Salvesen. Skrevet 14. januar 2021 Del Skrevet 14. januar 2021 oophus skrev (2 minutter siden): Det er ikke sunt at aksjen beveger seg slik den gjør nå. Det gjør bare fallet enda hardere når den først kommer. Få vil tjene masse, mens mange vil tape enda mer. Alle aksjer må kunne regnes hjem og kunne sammenlignes med andre i samme segment på en eller annen metode. Akkurat nå så kan du ikke gjøre dette med TSLA. Det finnes ingen gode metoder i å finne en sunn base for aksjen i hvor den hører hjemme, siden normale verdier ville satt den til $10. Isåfall må man finne på noe nytt for å kunne forsvare dette. Hva vil isåfall det være? Hvilket firma skal TSLA sammenlignes med, og hvorfor? Ja det er vell problemet, Tesla er så "nytt" i bransjen. På godt og vondt. De driver ett "bilselskap" på en måte som ingen har sett før. Helt klart vanskelig å sette en "pris" på dette. For min del har jeg tro på selskapet, selv om jeg forstår at det er ikke alle valg som er gode. Deg er jeg fornøyd med total pakken og ift kjøretøy er det dessverre ingen andre som frister og det er mange år siden det var slik også. Da snakker jeg om daily driver. 2 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 14. januar 2021 Del Skrevet 14. januar 2021 (endret) 13 minutes ago, 6RCURCGB said: Tesla modell 3 blir olabil sammenlignet med VW ID3 og BMW IX3. Det går ikke an å levere biler blottet for støydemping idag, det er som å kjøre et blikkskur i en hagelbyge 😉 Bjørn Nyland måler jo dette. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE/edit#gid=2069101638 ID.3 er jo langt ifra den stilleste bilen og både Model S og X er stillere. En lett støydempet Model 3 matcher den jo og. Endret 14. januar 2021 av Complexity 2 Lenke til kommentar
MrMarbles Skrevet 14. januar 2021 Del Skrevet 14. januar 2021 6RCURCGB skrev (11 minutter siden): [Iom. at Tesla ligger så langt bak konkurrentene på noen områder som batterier...] Dette var nytt for meg. Hvem er det som er foran Tesla i tilfelle? 3 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 14. januar 2021 Del Skrevet 14. januar 2021 (endret) Salvesen. skrev (25 minutter siden): Ja det er vell problemet, Tesla er så "nytt" i bransjen. På godt og vondt. De driver ett "bilselskap" på en måte som ingen har sett før. Helt klart vanskelig å sette en "pris" på dette. For min del har jeg tro på selskapet, selv om jeg forstår at det er ikke alle valg som er gode. Deg er jeg fornøyd med total pakken og ift kjøretøy er det dessverre ingen andre som frister og det er mange år siden det var slik også. Da snakker jeg om daily driver. "Nytt" må forsvares for å være bedre det også. Blackberry hadde 20% markedsandel på verdensbasis og enda høyere i USA i en periode som en av de første smartmobilene. Kun illustrativt da jeg ikke mener at TSLA nødvendigvis skal i 0%. Men det Tesla gjør nytt ble tvunget inn slik på samme måte som at Blackberry også ble tvunget til å gjøre nye ting for sine produkter. Man har noe som heter "First Mover Advantage". Men man har også på samme tid "First Mover Disadvantage". Det Tesla gjør faller innenfor det siste, siden det er lett å replisere med betydelig mindre R&D kostnader. Ting som Tesla måtte få til på egen hånd er ting som blir like normalt hos underleverandører som melk i butikken. Så menst Tesla løper rundt uten erfaring i flere retnigner, så kommer spesialist-firma som har årevis med erfaring etter - spesielt om man bygger en ny standard. Da blir selv skoler og utdanning rettet mot dette nye segmentet, og det vil eksplodere i innovasjon rundt det over litt tid. Selv Apple gikk nesten konkurs en gang i tiden pga fokuset til Steve Jobs hele tiden lå rundt innovasjon. Han glemte å forbedre det han slo igjennom med, og folk tok han igjen ved flere segmenter. Som f.eks PC'en. Så mens ekspertene i firmaet jobbet ræva av seg for å kun innovere og overraske, mens prosjekt etter prosjekt gikk i minus, så kom konkurransen opp og tok dem igjen. Ekspertene sa seg lei og hoppet til det de først bygget opp hos Apple, men hos konkurrentene. Det samme har man sett hos Tesla der de sliter med å finne ekspertise nå i det siste. Folk brennes ut. Endret 14. januar 2021 av oophus 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 14. januar 2021 Del Skrevet 14. januar 2021 oophus skrev (7 minutter siden): "Nytt" må forsvares for å være bedre det også. Blackberry hadde 20% markedsandel på verdensbasis og enda høyere i USA i periode som en av de første smartmobilene. en Kun illustrativt da jeg ikke mener at TSLA nødvendigvis skal i 0%. Men det Tesla gjør nytt ble tvunget inn slik på samme måte som at Blackberry også ble tvunget til å gjøre nye ting for sine produkter. Man har noe som heter "First Mover Advantage". Men man har også på samme tid "First Mover Disadvantage". Det Tesla gjør faller innenfor det siste, siden det er lett å replisere med betydelig mindre R&D kostnader. Ting som Tesla måtte få til på egen hånd er ting som blir like normalt hos underleverandører som melk i butikken. Så menst Tesla løper rundt uten erfaring i flere retnigner, så kommer spesialist-firma som har årevis med erfaring etter - spesielt om man bygger en ny standard. Da blir selv skoler og utdanning rettet mot dette nye segmentet, og det vil eksplodere i innovasjon rundt det over litt tid. Selv Apple gikk nesten konkurs en gang i tiden pga fokuset til Steve Jobs hele tiden lå rundt innovasjon. Han glemte å forbedre det han slo igjennom med, og folk tok han igjen ved flere segmenter. Som f.eks PC'en. Så mens ekspertene i firmaet jobbet ræva av seg for å kun innovere og overraske, mens prosjekt etter prosjekt gikk i minus, så kom konkurransen opp og tok dem igjen. Ekspertene sa seg lev og hoppet til de de først bygget opp hos Apple hos konkurentene. Det samme har man sett hos Tesla der de sliter med å finne ekspertise nå i det siste. Folk brennes ut. Du har nok mange gode poeng, jeg er ingen økonom. jeg er en "teknolog". Men jeg tror fortsatt de er på rett vei, selv om de har noen viktige ting å ta tak i. Føler mkbhd summerte det godt opp nå nylig. Nå må de skifte fokus over på kvalitet. Tar de som allerede har kontroll på dette de igjen på de andre områdene er det "over". Nå var det jo nyheter i dag? om kamerabruk til QC, så det er spennende. 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 14. januar 2021 Del Skrevet 14. januar 2021 MrMarbles skrev (11 minutter siden): Dette var nytt for meg. Hvem er det som er foran Tesla i tilfelle? Lommelykts batterier er vel Panasonic som lager. Tesla lisensproduserer vel kanskje noen? ser man på tørre tall knuser vel Porsche tesla på batteriteknologi. Porsche kjørte nettop kyst til kyst usa vesentlig raskere enn tesla med offentlige ladere om vinteren! Porsche har vel også rekorden på 24 timer 1000km osv Dessuten akselererer de raskere med mindre ytelse (vekt/effekt) forhold. Mange er like raske å lade som tesla. Muligens er de i øvre område på vekt/wh på batterier men når man vet at de lader til høyere spenning enn endel konkurrenter så blir de helt på det jevne. Det er i det heletatt svært vanskelig for oss ikke religiøse å se at tesla er ledende på verken batteri lading eller effektivitet. De har nøyaktig samme utfordringer og performance som alle andre som bruker batterier. 2 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 14. januar 2021 Del Skrevet 14. januar 2021 Salvesen. skrev (3 minutter siden): Nå må de skifte fokus over på kvalitet. Tar de som allerede har kontroll på dette de igjen på de andre områdene er det "over". Jepp! Jeg mener seriøst at Elon Musk sin rolle for lengst er over. Han burde hoppe til neste prosjekt før han faller sammen med korreksjonen, og la noen andre som har fokus på å forbedre fremfor å kun innovere ta over. Denne evige jakten etter å innovere fører kun til lovnader som blir ofte for harde å nå, og til slutt blir man gjennomskuet. 1 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 14. januar 2021 Del Skrevet 14. januar 2021 25 minutes ago, oophus said: Alle aksjer må kunne regnes hjem og kunne sammenlignes med andre i samme segment på en eller annen metode. Akkurat nå så kan du ikke gjøre dette med TSLA. Det finnes ingen gode metoder i å finne en sunn base for aksjen i hvor den hører hjemme, siden normale verdier ville satt den til $10. Isåfall må man finne på noe nytt for å kunne forsvare dette. Hva vil isåfall det være? Hvilke firma skal TSLA sammenlignes med, og hvorfor? $10 er alt for lavt. F.eks P/E på 100 for et selskap som vokser med nærmere 50% per år er ikke spesielt uvanlig. Tar man da utgangspunkt i overskuddet i Q3, så ville Tesla da være verdt $132 mrd. Det er $140 per aksje. Men så klart, aksjekursen er langt, langt over $140, så det ville ikke være spesielt rart om Tesla falt med 50-75% på noe tidspunkt. Sier ikke det vil skje, men krysser fingrene. (Håper på en mulighet til å kjøpe meg inn igjen.) 1 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 14. januar 2021 Del Skrevet 14. januar 2021 VAG hadde 200% vekst i elbilsalget fra 2019 til 2020. Og lanseringen av attraktive modeller har knapt begynt. Tar sannsynligvis igjen Tesla til neste år. Samtidig går de med enorme overskudd og slipper å kjempe med nebb og klør mot tilbakekallinger. 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 14. januar 2021 Del Skrevet 14. januar 2021 (endret) Espen Hugaas Andersen skrev (8 minutter siden): $10 er alt for lavt. F.eks P/E på 100 for et selskap som vokser med nærmere 50% per år er ikke spesielt uvanlig. Det spørs bare i hvilket segment du skal regne det hjem og sammenligne TSLA med, så sier ikke nødvendigvis at TSLA burde ned i $10. Samt for Tesla så er ikke fokuset på vekst så viktig siden de uansett ikke vil klare å vinne den "kampen". Det tar mye lengre tid for Tesla å bygge nye fabrikker fremfor det de andre vil gjøre når de skrur på knappen. De trenger tross alt å kun bygge om og skifte litt rundt på inventaret på eksisterende fabrikker. Et eksempel er jo VW som iløpet av 2 år fra første leverte bil på MEB plutselig har 8 fabrikker gående og produsere MEB. Innen utgangen av 2022 så har dem altså: Chattanooga - USA Emden - Tyskland Hanover - Tyskland Zwickau - Tyskland Dresden - Tyskland Mladá Boleslav - Tjekkia Anting - Kina Foshan - Kina. Det samme vil altså de andre kunne gjøre når de først ser at EV's får bedre sjanse rundt fortjeneste mot andre produkter i porteføljen. Endret 14. januar 2021 av oophus 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 14. januar 2021 Del Skrevet 14. januar 2021 oophus skrev (8 minutter siden): Jepp! Jeg mener seriøst at Elon Musk sin rolle for lengst er over. Han burde hoppe til neste prosjekt før han faller sammen med korreksjonen, og la noen andre som har fokus på å forbedre fremfor å kun innovere ta over. Denne evige jakten etter å innovere fører kun til lovnader som blir ofte for harde å nå, og til slutt blir man gjennomskuet. tja vet ikke om jeg er helt enig, føler Elon setter press på R&D avdelingen til å utvikle mye bra. Men også mye "tull" for min del, men det skaper absolutt hype. Jeg tror Tesla hadde blitt "kjedelig" uten Elon, men hvem vet. Jeg er ikke en stor Elon fan, men jeg tror absolutt han har bidratt til å forme Tesla på godt og vondt 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 14. januar 2021 Del Skrevet 14. januar 2021 uname -l skrev (4 minutter siden): VAG hadde 200% vekst i elbilsalget fra 2019 til 2020. Og lanseringen av attraktive modeller har knapt begynt. Tar sannsynligvis igjen Tesla til neste år. Samtidig går de med enorme overskudd og slipper å kjempe med nebb og klør mot tilbakekallinger. Tar igjen hva da tenker du? Tilbakekallinger er jo det de sliter med nå? ref id3? Har jo også hatt sitt med e-tron selv om den virker å være godt stabil nå. 1 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 14. januar 2021 Del Skrevet 14. januar 2021 Espen Hugaas Andersen skrev (7 minutter siden): $10 er alt for lavt. F.eks P/E på 100 for et selskap som vokser med nærmere 50% per år er ikke spesielt uvanlig. 50%? De økte salget av biler med 36% fra 2019 til 2020. Omsetningsøkningen blir langt lavere. Den var 14% fra 2018 til 2019. Å diskutere aksjekursen slik den er nå blir som å lure på hva noen krusseduller laget av en 5-åring prises til på Høstutstillingen. Den er fri fantasi og fullstendig dekoplet fra selv de mest usannsynlige fremskrivninger. 2 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 14. januar 2021 Del Skrevet 14. januar 2021 Salvesen. skrev (2 minutter siden): Tar igjen hva da tenker du? I elbilsalg. Tror det gikk rimelig bra frem av det jeg skrev. 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 14. januar 2021 Del Skrevet 14. januar 2021 Salvesen. skrev (Akkurat nå): tja vet ikke om jeg er helt enig, føler Elon setter press på R&D avdelingen til å utvikle mye bra. Men også mye "tull" for min del, men det skaper absolutt hype. Som jo er problemet. Jo større fallet blir nå, jo mer skade vil det gi. Hype er det siste man burde fokusere på når prisen er som den er nå. Salvesen. skrev (1 minutt siden): Jeg tror Tesla hadde blitt "kjedelig" uten Elon, men hvem vet. Et "kjedelig" Tesla er nettopp det Tesla trenger for å få fokus på det som er viktig. EM kan heller hoppe til et annet sted for å lage en ny "yndling" rundt hype i et segment som trenger investorer for å løpe kjappere videre. Fortsetter han i samme bane, så vil han bli straffet. Det er måte på hvor lenge man kan love uten å levere mens han fremdeles hele tiden skal prøve å finne det neste "gull-egget". Salvesen. skrev (3 minutter siden): men jeg tror absolutt han har bidratt til å forme Tesla på godt og vondt Han satte EV på kartet og gav et fokus dit. Kjempe flott. Han var flink og gav verdier for et lite firma som nå er blitt for stort for fyren. Han burde hoppe ned til et mindre team igjen, og gjenta det samme opplegget igjen der lovnader og ville planer tolereres i mye større grad. 1 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 14. januar 2021 Del Skrevet 14. januar 2021 2 minutes ago, oophus said: Det spørs bare i hvilket segment du skal regne det hjem og sammenligne TSLA med, så sier ikke nødvendigvis at TSLA burde ned i $10. Samt for Tesla så er ikke fokuset på vekst så viktig siden de uansett ikke vil klare å vinne den "kampen". Det tar mye lengre tid for Tesla å bygge nye fabrikker fremfor det de andre vil gjøre når de skrur på knappen. De trenger tross alt å kun bygge om og skifte litt rundt på inventaret på eksisterende fabrikker. Et eksempel er jo VW som iløpet av 2 år fra første leverte bil på MEB plutselig har 8 fabrikker gående og produsere MEB. Innen utgangen av 2022 så har dem altså: Chattanooga - USA Emden - Tyskland Hanover - Tyskland Zwickau - Tyskland Dresden - Tyskland Mladá Boleslav - Tjekkia Anting - Kina Foshan - Kina. Det samme vil altså de andre kunne gjøre når de først ser at EV's får bedre sjanse rundt fortjeneste mot andre produkter i porteføljen. VW har mange mindre fabrikker, Tesla har noen få store fabrikker. Tesla traff ganske nøyaktig 500k i 2020. 2021 havner de nok i området 800-900k. 2022 er de trolig over 1 mill, men akkurat hvor de havner er litt vanskelig å si. Kan fint være nærmere 1,5 mill, om Austin og Berlin er skikkelig i gang. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 14. januar 2021 Del Skrevet 14. januar 2021 uname -l skrev (Akkurat nå): I elbilsalg. Tror det gikk rimelig bra frem av det jeg skrev. Jo det gjør de nok, de har jo muligheten til å produsere langt mer om de ønsker. Men jeg er litt bekymret for salget, om en ser på id3 her hjemme nå feks. Er jo ekstremt lavt ift de siste 4 måneder. Vet ikke hva som foregår, men noe er galt. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 14. januar 2021 Del Skrevet 14. januar 2021 oophus skrev (2 minutter siden): Som jo er problemet. Jo større fallet blir nå, jo mer skade vil det gi. Hype er det siste man burde fokusere på når prisen er som den er nå. Et "kjedelig" Tesla er nettopp det Tesla trenger for å få fokus på det som er viktig. EM kan heller hoppe til et annet sted for å lage en ny "yndling" rundt hype i et segment som trenger investorer for å løpe kjappere videre. Fortsetter han i samme bane, så vil han bli straffet. Det er måte på hvor lenge man kan love uten å levere mens han fremdeles hele tiden skal prøve å finne det neste "gull-egget". Han satte EV på kartet og gav et fokus dit. Kjempe flott. Han var flink og gav verdier for et lite firma som nå er blitt for stort for fyren. Han burde hoppe ned til et mindre team igjen, og gjenta det samme opplegget igjen der lovnader og ville planer tolereres i mye større grad. Vi er nok enig i mye, men jeg trives fortsatt med litt hype fra Tesla. Det er noe som gir meg glede med bilen, de rare tingene som kommer med hver oppdatering. Selv om jeg ikke bruker eller bryr meg om det meste, det gir fortsatt spenning. 1 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 14. januar 2021 Del Skrevet 14. januar 2021 2 minutes ago, uname -l said: 50%? De økte salget av biler med 36% fra 2019 til 2020. Omsetningsøkningen blir langt lavere. Den var 14% fra 2018 til 2019. Å diskutere aksjekursen slik den er nå blir som å lure på hva noen krusseduller laget av en 5-åring prises til på Høstutstillingen. Den er fri fantasi og fullstendig dekoplet fra selv de mest usannsynlige fremskrivninger. 2020 var et litt spesielt år, om du ikke merket det. Produksjonen ble redusert av korona, og de klarte uansett å øke salget 36%. Det at omsetningen ikke øker like mye er på grunn av introduksjon av rimeligere utgaver, og det at S/X er en mindre andel av totalsalget. Denne effekten vil være mye mindre de nærmeste årene. Sier vi de havner på 850k i 2021, så er det 70% økning av salget. Omsetningen vil nok ikke øke fullt så mye, men kan øke med kanskje 50%. 1 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 14. januar 2021 Del Skrevet 14. januar 2021 Espen Hugaas Andersen skrev (1 minutt siden): Tesla traff ganske nøyaktig 500k i 2020. Men de klarte akkurat ikke å levere 500k. Det som er morsomt var at Musk var bombesikker på en årsrate på 500k allerede i 2018. Og det var bare Model 3 fra Fremont-fabrikken i USA. Nå to år senere så har de ennå ikke nådd det målet med 4 modeller og to fabrikker tilsammen. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå