Gå til innhold

Kunne koronavaksinene blitt fordelt på en mindre smart måte i Norge? Antakelig ikke


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+5132
Just now, Civilix said:

Hele poenget til Simen har jo vært at du ikke vet hvor det er mest sannsynlig...

Han har ikke snakket om sannsynlighet. Han har sagt det kan skje. Det kan skje at jeg får åtte seksere på rad når jeg kaster terning. Det er derimot usannsynlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snowleopard skrev (2 timer siden):

Noen folk kan ikke holde den avstanden, og likevel få gjort jobben sin, fordi jobben krever at man må på mindre avstand. Sykepleiere, tannleger, frisører, bussjåfører etc. Altså folk man i utgangspunktet må si er uskyldige. Og de fleste av disse har og en omgangskrets, en familie og barn i barnehage og/eller på skole.

Din fortolkning av at blir man smittet, så har man ikke fulgt rådene og derved blir smittet, henger derfor ikke på greip. Og som om ikke det er nok, den moraliseringen hører ikke hjemme når man skal bekjempe en epidemi.

De du er ute etter å fordømme her, er vel egentlig noen av de første som burde får vaksine, slik at de faktisk ikke blir smittsom og syk, og dermed heller ikke blir en smittefare.

Selv er jeg så heldig at jeg har hjemmekontor, har noen få skritt til butikk som kun er stengt mellom 24 og 06 om morgenen, og både kan og praktiserer at jeg går i butikk kun når jeg må og til tider da det forhåpentligvis er lite folk der. Ellers er jeg hjemme nå. Likevel så er jeg i fare for å kunne bli smittet, rett og slett fordi jeg har ingen garanti om hvor flink folk rundt meg er med tiltakene, og fordi jeg bor i Oslo, som er ett av stedene med høyest smittetrykk.

Jeg kan sikkert fordømme de første som kom til landet etter skiferie i Østerrike, ble smittet, og kom hjem igjen med smitte. Noen av de som dro hjem smitte var sykepleiere og leger. Nå kommer det gjerne via arbeidsreisende, men det kan likevel være naboen over gangen. Å fordømme noen er altså fullstendig uviktig og rent ut idiotisk i mine øyne, når fokus bør være å sikre de som har størst sjanse til å bli syk, og faktisk dø av dette.

Det betyr da i praksis eldre og syke i de tettest befolkede områdene, som har størst sjanse for å faktisk bli utsatt for smittet og dø av det. Derfor bør det prioriteres de eldre og helsearbeidere som jobber med de, og i sentrale strøk i større grad enn utkant-Norge. Men eldre i utkantstrøk skal selvsagt også være høyt oppe på listen.

Uansett, det bør selvsagt være basert på andel innbyggere mer enn antall kommuner. Men helt klart smittetrykket i områdene og.

For å ta en analogi, du slukker ikke en brann ved å spyle på flammene som stikker opp, selv om de kan brenne deg. Du sikter på flammens opphav, senter for ilden. For tar du kilden, tar du og flammene.

Og slik bør man altså tenke og i smittebekjempelsen.

Om man ikke kan oppretto avstand tar en på seg beskyttelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (13 minutter siden):

Ingen beskyttelse er 100 %. Selv ikke kondomer.

Jeg regner med du har sett denne:

 

Ja såklart, men det er bedre enn ingenting. Poenget er at alle har tilgang til de samme tingene her til lands, vi har mer eller mindre samme råd osv. Men det er noen som skiller seg veldig ut, med grottefester og høy smitte... Noen gjør ikke "jobben" sin.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
5 minutes ago, Salvesen. said:

Ja såklart, men det er bedre enn ingenting. Poenget er at alle har tilgang til de samme tingene her til lands, vi har mer eller mindre samme råd osv. Men det er noen som skiller seg veldig ut, med grottefester og høy smitte... Noen gjør ikke "jobben" sin.

Du gjentar grottefest her. Det var en engangshendelse. Det har skjedd liknende ting andre steder i Norge også.

Lenke til kommentar
PingEnt skrev (2 minutter siden):

Du gjentar grottefest her. Det var en engangshendelse. Det har skjedd liknende ting andre steder i Norge også.

Ok, hvor da? Men såklart, det er ikke bare her problemet er. Men i de områdene med høyest smittetrykk har det skjedd mye rart. Jeg tør å påstå at de områdene har mest Corona bøter fordelt på innbyggere også, ut ifra media alene. Har ikke innsyn i alle bøtene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
5 minutes ago, Salvesen. said:

Ok, hvor da?

Diverse meningshetssamlinger rundt om i landet. Diverse fester. 

6 minutes ago, Salvesen. said:

Men såklart, det er ikke bare her problemet er. Men i de områdene med høyest smittetrykk har det skjedd mye rart. Jeg tør å påstå at de områdene har mest Corona bøter fordelt på innbyggere også, ut ifra media alene. Har ikke innsyn i alle bøtene.

Bøter er ikke riktig mål, ettersom det er strengere tiltak i Oslo, altså enklere å få bøter der enn andre steder. Finner derimot ikke noe statistikk på bøter...

Lenke til kommentar
PingEnt skrev (1 minutt siden):

Diverse meningshetssamlinger rundt om i landet. Diverse fester. 

Bøter er ikke riktig mål, ettersom det er strengere tiltak i Oslo, altså enklere å få bøter der enn andre steder. Finner derimot ikke noe statistikk på bøter...

Jo det er helt rett mål, viser hvor flest folk bryter råd og tiltak. Det er ikke enklere å følge regler noen andre plasser... Det er noe en bare gjør. Men en ser jo at folk dropper dette.

 

Forøvrig er vi nå langt borte i fra trådens tema, takk for pjatten:)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
3 minutes ago, Salvesen. said:

Jo det er helt rett mål, viser hvor flest folk bryter råd og tiltak. Det er ikke enklere å følge regler noen andre plasser... Det er noe en bare gjør. Men en ser jo at folk dropper dette.

Helt feil. Det er enklere å følge regler andre steder hvor det er færre regler. I Oslo er det for eksempel betydelig mer begrenset enn på Hønefoss. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Jo det er helt rett mål, viser hvor flest folk bryter råd og tiltak. Det er ikke enklere å følge regler noen andre plasser... Det er noe en bare gjør. Men en ser jo at folk dropper dette.

I Trondheim var det mange som ble smittet på en serie julekonserter, der arrangørene gjorde ALT riktig. Overholdt ALLE korona-tiltak fra regjering og FHI. Men det viste seg å ikke være nok... Hvem skal vi da klandre?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
PingEnt skrev (7 minutter siden):

Helt feil. Det er enklere å følge regler andre steder hvor det er færre regler. I Oslo er det for eksempel betydelig mer begrenset enn på Hønefoss. 

Det er enkelt å følge lover å regler, for det er lover å regler. Om det er mer eller mindre har ingenting å si. Bryter en dette er en med på å akselerere smitte(potensielt)....

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (6 minutter siden):

I Trondheim var det mange som ble smittet på en serie julekonserter, der arrangørene gjorde ALT riktig. Overholdt ALLE korona-tiltak fra regjering og FHI. Men det viste seg å ikke være nok... Hvem skal vi da klandre?

Om det faktisk stemmer så må en jo såklart se på reglene vedrørende slike arrangementer. Det er vell ganske åpenbart tenker jeg.

 

Forøvrig ganske korka å gå på julekonsert i en pandemi, men det er nå min mening.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
1 minute ago, Salvesen. said:

Det er enkelt å følge lover å regler, for det er lover å regler. Om det er mer eller mindre har ingenting å si.

Hvor fjernt fra virkeligheten er du egentlig? Enkelte lover er vanskeligere å følge enn andre, og jo flere det blir av dem, desto vanskeligere er det å følge. 

Lenke til kommentar
PingEnt skrev (2 minutter siden):

Hvor fjernt fra virkeligheten er du egentlig? Enkelte lover er vanskeligere å følge enn andre, og jo flere det blir av dem, desto vanskeligere er det å følge. 

Jeg er ikke "fjernt" fra virkeligheten. I min virkelighet følger en lover å regler, uavhengig av hvor mange det er. Gjør en ikke det er en kjeltring. Covid kjeltringer er negativt for pandemien, rart en må forklare slikt..

 

Igjen, tror det er nok nå. Tråden sklir helt ut i fra tema som er fordeling av vaksine.

Lenke til kommentar
PingEnt skrev (2 minutter siden):

Hvor fjernt fra virkeligheten er du egentlig? Enkelte lover er vanskeligere å følge enn andre, og jo flere det blir av dem, desto vanskeligere er det å følge. 

Jeg er ikke "fjernt" fra virkeligheten. I min virkelighet følger en lover å regler, uavhengig av hvor mange det er. Gjør en ikke det er en kjeltring. Covid kjeltringer er negativt for pandemien, rart en må forklare slikt..

 

Igjen, tror det er nok nå. Tråden sklir helt ut i fra tema som er fordeling av vaksine.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
14 minutes ago, Salvesen. said:

Jeg er ikke "fjernt" fra virkeligheten. I min virkelighet følger en lover å regler, uavhengig av hvor mange det er. Gjør en ikke det er en kjeltring. Covid kjeltringer er negativt for pandemien, rart en må forklare slikt..

 

Du misforstår poenget. Flere av bøtene gitt i Oslo, kan være for noe som er helt lovlig i Hønefoss. Vi kan derfor ikke vite om samme bøter ville blitt gitt i Hønefoss hvis det samme var forbudt der. Skal man se på slik statistikk, må en eventuelt kun se på bøter som var aktuelle på landsbasis.

Lenke til kommentar
PingEnt skrev (4 minutter siden):

Du misforstår poenget. Flere av bøtene gitt i Oslo, kan være for noe som er helt lovlig i Hønefoss. Vi kan derfor ikke vite om samme bøter ville blitt gitt i Hønefoss hvis det samme var forbudt der. Skal man se på slik statistikk, må en eventuelt kun se på bøter som var aktuelle på landsbasis.

Poenget er at de bryter regler som er pålagt for å få ned smittetrykket. Det viser at det er ett problem i dette området. Som en igjen ser på smittede...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...