Gå til innhold

Kunne koronavaksinene blitt fordelt på en mindre smart måte i Norge? Antakelig ikke

Anbefalte innlegg

Hanhijnn skrev (1 minutt siden):

Man VET ikke sikkert hvor smitten vil blomstre opp, men all sannsynlighetsberegning tilsier at der hvor det ER mye smitte vil flere bli smittet.

Fordi det handler om menneskeliv, og ikke bare om prinsipprytteri.

Ikke om folk skjerper seg og holder avstand, da smitter det ikke. Men folk fortsetter som før disse plassene, de er vandt til å leve oppå hverandre og fortsetter som før. 

Ja, og alle liv bør være like mye verdt. Derfor bør en dele ut likt. Som det gjøres.

Vi på vestlandet feks har stort sett lite smitte(foruten de største kjernene) men vi er veldig utsatt for import smitte. Kommer daglig industri arbeidere å utsetter oss for risiko...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132
3 minutes ago, Salvesen. said:

Straffer da ikke de eldre? Aldri sagt at vi ikk skal vaksinere de jeg. Det er en forferdelig moral de plassene som har store smittetrykk også.

Ja, du straffer de eldre i kommuner med høyere smittetrykk siden de har høyere sannsynlighet for å bli smitta.

Siste setning gir ikke mye mening. Mener du det er en forferdelig moral I de plassene? Det er en overgeneralisering. Fra hva jeg har hørt er for eksempel folk i Oslo betydelig flinkere til å bruke munnbind og holde avstand enn andre deler av landet med mindre smittetrykk (som er naturlig)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Just now, Salvesen. said:

Ikke om folk skjerper seg og holder avstand, da smitter det ikke. Men folk fortsetter som før disse plassene, de er vandt til å leve oppå hverandre og fortsetter som før. 

Det der er rett og slett ikke sant. Jeg bor i Oslo, og merker hver dag at folk holder betydelig mer avstand. Se heller til resten av landet hvor folk ikke klarer å bruke maske.

Lenke til kommentar
PingEnt skrev (Akkurat nå):

Ja, du straffer de eldre i kommuner med høyere smittetrykk siden de har høyere sannsynlighet for å bli smitta.

Siste setning gir ikke mye mening. Mener du det er en forferdelig moral I de plassene? Det er en overgeneralisering. Fra hva jeg har hørt er for eksempel folk i Oslo betydelig flinkere til å bruke munnbind og holde avstand enn andre deler av landet med mindre smittetrykk (som er naturlig)

Og om man kun prioriterer eldre folk i Oslo straffer en resten av landets eldre... Altså, det blir så dobbelt moral som det går an. 

Det er gjerne en overgeneralisering. Men det er også faktum. De er åpenbart ikke bedre til å holde avstand, for da blir en ikke smittet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
23 minutes ago, Salvesen. said:

Man aner ikke hvor dey blusser opp neste gang, og hvorfor skal en prioritere de som ikke har gjort jobben sin og nå har mye smitte? 

Det er veldig mye man ikke aner. En 30-åring kan også dø av korona, men det betyr ikke at han bør komme først i køen, rett og slett fordi sannsynligheten er så lav. Det hele handler om hvor det er størst sannsynlighet for smitte.

Lenke til kommentar
PingEnt skrev (1 minutt siden):

Det der er rett og slett ikke sant. Jeg bor i Oslo, og merker hver dag at folk holder betydelig mer avstand. Se heller til resten av landet hvor folk ikke klarer å bruke maske.

Det du sier er motstridene. Holder en avstand(god nok) så blir en ikke smittet. Mange blir smittet i Oslo. 

Man trenger ikke bruke maske i mange deler av landet, for en kan holde avstand..

Lenke til kommentar
sensual skrev (1 minutt siden):

høres ut som Kina. hvorfor mener du offentligheten skal blande seg i hvilke vaksiner man har?

På grunn av fare for helse, liv og økonomi. Det er ganske normalt. Jeg er ikke interessert i å omgås med vaksine motstandere. Ser helst at de får egne bussruter.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (24 minutter siden):

På grunn av fare for helse, liv og økonomi. Det er ganske normalt. Jeg er ikke interessert i å omgås med vaksine motstandere. Ser helst at de får egne bussruter.

det gjør du uten at du vet om det. slik blir det 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
1 minute ago, Salvesen. said:

Og om man kun prioriterer eldre folk i Oslo straffer en resten av landets eldre... Altså, det blir så dobbelt moral som det går an. 

Jeg snakker ikke om å prioritere kun Oslo, jeg snakker om steder med høyt smittetrykk. Det er flere steder enn kun Oslo som har hatt det over lengre tid.

2 minutes ago, Salvesen. said:

Det er gjerne en overgeneralisering. Men det er også faktum. De er åpenbart ikke bedre til å holde avstand, for da blir en ikke smittet.

Her har du en logisk brist. Du kan unngå å holde avstand og likevel ikke bli smitta, hvis smittetrykket er lavt. Det er delvis det som skjer i resten av landet hvor folk ikke klarer å holde avstand uansett. Og du kan holde relativt stor avstand og følge alle råd og likevel bli smitta (spesielt hvis en har barn i barnehage)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
2 minutes ago, Salvesen. said:

Det du sier er motstridene. Holder en avstand(god nok) så blir en ikke smittet. Mange blir smittet i Oslo. 

Man trenger ikke bruke maske i mange deler av landet, for en kan holde avstand..

Skjønner du at enkelte arenaer krever at en ikke har avstand? Og så har en ting som barn i barnehage osv.

Og nå er det snakk om om folk i Oslo er dårligere til å holde avstand, og det er ikke sant. Andre steder er dårligere, men de har så lav smitte at de ikke merker det.

Lenke til kommentar
PingEnt skrev (5 minutter siden):

Skjønner du at enkelte arenaer krever at en ikke har avstand? Og så har en ting som barn i barnehage osv.

Og nå er det snakk om om folk i Oslo er dårligere til å holde avstand, og det er ikke sant. Andre steder er dårligere, men de har så lav smitte at de ikke merker det.

Kilde?

• Liker 1
Lenke til kommentar
PingEnt skrev (7 minutter siden):

Jeg snakker ikke om å prioritere kun Oslo, jeg snakker om steder med høyt smittetrykk. Det er flere steder enn kun Oslo som har hatt det over lengre tid.

Her har du en logisk brist. Du kan unngå å holde avstand og likevel ikke bli smitta, hvis smittetrykket er lavt. Det er delvis det som skjer i resten av landet hvor folk ikke klarer å holde avstand uansett. Og du kan holde relativt stor avstand og følge alle råd og likevel bli smitta (spesielt hvis en har barn i barnehage)

Oslo har så stort smittetrykk at om en skal prioritere på den måten går alt der..

Igjen, kilde?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
4 minutes ago, Salvesen. said:

Kilde?

3 minutes ago, Salvesen. said:

Igjen, kilde?

Kilde på hva? St folk er dårligere til å holde avstand? Hør med folk fra Tromsø hvordan folk forholder seg på senteret der.

Er du enig i at man kan holde avstand og alle råd og likevel bli smitta?

Oslo har så stort smittetrykk at om en skal prioritere på den måten går alt der..

Nei.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
PingEnt skrev (Akkurat nå):

Kilde på hva? St folk er dårligere til å holde avstand? Hør med folk fra Tromsø hvordan folk forholder seg på senteret der.

Er du enig i at man kan holde avstand og alle råd og likevel bli smitta?

Ok, så det var kun en påstand. Fint å vite. 

Ja det er jeg absolutt enig i. Men det er ikke poenget. Uten kilde så er den diskusjonen død for min del. Vi er uenig i flere ting, slik er det. Kom gjerne med en kilde, så kan vi ta opp ballen igjen. Det er iallefall ingen grottefester i Tromsø.. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Just now, Salvesen. said:

Ok, så det var kun en påstand. Fint å vite. 

Ja det er jeg absolutt enig i. Men det er ikke poenget. Uten kilde så er den diskusjonen død for min del. Vi er uenig i flere ting, slik er det. Kom gjerne med en kilde, så kan vi ta opp ballen igjen. Det er iallefall ingen grottefester i Tromsø.. 

De eneste kildene du har kommet med er å se på antall smittede, som jeg har allerede forklart ikke er en god kilde og ikke viser noe om avstand. Det viser vel egentlig at man ikke har så god greie på dette.

Lenke til kommentar
PingEnt skrev (1 minutt siden):

De eneste kildene du har kommet med er å se på antall smittede, som jeg har allerede forklart ikke er en god kilde og ikke viser noe om avstand. Det viser vel egentlig at man ikke har så god greie på dette.

Du har forklart med dine ord, jeg mine. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...