Gå til innhold

Hvorfor har Athlon64 1MB cache?

Anbefalte innlegg

Får vi se A64 med høyere tpi-rating enn 3000+ med 512k cache?

Ytelsen på 3200+ og 3000+ er jo nesten helt lik jo.. Ser ikke ut som om den drar nytte av den ekstra cachen i det hele tatt. (test)

Snuser litt på A64 om dagen, men som vanlig vil jeg ikke betale mer for noe som ikke er verdt å betale for. (512 ekstra cache?) :green:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har rett og slett tenkt å vente et par mnd. til siden alt er litt for

nytt og usikkert ennå, tenkte spesielt på ytelse til hovedkortene og

chipsettene.

Det samme gjelder nye AMD CPUène, litt diffust ennå.

Endret av jarmo
Lenke til kommentar

athlon 64 = 64bit = "dobbelt" så mye bitbehandling = 512*2=1

svaret plassert på en sølvplate.. værsego' :)

Jeg hadde ventet med å kjøpe til ihvertfall windows kom i 64bit versjon (hvis du ikke kjører linux da) en annen fordel er at prisnivået vil synke med tiden..

Koooz

Lenke til kommentar
athlon 64 = 64bit = "dobbelt" så mye bitbehandling = 512*2=1

Ja, jeg legger meg inn i rekken og sier "hæ!?"

64bit hjelper så lite, sålenge programmer ikke kjører 64bit kode, det er derfor Athlon64 er en "hybrid" løsning, som kan kjøre både 32bit og 64bit kode.

Men, ja, når et 64bit operativ system kommer ut, så vil det åpne for helt nye muligheter med 64bits CPU'er :thumbup:

PS: jeg vet ikke om jeg har skrevet rett med tanke på Bit og bits, byte, mb, Mb osv... men dere skjønner sikkert hvor jeg vil hen.

Endret av apollox
Lenke til kommentar
Får vi se A64 med høyere tpi-rating enn 3000+ med 512k cache?

Ytelsen på 3200+ og 3000+ er jo nesten helt lik jo.. Ser ikke ut som om den drar nytte av den ekstra cachen i det hele tatt. (test)

Snuser litt på A64 om dagen, men som vanlig vil jeg ikke betale mer for noe som ikke er verdt å betale for. (512 ekstra cache?) :green:

Alle disse testene er gjort med 32-bits programmer på et 32-bits operativsystem, og der er 512KB L2 cache tydeligvis mer enn tilstrekkelig for Athlon 64. Men en tilsvarende test gjort med 64-bits programmer på et 64-bits operativsystem ville nok vist større forskjeller, da x86 64-bits kode er ca. 40% større enn x86 32-bits kode. Så hvis man tenker på å bruke Athlon 64 på et 64-bits operativsystem så er nok 1MB L2 cache å foretrekke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...