Gå til innhold

Hva skjer med medsøker under gjeldsordning?

Gjest c8ef3...34c

Anbefalte innlegg

Gjest c8ef3...34c

Jeg er i prosessen å søke gjeldsordning/ gjeldssanering, men på det ene lånet har jeg en medsøker, hva skjer med denne medsøkeren da jeg får gjeldsordning? Kommer den fortsatt til å stå som medsøker de 5 årene en gjeldsordning tar eller kommer alt til å bli satt på mitt navn?

Anonymous poster hash: c8ef3...34c

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det et boliglån det er snakk om?

Det enkle er ofte det beste. Snakk med din saksbehandler om dette. Du får tildelt en fast saksbehandler som blir din kontaktperson gjennom hele denne perioden. Min saksbehandler svarer alltid samme dag på spørsmål jeg stiller gjennom mail. 

Dersom deler av lånet står i vedkommende sitt navn (som du omtaler som medsøker) - vil denne personen være såkalt solidarskyldner. Heftelsen for gjeldsordning kommer kun til å stå i ditt navn - med mindre dere søker om gjeldsordning sammen. Hva som skjer med selve lånet, blir utarbeider gjennom gjeldsforhandlingene.  

Lenke til kommentar
Gjest c8ef3...34c

Takker for svar, det er et forbrukslån jeg har en medsøker på, denne personen er min ex-samboer å vi gikk fra hverandre for ett år siden, hun har nå fått problemer da hun må ta kredittsjekk, så derfor jeg spør :)

Da tar jeg opp dette når jeg kommer på møte med saksbehandler 👍

Lenke til kommentar

Siden det er et usikret lån så kommer i praksis medlåntaker til å bli holdt ansvarlig for hele lånet, mens du slipper unna (dvs du betaler det gjeldsordningen går ut på). Fordelen for henne er at så lenge hun fortsetter å betjene så vil ikke hele lånet forfalle umiddelbart. Ulempen er at hun ikke kan kreve deg for regress, siden hennes regresskrav skal omfattes av gjeldsordningen. (dvs - hennes krav skal reduseres tilsvarende alle andre usikrede fordringer, men da må hun huske å melde det)

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar
Gjest c8ef3...34c

Lånet er allerede forfalt og gått til namsmann da verken jeg eller hun kan betjene det.

Hun viste ikke hva hun sa ja på å gjorde det bare for å være hjelpsom, hun har aldri rørt en eneste krone av det lånet, men hun kommer seg ikke unna uansett?

Lenke til kommentar
8 hours ago, Guest c8ef3...34c said:

Hun viste ikke hva hun sa ja på å gjorde det bare for å være hjelpsom, hun har aldri rørt en eneste krone av det lånet, men hun kommer seg ikke unna uansett?

Nei. Er man myndig, så anses man å kunne forstå hva man skriver under på.  Hadde hun kunnet komme seg unna så enkelt hadde det jo ikke hatt nogen verdi for långiver at du fikk med deg en medlåntaker...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...