Gå til innhold

Spørsmål om bruken av to sim-kort i en mobil(dual-sim)

Nauz

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har ett par spørsmål angående bruken av to simkort i samme mobiltelefon, altså bruk av teknologien kalt dual-sim! Har gjort noen google søk og lest noen artikler, uten å egentlig finne svar på det jeg lurer på. Håper derfor et klokt hode kan hjelpe meg på vei! 🙂

Case: Jeg driver et lite firma med et tilhørende telefonnummer og en tilhørende mailadresse. Jeg ønsker å kunne bruke en og samme mobiltelefon til både jobb og privat bruk. Jeg ønsker å kunne være tilgjengelig på begge sim-kortene til utvalgte tider i døgnet og kun tilgjengelig på det private sim-kortet til andre tider i døgnet. Når begge sim-kortene er aktive, ønsker jeg å surfe på nettet og streame musikk/video over mobilnettet på det private sim-kortet samtidig som jeg kan mota anrop på sim-kortet tilknyttet firmaet. Hvis jeg er i en samtale på det private sim-kortet, ønsker jeg gjerne å kunne se innkomne anrop fra sim-kortet tilknyttet bedriften, slik at jeg kan ringe opp igjen senere. 

Dual- sim standby vs dual-sim active: Jeg har forstått det sånn at teknologien ved navn "dual-sim standby / dss" gjør det mulig å motta anrop på begge sim-kortene så lenge man ikke er i en samtale, mens teknologien "dual-sim active" gjør det mulig å motta anrop på begge sim-kortene samtidig, da telefonen har to separate antenner. Det er allikevel ett par ting jeg er usikker på rundt dette:

Spørsmål nr.1: Når jeg kikker på telefoner jeg kunne tenkt meg, ser de fleste ut til å kun støtte teknolgoien "dual-sim standby".  Videre er ikke "dual-sim active" et valg å selektere etter på sider som prisguide.no eller prisjakt.no. Hvorfor er det slik og er det noen som kan hjelpe meg å finne en oversikt over hvilke telefoner som støtter denne teknologien?

Spørsmål nr.2: Gitt at jeg går for en telefon som støter "dual-sim standby", vil jeg kunne surfe på nettet og streame musikk/video på sim-kort nr.1 og samtidig kunne motta anrop på sim-kort nr.2? Jeg forstår det sånn at man ikke kan motta anrop når man er i en samtale, men hva når man er "opptatt" med databruk?

Spørsmål nr.3: Gitt at jeg går for en telefon som støter "dual-sim standby" og mottar en samtale på sim-kort nr.2 mens jeg er i en annen samtale på sim-kort nr.1. Vil jeg da få et varsel om den innkomne samtalen i etterkant? Evt, hva skjer med tekstmeldinger?

På forhånd: Takk for hjelpen! 🙂 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
  Nauz skrev (På 13.1.2021 den 13.40):

smål nr.2: Gitt at jeg går for en telefon som støter "dual-sim standby", vil jeg kunne surfe på nettet og streame musikk/video på sim-kort nr.1 og samtidig kunne motta anrop på sim-kort nr.2? Jeg forstår det sånn at man ikke kan motta anrop når man er i en samtale, men hva når man er "opptatt" med databruk?

Ekspander  

Du kan motta samtale på begge nummer selv om du bruker datatrafikk fra ett av dem.

Nauz skrev (På 13.1.2021 den 13.40):

Spørsmål nr.3: Gitt at jeg går for en telefon som støter "dual-sim standby" og mottar en samtale på sim-kort nr.2 mens jeg er i en annen samtale på sim-kort nr.1. Vil jeg da få et varsel om den innkomne samtalen i etterkant? Evt, hva skjer med tekstmeldinger?

Ekspander  

Nei, men du kan viderekoble ved opptatt/ikke tilgjengelig. Om du da har samtale venter aktivert på simkortet du prater i vil du se innkomne anrop. SMS kommer inn først når du legger på røret. 

Sim-kortet du ikke bruker under samtale vil være uten forbindelse den perioden samtalen varer.

Problemet med denne løsningen er at du må viderekoble hver gang du kommer/går fra jobb.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...