Gjest 238be...ff6 Skrevet 11. januar 2021 Del Skrevet 11. januar 2021 Jeg er betongarbeider og bruker min private bil til og fra jobb. Fra hjem og fast arbeidssted, 1 time hver vei. (Fast arbeidssted i hvertfall 1 år siden det er et stort byggeprosjekt utenbys) Dette blir sett på som arbeidsreise (skattepliktig) Jeg har også brukt min private bil for å kjøre til jobbprosjekter på tvers av fylkesgrenser, flere hundre kilometer. Og ofte med bedriftens verktøy i bilen. I 2 år mens jeg har brukt bilen til og fra jobb, og i alle jobbsammenhenger har jeg alltid fått 3,50 kr for hver kilometer skattefritt/trekkfritt. Men, nå har arbeidsgiver pga. det jeg antar er dårlig økonomi og fordi de ansatte krevde høyere timelønn kuttet ned på andre ting, som kjøregodtgjørelsen. Så nå utbetaler arbeidsgiver kun 2,50 kr per kilometer uansett om det er arbeidsreise eller yrkesreise. Jeg synes 3,50 kr allerede var dårlig betalt siden man selv må betale forsikring, drivstoff og for alle verkstedbesøk, slitedeler og eu-kontroller. Har bedriften virkelig lov til å sette satsen ned til 2,50 kr per km når statens satser sier 3,50 kr? Siden arbeidsgiver kan bestemme satsen, så kanskje de også kan nekte meg kjøregodtgjørelse helt og holdent også da? Hva har arbeidsgiver lov og ikke lov til her? Anonymous poster hash: 238be...ff6 Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 12. januar 2021 Del Skrevet 12. januar 2021 Hva står det i avtalene dere har? Det burde stå i enten arbeidskontraktene deres eller i en protokoll. Det er rimelig vanlig med et punkt om kjøring dekkes i henhold til statens regulativ. 1 2 Lenke til kommentar
Gjest 238be...ff6 Skrevet 12. januar 2021 Del Skrevet 12. januar 2021 Nedward skrev (13 timer siden): Hva står det i avtalene dere har? Det burde stå i enten arbeidskontraktene deres eller i en protokoll. Det er rimelig vanlig med et punkt om kjøring dekkes i henhold til statens regulativ. Arbeidsavtalen er en standard arbeidskontrakt på èn side, som mange andre i byggebransjen har. Det står ikke noe spesifisert om kjøregodtgjørelse. Så da betyr det at jeg ikke har noen rettigheter? Anonymous poster hash: 238be...ff6 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 12. januar 2021 Del Skrevet 12. januar 2021 Har du tariffavtale eller er du "på egen hånd"? Det koster å være fagorganisert men ofte kan man hente det inn igjen på gode vilkår. Lenke til kommentar
Gjest 238be...ff6 Skrevet 12. januar 2021 Del Skrevet 12. januar 2021 kremt skrev (Akkurat nå): Har du tariffavtale eller er du "på egen hånd"? Det koster å være fagorganisert men ofte kan man hente det inn igjen på gode vilkår. Bedriften har ikke tariffavtale. Det er en liten byggeentreprenør på rundt 15 ansatte. Er heller ikke organisert. Anonymous poster hash: 238be...ff6 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 13. januar 2021 Del Skrevet 13. januar 2021 Gjest 238be...ff6 skrev (På 12.1.2021 den 19.03): Arbeidsavtalen er en standard arbeidskontrakt på èn side, som mange andre i byggebransjen har. Det står ikke noe spesifisert om kjøregodtgjørelse. Så da betyr det at jeg ikke har noen rettigheter? Anonymous poster hash: 238be...ff6 Du er ikkje utan rettigheiter men du står svakare. Du må då vise til at endringa er avtalebrudd på den munnlege avtalen om køyregodtgjersle. I utgangspunktet så kan ikkje ein avtale endrast einsidig, då må den i så tilfelle seiast opp. Reint praktisk så bør du då takke nei til ein avtsle om 2,50 i køyregodtgjering. Noko som igjen fører til at arbeidsgiver må stille med yrkesbil til å utføre køyreoppdrag i arbeidstida. Det sagt så virker det som at den avtalen du har er betre enn det du har krav på. Reise til og frå arbeidsstedet må arbeidstakaren vanlegvis sjølv dekke. Så at du får betalt eller dekt utgiftene for pendlinga er då eit gode. Realistisk sett vil du nok ved å ikkje godta den nye avtalen ende opp med at du sjølv må betale for pendlinga, og at du får tilgang til arbeidsgivers bil ved køyreoppdrag (eller at dei oppgåvene blir lagt til arbeidstakar som aksepterer ein avtale om 2,50 pr km). 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå