Gå til innhold

Lading av El-Bil når man bor i en Blokk ??


smergel

Anbefalte innlegg

Det er en ting jeg lurer fælt på.

Om jeg f,eks hadde bodd på Grorud i høyblokka eller de på Ammerud. Hvordan i all verden skal jeg da få ladet bilen min ? Om jeg kjøper en el bil da :)

Er det bare de med egen garasje i blokken da som får ladet batteri bilene sine ?

Merkbar forskjell mellom de fattige og rike må jeg si.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sånn det er når det pøses på med elbiler og forholdene ikke er lagt til rette i det heletatt, samtidig som de som er avhengige av fossilbil blir motarbeidet. 

På det lokale kjøpesenteret er det alltid fullt på ladeplassene, selv når senteret er stengt, så jeg hadde sett på det som en ulempe om jeg måtte ut å reise for og få ladet bilen også måtte slå ihjel flere timer mens den ladet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det blir litt som om man kjøper leilighet uten parkeringsplass når man kjøper elbil uten lademulighet.

Kostnaden ved å hurtiglade er så høy at det tilsvarer fossilt drivstoff.

Ved mye småkjøring vil man heller ikke få særlig god ladehastighet når man først må lade, og dette fører til en ytterligere kostnad mange steder hvor man også må betale minuttpris i tillegg til kWh.

Man kan våge å tro at nye biler vil hurtiglade bedre i 2025 men fattigfolket må uansett kjøpe eldre elbiler.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (På 13.1.2021 den 7.07):

Forskjellene mellom rik og fattig er ekstremt små I Norge, kanskje minst i verden? 

Joda,men nå tenkte jeg på forskjellen det blir mellom de som har trange kår og de som har mer enn nok til å kjøpe seg en "batteri bil"

Lenke til kommentar

Det er ikkje gitt at det er mulig å lage til ladeplassar over alt. 

I dag er det slik at når du bur i blokk (sameige eller burettslag) så har du rett til å få etablere ladeplass om du også har parkeringsrett. Har du parkeringsrett så kan du kreve å få etablere lading, enten det er på din dedikerte parkeringsplass eller på fellesområdet. Det vil då sjølvsagt være ei forutsetning at blokka har parkeringsareal. 

Det er ei politisk målsetting at det skal være tilgang på nok ladeplassar, men det er likevel ikkje alltid det er praktisk gjennomførbart. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (4 timer siden):

Det er ei politisk målsetting at det skal være tilgang på nok ladeplassar, men det er likevel ikkje alltid det er praktisk gjennomførbart. 

Har man parkeringsplass så synes jeg at de skal pålegges å legge tilrette for lader

Er ddet ikke mulig å ha lader, så må de fjerne parkeringsplassen

Dette vil komme, og det er noe de må gjøre, om de vil bli kvitt fossilbilene
Kan ikke tvinge folk til å kjøpe elbil i 2025 om de ikke har mulighet til å lade på egne lovlige parkeringsplasser

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (5 minutter siden):

Har man parkeringsplass så synes jeg at de skal pålegges å legge tilrette for lader

Har sameiget parkeringsplass så har andelseigarane rett til å få etablere ladepunkt med dagens regelverk. 

Den største praktiske utfordringa er at mange blokker ikkje er tilrettelagt med nok parkering i utgangspunktet. Då er det vanskeleg å kome med elbilen sin og kreve å få lade når det ikkje er plass til å parkere bilen på tomta. Sameiget kan naturlegvis ikkje sette opp ladepunkt på areal som dei ikkje eig..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 1/12/2021 at 9:18 PM, smergel said:

Merkbar forskjell mellom de fattige og rike må jeg si.

On 1/12/2021 at 10:43 PM, ITtraktor said:

Bare en av mange.

On 1/13/2021 at 7:07 AM, Salvesen. said:

Forskjellene mellom rik og fattig er ekstremt små I Norge, kanskje minst i verden? 

6 hours ago, smergel said:

Joda,men nå tenkte jeg på forskjellen det blir mellom de som har trange kår og de som har mer enn nok til å kjøpe seg en "batteri bil"

"Champagne-sosialisme" er et nyttig uttrykk her, som dessverre gjennomsyrer den politiske venstresiden i dag, hvor man skaper kunstige klasseskiller (eller forsterker allerede eksisterende) ved å appellere til høytsvevende, skinndype kollektivistiske mål. Subsidie-trykket i retning av el-biler, kombinert med avgiftstrykket i retning fossile biler, er et eksempel på det: Man belønner relativt holdne mennesker som har råd til å kjøpe seg brukbare el-biler, og lar mindre holdne mennesker betale for gildet, med "miljøet" som det overordnede kollektivistiske målet. Og så "glemmer" man at man med det forsterker klasseskiller i retning av at veiene våre nå kun skal være til for relativt rike mennesker. 

Det samme gjelder også bompenge-avgiftene, som rammer ekstremt ulikt sett i forhold til inntekt. 3000,- i måneden i bompengeavgifter kan være 15% av noens månedlige inntekt, og 1% av noen andres. Resultatet er det samme: Veiene - ja, til og med arbeidsmarkedet - skal kun være til for de rike, fordi miljøet (som sant nok i seg selv er bra for alle). 

Samme gjelder fly-avgifter: Resultatet er at luft-trafikken skal kun være for de rike. Fordi miljøet.

Så har du også avgifter på ting som er å anse som "luksus". F.eks. noe sånn som å ta seg en pils ute på byen, eller å gå på kino. Igjen "glemmer" man at det å avgiftsbelegge slike ting gjør at disse i større grad blir aktiviteter forbehold relativt holdne mennesker, og igjen så skaper man et kunstig klasseskille (eller kunstig forsterker det).

Så kan man så klart argumentere for at det er et gode for alle at luftkvaliteten er god, og at det er et gode for alle at helseskadelige ting som tobakk og alkohol avgiftsbelegges og styres inn mot det kollektive helsevesenet. Man kan godt si at disse er legitime, kollektivistiske mål i henhold til sosial-demokratiets grunnsyn, men det er altså noe med måten man gjør dette på, hvordan man finansierer det.

Det er i hvert fall min mening at dersom man skal påberope seg å være en god sosialist eller sosial-demokrat, burde det være en selvfølge at skatte- og avgiftstrykket i langt større grad burde peiles inn mot inntektsskatten - fremfor å ville "skjule" det totale skatte- og avgiftstrykket via høyere bruk av avgifter som man håper at ingen vil ta med i totalberegningen når det snakkes om hvor mye skatt man betaler. Bedre da å være dønn ærlig angående hvor mye det faktisk koster å drive en velferdsstat, og kun finansierer dette igjennom prinsippet "å yte etter evne, og motta etter behov" - noe avgifter er det stikk motsatte av.

Når man hører på dagens sosialister og sosial-demokrater snakke, er det neimen ikke vanskelig å forstå hvorfor politikken de fører tenderer til å bli sånn. For vi snakker her om mennesker med en grunnleggende og dyptsittende elitistisk forakt for arbeiderklassen, en forakt de igjennom generasjoner nå har blitt opplært til via arenaer som AUFs sommerleirer og i korridorene til Sosialistisk Ungdom, og som nærmest siver ut av hver pore i deres kropp. Og da er det ikke så rart at politikken de fronter også blir seende ut slik som den gjerne gjør. Så dersom noen lurer på hvorfor Arbeiderpartiet gjør det så dårlig om dagen, "look no further". Champagne-sosialistene har totalt mistet kontakten med (og respekten for) arbeiderklassen for lenge siden, og man begynner å se konturene av det markedsliberalistene alltid har advart om når det gjelder venstresiden - at man ender opp med et statsapparat som blir brukt av den politiske og økonomiske overklassen til å tilrane seg selv fordeler på bekostning av underklassen og den lavere middelklassen via subsidiering av seg selv.

 

On 1/12/2021 at 9:24 PM, Salvesen. said:

Man kan lade:

På jobb

Når en handler

Gjør fritids aktiviteter

På gateplan (om det finnes i nærheten, ikke kjent)

Osv;)

 

Det uthevede er det eneste rasjonelle alternativet til fossilbil her, etter min mening. Har du tilgang til lading hjemme, eller på jobb, og betaler kun det strømmen faktisk koster, kan man godt argumentere for at å kjøre elektrisk er besparende i forhold til fossilt drivstoff.

Men om du belager deg på å lade el-bilen på offentlige steder, utenfor butikken o.s.v., er det totalt sett en svindyr vane i forhold til det å bare fortsette å kjøre fossilt. Dama kjører el-bil, og har ikke anledning til å lade hjemme eller på jobb. Og jeg ser at dette koster henne rundt 100-lappen hver gang hun lader - noe hun må gjøre i hvert fall 4-5 ganger i uka. Mens jeg, som kjører fossilt, kjører lett 2 uker på 400-500 kroner bensin. "Drivstoff" er med andre dobbelt så dyrt for henne enn det det er for meg, og det er et konservativt estimat.

Endret av AntonMarkmus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, onkel_jon said:

Dette kan jo være et alternativ, de gjør dette alt i kina. De kan jo lage avtaler med bensin stasjoner og sette opp skur hvor de skifter batteriet.

 

https://www.elbil24.no/nyheter/100-mil-rekkevidde-pa-3-minutter/73259956

Tesla prøvde dette stuntet med Model S.

Ingen som var interessert så de skrota hele prosjekter.

https://www.google.com/amp/s/www.businessinsider.com/teslas-battery-swapping-plan-isnt-working-out-2015-6%3famp

Lenke til kommentar
AntonMarkmus skrev (1 time siden):

Men om du belager deg på å lade el-bilen på offentlige steder, utenfor butikken o.s.v., er det totalt sett en svindyr vane i forhold til det å bare fortsette å kjøre fossilt. Dama kjører el-bil, og har ikke anledning til å lade hjemme eller på jobb. Og jeg ser at dette koster henne rundt 100-lappen hver gang hun lader - noe hun må gjøre i hvert fall 4-5 ganger i uka. Mens jeg, som kjører fossilt, kjører lett 2 uker på 400-500 kroner bensin. "Drivstoff" er med andre dobbelt så dyrt for henne enn det det er for meg, og det er et konservativt estimat.

Hvor i all verden er det hun lader da? Utelukkende på Ionity? Høres ut som hun kjører mye mer enn deg om hun må lade så ofte til en så høy pris.

Jeg regnet en del på dette her når jeg kjøpte elbil selv, og kom frem til at hurtiglading på en "normal" stasjon (BKK i dette tilfellet) koster ca. 60 % av prisen til bensin. Standard AC-lading ca. 38 %, mens hjemmelading ca. 10 %. Dette selvsagt basert på snittpriser i bergen, og snittforbruket til bensinbilen jeg gikk fra. Om man går fra en svært effektiv diesel-bil, vil selvsagt forskjellen være mindre.

Så dama di kjører enten mye mer enn deg, eller lader på den minst gunstige måten, f.eks. alltid hurtiglader til 100 % der en betaler minuttpris.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AntonMarkmus skrev (1 time siden):

"Champagne-sosialisme" er et nyttig uttrykk her, som dessverre gjennomsyrer den politiske venstresiden i dag, hvor man skaper kunstige klasseskiller (eller forsterker allerede eksisterende) ved å appellere til høytsvevende, skinndype kollektivistiske mål.

Det er svært lite konstruktivt å diskutere politikk på denne måten. 

All politikk på alle sider er slik, dette er ikkje unikt for verken venstresida, høgresida eller sentrumspartia. Det finnes ikkje politikk som ivaretek alle. I politikken velger ein kva som er viktigast å oppnå og lager ein politikk som oppnår dette målet. Når parti på høgresida foreslår skattelette for dei med høg inntekt så er det fordi ei lita skattelette stimulerer økonomien og fører til at det blir etablert fleire arbeidsolassar som igjen gir høgare skatteinntekter. At det oppstår eit klasseskille er ikkje til å unngå men blir vurdert som ei akseptabel avvegning. 

Det er heilt legitimt å meine at politikken som blir ført har store svakheiter, men argumenter då for kva som må endrast. Finn løysingar, ikkje rop høgt om openbare og uunngåelege svakheiter i politikken som blir ført. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Kajac said:

Hvor i all verden er det hun lader da? Utelukkende på Ionity? Høres ut som hun kjører mye mer enn deg om hun må lade så ofte til en så høy pris.

Jeg regnet en del på dette her når jeg kjøpte elbil selv, og kom frem til at hurtiglading på en "normal" stasjon (BKK i dette tilfellet) koster ca. 60 % av prisen til bensin. Standard AC-lading ca. 38 %, mens hjemmelading ca. 10 %. Dette selvsagt basert på snittpriser i bergen, og snittforbruket til bensinbilen jeg gikk fra. Om man går fra en svært effektiv diesel-bil, vil selvsagt forskjellen være mindre.

Så dama di kjører enten mye mer enn deg, eller lader på den minst gunstige måten, f.eks. alltid hurtiglader til 100 % der en betaler minuttpris.

 

Vel circle k tar 5 kr per kw på 150kwh lader, 58kw kommer på rundt 300 som gir deg rundt 350 km med rekkevidde avhengig av bil.

20 liter diesel med pris på 15 kr literen koster deg 300 kr og med et forbruk på halv liter på mila gir deg rundt 400km med rekkevidde.

Så blir relativt likt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...