Gå til innhold

Tesla bedt om å tilbakekalle biler med defekt skjerm i USA


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
10 hours ago, Espen Hugaas Andersen said:

Ja. Får håpe det blir bytte for alle bilene i Norge eller i hvert fall alle som ønsker det.

Men er ikke så sikker på det. Ryggekamera er påbudt sikkerhetsutstyr i USA, men ikke i Norge/Europa.

Jeg forundret av at folk kan bagatellisere bortfall av HMI. Dette handler om mye mer enn ryggekamera eller ikke. Jeg antar at USA har krav om at hastighetsmåler osv. skal fungere.

Står man parkert og hører på radio er det selvfølgelig ikke noe stort problem at all betjening og instrumentering blir borte. Men når man kjører kan det være svært forstyrrende og farlig fordi det tar fokuset vekk fra bilkjøringen. En gjennomsnittlig bilist har neppe innsikt i hvordan systemet er designet slik at man vet hvilke betjeningsorganer som fungerer eller ikke. En gjennomsnittlig bilist har neppe kognitiv kapasitet til å tenke klart i en sånn situasjon.

Den stadige re-bootingen av HMI i Tesla er også et problem. Noen har dette til stadighet men om det skyldes disse minnebrikkene eller noe annet vet jeg ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (10 minutter siden):

Jeg forundret av at folk kan bagatellisere bortfall av HMI. Dette handler om mye mer enn ryggekamera eller ikke. Jeg antar at USA har krav om at hastighetsmåler osv. skal fungere.

Står man parkert og hører på radio er det selvfølgelig ikke noe stort problem at all betjening og instrumentering blir borte. Men når man kjører kan det være svært forstyrrende og farlig fordi det tar fokuset vekk fra bilkjøringen. En gjennomsnittlig bilist har neppe innsikt i hvordan systemet er designet slik at man vet hvilke betjeningsorganer som fungerer eller ikke. En gjennomsnittlig bilist har neppe kognitiv kapasitet til å tenke klart i en sånn situasjon.

Den stadige re-bootingen av HMI i Tesla er også et problem. Noen har dette til stadighet men om det skyldes disse minnebrikkene eller noe annet vet jeg ikke.

En mister vell kun "hovedskjermen" i S/X(som dette omhandler). Så en har fart osv. 

"Den stadige re-bootingen av HMI i Tesla er også et problem", er virkelig ikke noe problem så lenge en ikke har en bil med problemer. Har hatt 3 og dette er ikke noe som skjer normalt sett. Har skjedd ett fåtall ganger men er borte i veldig korte perioder. Har dog også skjedd i vår t-roc.. 

 

HMI 😅 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Nei det er ikke det jeg sier, jeg bare venter på at spådommene skal slå igjennom :)

Ja, jeg mener at dette er en åpenbar boble som har godt av en korreksjon. Så hva mener du? Hvor langt opp mener du den skal gå? Skal den aldri ha en korreksjon? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (2 minutter siden):

Ja, jeg mener at dette er en åpenbar boble som har godt av en korreksjon. Så hva mener du? Hvor langt opp mener du den skal gå? Skal den aldri ha en korreksjon? 

Jo prisen skal nok både ned og opp, men denne "boble" og "konkurs" ranten som har vart i 12 år nå har jeg alltid ledd av. Så langt har jeg ledd godt. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Jo prisen skal nok både ned og opp, men denne "boble" og "konkurs" ranten som har vart i 12 år nå har jeg alltid ledd av. Så langt har jeg ledd godt. 

Det at noe er en boble betyr ikke at noe så absolutt skal gå i null. 
https://www.investopedia.com/terms/b/bubble.asp

Hvis du er enig i at man burde forvente en korreksjon, så er vi jo egentlig enige. Forskjellen er nok bare hvor langt ned du selv mener at det er sunt for aksjen å bygge litt stein på stein igjen i forhold til meg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, Salvesen. said:

Jo prisen skal nok både ned og opp, men denne "boble" og "konkurs" ranten som har vart i 12 år nå har jeg alltid ledd av. Så langt har jeg ledd godt.

Musk ler ikke og han er presumptivt en mer vellykket forretningsmann enn noen av debattantene på forumet her til sammen. Musk er fullstendig klar over at TSLA kan implodere hvert øyeblikk med mindre de begynner å generere cash og vinne markedsandeler. Det er ingen substans i Tesla som underbygger prisingen og det er en grense for hvor mange ideelle/religiøse- idioter som vil investere i selskaper uten utbytte fremover.

Iom. at Tesla ligger så langt bak konkurrentene på noen områder som batterier og er i en fase med intensiv R&D samtidig som de skal rampe opp produksjonen er den totale utfordringen for Tesla av eksistensiell karakter vil jeg si.

Tesla modell 3 blir olabil sammenlignet med VW ID3 og BMW IX3. Det går ikke an å levere biler blottet for støydemping idag, det er som å kjøre et blikkskur i en hagelbyge 😉

Lenke til kommentar
oophus skrev (3 minutter siden):

Det at noe er en boble betyr ikke at noe så absolutt skal gå i null. 
https://www.investopedia.com/terms/b/bubble.asp

Hvis du er enig i at man burde forvente en korreksjon, så er vi jo egentlig enige. Forskjellen er nok bare hvor langt ned du selv mener at det er sunt for aksjen å bygge litt stein på stein igjen i forhold til meg. 

Jeg er realistisk. Jeg vet at ting ikke vokser inn i himmelen i all evighet. Jeg tror dog at Tesla kommer til å ligge på topp lenge. Mulig noen dips her og der, men enn så lenge ser jeg for meg at de beholder denne "kåringen" i lang tid. Men for all del, noen kan ta innersvingen på de og ta over tronen, helt plutselig! Det Sony driver med nå er interessant. 

Har dog ingen tro at de "tradisjonelle" bilseksapene skal puste de i nakken snart. De klarer ikke omstillingen til teknologi selskaper. Som en ser hos VW nå feks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (Akkurat nå):

Musk ler ikke og han er presumptivt en mer vellykket forretningsmann enn noen av debattantene på forumet her til sammen. Musk er fullstendig klar over at TSLA kan implodere hvert øyeblikk med mindre de begynner å generere cash og vinne markedsandeler. Det er ingen substans i Tesla som underbygger prisingen og det er en grense for hvor mange ideelle/religiøse- idioter som vil investere i selskaper uten utbytte fremover.

Iom. at Tesla ligger så langt bak konkurrentene på noen områder som batterier og er i en fase med intensiv R&D samtidig som de skal rampe opp produksjonen er den totale utfordringen for Tesla av eksistensiell karakter vil jeg si.

Tesla modell 3 blir olabil sammenlignet med VW ID3 og BMW IX3. Det går ikke an å levere biler blottet for støydemping idag, det er som å kjøre et blikkskur i en hagelbyge 😉

Som sagt, deja vu. Hvem pokker bryr seg om støydemping. Er dette viktig for en så bruker en noen titalls tusen for å få den mest isolerte bilen på markedet. Tesla leverer en pakke som er så langt forran slikt at det er latterlig å nevne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (2 minutter siden):

Iom. at Tesla ligger så langt bak konkurrentene på noen områder som batterier og er i en fase med intensiv R&D samtidig som de skal rampe opp produksjonen er den totale utfordringen for Tesla av eksistensiell karakter vil jeg si.

Tesla modell 3 blir olabil sammenlignet med VW ID3 og BMW IX3. Det går ikke an å levere biler blottet for støydemping idag, det er som å kjøre et blikkskur i en hagelbyge 😉

😂😂

Du vet tydeligvis hva du snakker om...

Maken til skylapper og lite innsikt skal man lete lenge etter.


 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (7 minutter siden):

Jeg er realistisk. Jeg vet at ting ikke vokser inn i himmelen i all evighet. Jeg tror dog at Tesla kommer til å ligge på topp lenge. Mulig noen dips her og der, men enn så lenge ser jeg for meg at de beholder denne "kåringen" i lang tid. Men for all del, noen kan ta innersvingen på de og ta over tronen, helt plutselig! Det Sony driver med nå er interessant. 

Det er ikke sunt at aksjen beveger seg slik den gjør nå. Det gjør bare fallet enda hardere når den først kommer. Få vil tjene masse, mens mange vil tape enda mer. 

Alle aksjer må kunne regnes hjem og kunne sammenlignes med andre i samme segment på en eller annen metode. Akkurat nå så kan du ikke gjøre dette med TSLA. Det finnes ingen gode metoder i å finne en sunn base for aksjen i hvor den hører hjemme, siden normale verdier ville satt den til $10. Isåfall må man finne på noe nytt for å kunne forsvare dette. Hva vil isåfall det være? Hvilke firma skal TSLA sammenlignes med, og hvorfor? 

Endret av oophus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...