epiklemao Skrevet 12. januar 2021 Del Skrevet 12. januar 2021 (endret) Studerer ingeniørfag og fikk en kravliste over hva vi trenger for å greit kunne kjøre diverse programmer vi skal jobbe mye med. Har i dag en Mac som ikke når opp til de kravene. Legger ved kravliste. Når det gjelder pris er jeg usikker da jeg ikke har peiling på hva dette kan koste. Krav: MINNE:16gb SSD: Minimum 250GB CPU: Intel Core I5 Skjermkort: Dedikert Skjerm: Minimum 13 tommer Endret 12. januar 2021 av epiklemao Lenke til kommentar
MKap Skrevet 14. januar 2021 Del Skrevet 14. januar 2021 Skal du ha dedikert grafikkort må du gjerne ha ein "Gaming-laptop". Dei er ofte både dyre og tunge. (reknar med den skal bærast til å fra campus på dagleg basis, slik at vekt og storleik er ein faktor?). Sidan det ser ut som du har ein nyare Macbook Pro, ville eg ha prøvt å installera Windows via Boot Camp og sett an korleis den egnar seg til softwaren du skal bruka istadenfor å hiva ut 10-20k på ny maskin. Enkelte institutt har Windowslisensar som studentane kan installera på private maskinar. Eg reknar forsåvidt med at GIS-modellane de bruker i grunnkursa er enkle nok til at ein OK+ maskin slik du har fint taklar dei. Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 14. januar 2021 Del Skrevet 14. januar 2021 Kjøp en laptop med AMD Ryzen prosessor, den innebygde grafikken er mye bedre enn Intel prosessorene har så da vil det nok duge for programmer som krever litt ekstra av grafikkkortet. Alt etter hvor stort budsjettet ditt er så er Ryzen 7 prosessor bedre, men en Ryzen 5 kan nok duge også. Her er et par modeller du kan vurdere. https://www.komplett.no/product/1167008/pc-nettbrett/pc-baerbar-laptop/ultraportable/hp-probook-455-g7-156-full-hd https://www.komplett.no/product/1167010/pc-nettbrett/pc-baerbar-laptop/ultraportable/hp-probook-455-g7-156-full-hd Lenke til kommentar
Radford Skrevet 14. januar 2021 Del Skrevet 14. januar 2021 Vanskelig å anbefale noe uten å vite budsjett, men jeg stiller meg bak tflovik sine anbefalinger sånn rent teknisk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå