NTB - digi Skrevet 13. januar 2021 Del Skrevet 13. januar 2021 Bensin og diesel kan slippe unna økt CO₂-avgift: – Hårreisende tanke Lenke til kommentar
Lab Roy Skrevet 14. januar 2021 Del Skrevet 14. januar 2021 Man kan ikke bruke økt fattigdom som virkemiddel for å få ned CO2-utslippene. Selv om man gir kompensasjon for økte CO2-avgifter, så er det veldig vanskelig å gjøre dette på noen rettferdig og fullgod måte. Man kommer til å få høre hjerteskjærende historier om folk som havner i fattigdom pga høye CO2-avgifter. . Når det gjelder bompenger, så er det i det minste blitt gjort slik mange steder her i landet at man bare betaler for et visst antall passeringer i månedene, resterende passeringer vil da være gratis for resterende del av måneden. Noe lignende bør man også gjøre når det gjelder økte CO2-avgifter. Betaler man sin drivstoffregning gjennom en drivstoff-avtale med sin bensinstasjon-kjede (ved feks å bruke Esso-kort og Shell-kort ved fylling av drivstoff og man får faktura en gang pr måned) så går det an å betale (høy) CO2-avgift bare for et visst antall liter drivstoff pr måned, resterende kjøp av drivstoff denne måneden vil da være uten (høy) CO2-avgift. Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 14. januar 2021 Del Skrevet 14. januar 2021 Det er logisk å trappe ned veibruksavgiften på drivstoff når den med hel- og delelektrifisering ikke lenger har noen sammenheng med faktisk "bruk av veien". Med en tredobling av CO2-avgiften på drivstoff så bør man i samme slengen droppe engangsavgiften basert på CO2 som ikke på noen som helst måte er korrelert med faktiske utslipp. De som kjører lite og sjelden bør slippe å betale for de som aldri gidder å ta beina fatt eller kjøpe en bussbillett. 1 Lenke til kommentar
Blikken Skrevet 14. januar 2021 Del Skrevet 14. januar 2021 Det er varslet at i 2030 skal CO2-avgiften være på 2000kr, det er 9 år til. Innen den tid har mye endret seg og elbilmarkedet vil være stort og det vil finnes en elbil som bør passe alle. Blir for dumt å trekke kortet om fattigdom da det vil være et velfungerende bruktbilmaked for elbiler, og de med vettet i behold har for lengst skjønt at det vil være mye billigere å eie og kjøre en elbil enn en fossilbil. Om bilrelaterte kostnader bekymrer AMCAR og FrP så bør de heller se på hvor mye bompenger har økt for bilistene de siste 15 år, det slår mer ut enn de 4 til 5 kronene det her er snakk om....men det har jo skjedd med bla FrP i regjering da... 2 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå