Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ulovlig leie av anneks?

Etnabassen

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg lurer på om jeg bor i et "ulovlig" utleid anneks.

Noen som kanskje kan hjelpe meg til å klargjøre et par ting?

Et anneks, registrert som tilleggsbygg, skal i følge loven være under 50kvm og inkludere seperate rom som soverom, stue, kjøkken og bad, stemmer det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Etnabassen skrev (17 timer siden):

Hei. Jeg lurer på om jeg bor i et "ulovlig" utleid anneks.

Noen som kanskje kan hjelpe meg til å klargjøre et par ting?

Et anneks, registrert som tilleggsbygg, skal i følge loven være under 50kvm og inkludere seperate rom som soverom, stue, kjøkken og bad, stemmer det?

Så lenge det er godkjent for varig opphold, med lys, rømningsveier, størrelse, osv, så kan man fint lovlig leie det ut, selv om det kanskje egentlig ikke er et anneks. 

Kjelleren min er heller ingen egen bolig, men godkjent for varig opphold, og leies lovlig ut. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Skal være mulig å slå opp hos kartverket på https://seeiendom.kartverket.no/  Er det flere boenhenter på eiendommen skal det listes opp under adresser her. Er det flere bygninger skal de være listet opp med bruk.

Leieavtalen og utleiers forpliktelser ovenfor kommune og bygg- og planlov er i utgangspunktert separate forhold, og sistnevnte er du ikke part i.

Du kan også vurdere om du det er fordelaktig for deg om det ilegges bruksforbud eller andre pålegg for det du leier. Selv om eier vil være erstatningspliktig om han blir tvunget til å misligholde leieavtalen er det ikke sikkert det i sum blir til din gunst.

17 hours ago, Etnabassen said:

Om du ønsker å klarhet i det bør du helle slå opp hva bygningen er er registrert som. Lover og forskrifter endrer seg, og det kan gis gitt dispensasjoner i byggsøknader. Man kan ikke utfra dagens generelle forskrifter avgjøre om ting er gjort korrekt. De aller fleste boliger i landet hadde vært ulovlige om de hadde vært vurdert etter dagens regler, det som gjelder for din bolig står i matrikkelen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
MailMan13 skrev (2 timer siden):

Skal være mulig å slå opp hos kartverket på https://seeiendom.kartverket.no/  Er det flere boenhenter på eiendommen skal det listes opp under adresser her. Er det flere bygninger skal de være listet opp med bruk.

Leieavtalen og utleiers forpliktelser ovenfor kommune og bygg- og planlov er i utgangspunktert separate forhold, og sistnevnte er du ikke part i.

Du kan også vurdere om du det er fordelaktig for deg om det ilegges bruksforbud eller andre pålegg for det du leier. Selv om eier vil være erstatningspliktig om han blir tvunget til å misligholde leieavtalen er det ikke sikkert det i sum blir til din gunst.

Om du ønsker å klarhet i det bør du helle slå opp hva bygningen er er registrert som. Lover og forskrifter endrer seg, og det kan gis gitt dispensasjoner i byggsøknader. Man kan ikke utfra dagens generelle forskrifter avgjøre om ting er gjort korrekt. De aller fleste boliger i landet hadde vært ulovlige om de hadde vært vurdert etter dagens regler, det som gjelder for din bolig står i matrikkelen.

Annekset er oppført som "tilbygg" til hovedbygg. 

Lenke til kommentar

Hva ønsker du å oppnå?

Har leiligheten godkjent rømningsvei?

Ingenting av det du har skrevet er noe som tilsier noe ulovlig.

Etnabassen skrev (22 timer siden):

Etnabassen skrev (2 timer siden):

Annekset er oppført som "tilbygg" til hovedbygg. 

Etnabassen skrev (2 timer siden):

Bruksarealet skal være 40 kvadratmeter. Det er kun førsteetasje. 

Det er i tillegg et loft som blir brukt som soverom, og dette er med skråtak(lavt, men høyt nok til å sove i).

Endret av mobile999
  • Liker 1
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (1 time siden):

Hva ønsker du å oppnå?

Har leiligheten godlkjent rømningsvei?

Ingenting av det du har skrevet er noe som tilsier noe ulovlig.

Flytte ut før oppsigelsestid.

Godkjent rømningsvei? Usikker. Det er store vinduer på kjøkken/stue.

På loftet/hemsen er det små vinduer.

Badet har ingen vinduer.

Lenke til kommentar
Etnabassen skrev (30 minutter siden):

Flytte ut før oppsigelsestid.

Godkjent rømningsvei? Usikker. Det er store vinduer på kjøkken/stue.

På loftet/hemsen er det små vinduer.

Badet har ingen vinduer.

Igjen, om det er godkjent anneks eller hva har ingenting å si. Så lenge rommene er lovlige til varig opphold. Jeg kan godt leie ut egne soverom i huset også, uten at de trenger å være en egen boenhet. Jeg leier ut kjelleren som ikke er egen boenhet helt lovlig. Er kun "tillegg" - men godkjent til varig opphold, da kan man leie det ut som noe til varig opphold. 

Off topic, men å ty til slibrige påfunn for å slippe oppsigelsestid er bare barnslig. 

Den beste sjansen du har er å finne nye leietagere som kan overta din oppsigelsestid og således slippe unna. 

Oppsigelsestiden er jo så utleier ikke skal stå uten inntekter helt brått. Jeg regner ikke med at status av anneks er avgjørende for din oppsigelse i det hele tatt. 

• Liker 3
Lenke til kommentar

Alt er lov å leige ut. For å kunne heve leigeavtalen må du vise til ein mangel som ikkje var der når du inngikk leigeavtalen elker at utleiger misligheld leigeavtale. I praksis at kommunen nedlegg bruksforbod som medfører at utleiger ikkje lenger kan tilby deg å bruke husrommet. 

Det er ikkje sikker annekset er lovleg oppført eller oppfyller krava for varig opphold, men fram til kommunen fatter vedtak om bruksforbod så står avtalefriheita til å inngå avtaler sterkare 

Forhold som du viste om eller måtte ha oppdaga på visninga kan du ikkje pårope deg som mangel, unntaket er der utleiger gar gitt positive opplysningar om annekset, som f.eks. at det er godkjent av kommunen for varig opphold. Dersom utleiger lyg om slike ting så er det mislighold som kan gi deg hevingsrett. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...