tbfk Skrevet 13. januar 2021 Del Skrevet 13. januar 2021 Er 18 år og har begynt smått med aksjer. Egentlig bare for å lære litt hvordan det fungerer og om det er noe jeg ønsker å holde på med. Lurer derfor på hvordan skatt skal betales. Er det slik at skatt betales utifra total årlig gevinst eller er det per aksje som blir solgt. Hvis jeg for eksempel har tjent på en aksje, men tapt på en annen. Skal jeg da betale skatt for den jeg vant på eller skal jeg betale skatt for totalgevinsten (altså den jeg tjente på minus den jeg tapte på)? Lurer også på hvordan frikort spiller inn i dette? Lenke til kommentar
Revie Skrevet 13. januar 2021 Del Skrevet 13. januar 2021 (endret) Gevinst og tap på aksjer beregnes etter FIFU-metoden; først inn, først ut. Med andre ord vil du få en beregning for hver enkelt transaksjon. Kjøper du Equinor for 10 000 og selger for 12 000 er ditt gevinstgrunnlag kr 2 000. Merk også at man (pr i dag) opererer med en oppjusteringsfaktor på 1,44 som gjør at din reelle skatt på salget utgjør kr 2 000 x 1,44 = 2 880 x 22% = 634. Eventuelt kan du beregne gevinstskatt på 31,68% og ikke 22% som er skattesatsen i dag. Det er mange som får seg en overraskelse mtp dette. På samme måte vil eventuelle tap gå til fradrag. Ettersom du lignes en gang i året, vil altså det være nettoresultatet som avgjør om du blir skattepliktig eller ikke. Du får ikke en "faktura" pr salg som viser hvor mye du skal skatte. Det blir et nettobeløp på skattemeldingen din som skal gjengi den informasjonen som forvalteren oppgir til skattemyndighetene og er en kapitalinntekt for deg. Du vil forresten på et tidspunkt (omtrent mars i året etter opptjeningsåret) motta en aksjeoppgave fra Skatteetaten i Altinn, hvor du kan se gevinst- og tap på transaksjonene, samt samlet gevinst/tap og eventuelt utbytte pr aksje. MEN: Jeg ville uansett begynt å handle gjennom en Aksjesparekonto, kalt ASK. Her vil du ikke måtte betale skatt på eventuelle gevinster før du begynner å ta pengene ut av denne kontoen. Dette gjør at du vil kunne reinvestere gevinster uten å måtte skatte av disse som sagt før du begynner å ta ut av kontoen. Over en lengre periode kan dette utgjøre svært vesentlige summer. Igjen skal det være FIFU som gjelder; setter du inn 100 000 i kontoen og etter hvert opparbeider deg en beholdning på feks 150 000, så skal du kunne ta ut de 100 000 "første kronene" uten å skatte av disse. Skatten ligger latent i gevinsten og du må på et tidspunkt betale for gevinsten, men dette er altså en utsatt skatt som du slipper å betale før du også får pengene i hånd (ut fra ASK). Unntaket er eventuell formuesskatt, men dette er nok en god stund frem i tid. Merk også at det overnevnte gjelder aksjer innenfor fritaksmetoden, altså aksjer registrert i Norge eller EØS-området. Handler du Apple, Tesla, Cola osv, så er dette skattepliktig med en gang du selger (altså det året du lignes for gevinsten, ikke umiddelbart). Disse kan heller ikke handles gjennom ASK (utenom gjennom fond), men må handles i en ordinær aksjekonto. Endret 13. januar 2021 av Revie 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå