sevs Skrevet 13. januar 2021 Del Skrevet 13. januar 2021 Jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne. Jeg ønsker å prøve turnuslivet på sjøen/platform/lignende, siden jeg slet veldig i arbeidslivet på land. Ja, jeg vet at jeg kanskje burde skjerpe meg eller noe sånt, men det er ikke konstruktivt for meg å høre akkurat nå. Det jeg egentlig lurer på er: - Hva trenger jeg av utdanning/kurs osv på forhånd før jeg søker? Må jeg ta disse kursene/sjekkene før jeg begynner, eller kan de tas etter jeg har fått jobben? Og samme med helseattest, eller hva det heter. Og hvem betaler det, meg, bedriften, lånekassen, nav? Finner forskjellig informasjon på nett men aner ikke hva som er riktig, eller hvor jeg drar for å finne riktig informasjon. Har hørt at man trenger et slags sikkerhetskurs også. Er det dette som er imo60? - Hvor finner jeg jobber? Kan hende jeg søker på feil ting men jeg har ikke funnet sånn ekstremt mye på finn eller nav. Må jeg inn på sidene til rederiene/bemanningsbyråene selv? Prøvde adecco, der var det nesten ingenting. Jeg har fagbrev i automasjon. Jeg har greit karaktersnitt fra vgs, med kun 5ere og 6ere i samtlige programfag. Fikk også 6 på praktisk eksamen. Jeg har hørt at man trenger noe sånt som "skipselektrisk modul". Går dette an å få som automatiker? Jeg går på teknisk fagskole nå, i retning elektro/automasjon, men jeg er usikker på om jeg klarer å fullføre det nå av flere grunner. Denne fagskoleutdanningen foregår på en skole som har stor tilknytning til det maritime, og er plassert i en maritimt aktiv by, så det har naturligvis blitt lært en del som er relatert til maritim elektro. Jeg har relativt dyp erfaring med skipselektro og drives fra jobbene jeg har hatt på land. - Er det vanskelig å finne slike jobber nå pga corona? - Går det an å søke seg inn som lærling, da som skipselektrikerlærling, hvis det er det det heter? - Hvis jeg mangler noen av disse tingene, være seg riktig fagbrev, helseattest eller kurs, betyr det at jeg rett og slett ikke kan få jobb på sjøen/rigg osv? - tips til viktige ting jeg burde ta med i en eventuell søknad? Jeg har hatt god erfaring med mine tidligere jobbsøknader, men det kan ha vært andre tilfeldigeter som har gjort at jeg har fått jobb på første forsøk hver gang. Jeg er litt usikker på hva jeg skal ta med denne gangen siden jeg har vokst litt og fått litt andre ambisjoner enn sist gang jeg startet i en jobb. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 13. januar 2021 Del Skrevet 13. januar 2021 Dette vil variere mykje alt etter som. Alle arbeidsgivere ønsker sjølvsagt full pakke, så den søkaren som har all utdanning, kurs og sertifisering vil nesten alltid få jobben før ein søker som arbeidsgiver må bruke tid og penger på å lære opp. Krav som er heimla i lov eller forskrift som til dømes helseattest må du vanlegvis legge fram tidleg i prosessen, og vanlegvis seinast før du formelt får akseptere jobbtilbodet. Slik arbeidsmarkedet er no så kan det være vanskeleg å finne jobb i det heile tatt. Ettersom det er arbeidsordninga som er motivatoren så vil eg anbefale at du søker breidt. Sjølvsagt fyrst og fremst automasjonsjobbar ettersom det er der du har kompetanse, men søk også som assisten, reinhaldar, kokk og alle andre stillingar som gir deg offshore jobb. Lenke til kommentar
Mato Skrevet 25. januar 2021 Del Skrevet 25. januar 2021 Offshore : Relevante jobber for en automatiker. https://www.finn.no/job/fulltime/search.html?q=offshore+automatiker&sort=PUBLISHED_DESC Du trenger gyldig helseattest for offshore arbeid , ikke det samme som for skip du trenger offshore sikkerhetskurs https://www.offshoreutdanning.no/kurs/gsk-sikkerhetskurs-for-oljearbeidere/?gclid=CjwKCAiA9bmABhBbEiwASb35V3HhJ_EKUCpZ9x6WFcJFR61DehcwhQXjGW47nxFQ44tgC24-kqLL5RoCa0oQAvD_BwE det er gjerne en fordel og ha helseattest og sikkerhetskurs ved søknad, men om du ikke vil bruke en haug penger kan det opplyses i søknad at du tar dette ved behov, enkelte arbeidsgvere er nok og villig og betale dette for deg. for ship har jeg ikke helt oversikten, men det er egen helseattest og mulig de har noen form for sikkerhets kurs, jeg har og inntrykk av at rederier ofte gjør sin egen rekrutering uten om finn men på egene portaler og nettsider, det er dog mye arbeidsavtaler som ikke er i Norge slik jeg har skjønt. Lenke til kommentar
grovetussen Skrevet 25. januar 2021 Del Skrevet 25. januar 2021 En inngangsbillett kan være et firma som driver med offshore arbeid i tillegg til landbasert, type reiseoppdrag? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå