Gå til innhold

Hva er galt med norsk innvandringspolitikk?

Dirigo

Anbefalte innlegg

Gavekort skrev (3 minutter siden):

Så bra. Hadde flere av oss avsett penger vi ikke trenger så hadde behovet for asyl vært mindre, men langt fra borte.

Helt enig Norge burde bidra langt mer og ta kostnaden over skatteseddelen i mine øyne.

Ikke minst burde folk gi mer og oftere.

Vi burde minst øke bistand med 2-3x og bruke både sivilt og militært mannskap i humane kriser langt mer slik at man reduserer penger som går til korrupte ledere i de landene det gjelder.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
DaniNichi skrev (4 minutter siden):

Helt enig Norge burde bidra langt mer og ta kostnaden over skatteseddelen i mine øyne.

Ikke minst burde folk gi mer og oftere.

Vi burde minst øke bistand med 2-3x og bruke både sivilt og militært mannskap i humane kriser langt mer slik at man reduserer penger som går til korrupte ledere i de landene det gjelder.

Så der er vi enige. Økt og målrettet bistand vil være en billigere og bedre måte enn å ukritisk ta inn folk som asylsøkere. Jeg mener derimot at bistand kan være utilstrekkelig i et land i krig, og at mennesker på flykt alltid vil eksistere og ha et meget legitimt grunnlag for å komme seg vekk fra landet.

Syria f.eks. var ikke en situasjon du kunne fikse med bistand. Behovet for asyl var akutt, og telt er ikke god beskyttelse mot bomber.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (4 minutter siden):

Så der er vi enige. Økt og målrettet bistand vil være en billigere og bedre måte enn å ukritisk ta inn folk som asylsøkere. Jeg mener derimot at bistand kan være utilstrekkelig i et land i krig, og at mennesker på flykt alltid vil eksistere og ha et meget legitimt grunnlag for å komme seg vekk fra landet.

Syria f.eks. var ikke en situasjon du kunne fikse med bistand. Behovet for asyl var akutt, og telt er ikke god beskyttelse mot bomber.

Man kan jo gi asyl i gitt antall år inntil situasjonen er bedret i landet de kommer fra, men at de må være klar over at de ikke vil få permanent opphold.

Som eks at Norge bistår dem i å etablere seg på nytt når en krig er over og man bruker mer ressurser på stabilisere landet med bistandsmidler.

Hadde jo vært en ganske grei løsning og at hvis de begår kriminalitet som eks i den angitte tiden må de sitte i lukket mottak inntil situasjonen i landet deres bedres.

Jeg er oppvokst med folk som flyktet fra krig i Libanon,Palestina, Somalia, Congo med flere og hadde ikke særlig mange Norske venner før jeg ble 13-14år så dette er noe jeg har hatt nærme på meg fra tidlig barndom.

Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (17 minutter siden):

Man kan jo gi asyl i gitt antall år inntil situasjonen er bedret i landet de kommer fra, men at de må være klar over at de ikke vil få permanent opphold.

Som eks at Norge bistår dem i å etablere seg på nytt når en krig er over og man bruker mer ressurser på stabilisere landet med bistandsmidler.

Hadde jo vært en ganske grei løsning og at hvis de begår kriminalitet som eks i den angitte tiden må de sitte i lukket mottak inntil situasjonen i landet deres bedres.

Jeg er oppvokst med folk som flyktet fra krig i Libanon,Palestina, Somalia, Congo med flere og hadde ikke særlig mange Norske venner før jeg ble 13-14år så dette er noe jeg har hatt nærme på meg fra tidlig barndom.

Jeg tror ikke det er det at vi ikke vil sende dem hjem igjen, det er bare at realiteten er en hel del mer hårete enn som så. Det er en høyere terskel for å sende noen til krig og elendighet enn det er å ikke motta noen fra krig og elendighet.

Mange flyktninger har dessuten bodd her så lenge at de har permanent oppholdstillatelse og et liv her i Norge. I en perfekt verden så skulle de fått bodd her i en liten stund og så reist hjem når det er trygt, for å bygge opp landet sitt igjen sammen med bistandspenger.

Assimilering av flyktninger er også et diskusjonemne, men det er et stort nok emne i seg selv. Kort fortalt så burde vi investere mye mer i kvalitet her, men vi kan ikke la det gå ut over kvantitet slik at folk blir dømt til døden.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (12 timer siden):

Mange flyktninger har dessuten bodd her så lenge at de har permanent oppholdstillatelse og et liv her i Norge. I en perfekt verden så skulle de fått bodd her i en liten stund og så reist hjem når det er trygt, for å bygge opp landet sitt igjen sammen med bistandspenger.

Det ville nok vært langt mindre motstand mot asyl om det ble gjort slik, som det er ment å gjøres.
Men da måtte også kun legitime flyktninger fått opphold, ikke økonomiske migranter som i dag.
Om det også ble stilt krav til flyktningene, og vært nulltoleranse for kriminalitet ville nok aksepten gått kraftig opp.

Har vi % tall på andel av <lovlige asylanter som får opphold>, som reiser hjem igjen, om det er med tvang eller eget ønske?

Endret av Alexander4840
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...