette var vell biler de tok i innbytte? De tok utrolig mange biler i innbytte. Og de skal brukes til leiebiler da avtalen med leiebil selskap er sagt opp. Vill si det er veldig "reasonable explication".. 

Dette er nyregistreringer. Sammma leksa i Sverige. Ukjent hvor mange av Teslas leveringer er til seg selv eller heleide datterselskaper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (3 minutter siden):

Det stemmer. Men Tesla har vært selvfinansierende siden 2018. Pengene de henter inn går rett inn på sparekontoen, og å nedbetale gjeld.

Ja, ved å trykke aksjer som tidligere nevnt. Uten dette så hadde de vært tomme for penger for lenge siden. Betaler man i aksjer så går ikke det på kontantstrømmen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (12 minutter siden):

Nei, kontantbeholdningen bare øker, selv om man fjerner bidraget fra aksjetrykking.

I 2018 var de uker unna konkurs i følge Musk. Siden dette har de hentet inn 15 milliarder dollar, tatt opp masse lån i Kina og gått med 1,5 milliarder omtrent i oppsamlet underskudd.

Men klart de er selvfinansierende.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...