Dirigo Skrevet 11. januar 2021 Del Skrevet 11. januar 2021 Det er så hull i hodet at innvandrere som ikke er selvforsørgede kan få opphold, og til og med statsborgerskap. Alle skjønner jo at da blir det mindre på hver av oss innfødte. Jeg begriper heller ikke hvorfor det er OK at man kan reise halve verden rundt, forbi utallige andre land, for å havne i Norge. Jeg mistenker at de aller fleste flyktninger og asylanter er velferdsimmigranter og ikke egentlig har et reelt beskyttelsesbehov. Trist at disse menneskene ikke heller vil bygge opp sine egne land for å gjøre dem bedre å bo i, enn å måtte flytte til et helt annerledes land enn der de kommer i fra. Det er ikke bra for verken dem eller oss. Jeg ville aldri dratt langt vekk fra Norge om det skulle bli dårlige kår her. Da ville jeg blitt igjen og kjempet alt jeg kunne for hjemlandet mitt. 5 2 Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 11. januar 2021 Del Skrevet 11. januar 2021 2 hours ago, Dirigo said: Jeg ville aldri dratt langt vekk fra Norge om det skulle bli dårlige kår her. Da ville jeg blitt igjen og kjempet alt jeg kunne for hjemlandet mitt. Det er fryktelig enkelt å påstå gitt situasjonen i dag. Husk at mange av disse har nesten ikke kjennskap til verden utafor eget land, og når det kommer en "herlig kar" og tilbyr enveisreise til et sted der du er "garantert jobb og velferdsgoder", så sier du vel ikke nei? Selv om det koster alt du eier (for alle de andre gjør jo det). 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 11. januar 2021 Del Skrevet 11. januar 2021 De fleste flyktninger søker faktisk asyl i nabolandene. Problemet er at land som Syria er bombet sønder og sammen, så da er det plutselig veldig mange mennesker som er på flykt, og et behov for å avlaste landene i umiddelbar nærhet. Her kommer FN sin flyktningkonvensjon inn. 1 2 Lenke til kommentar
Thorny Skrevet 11. januar 2021 Del Skrevet 11. januar 2021 Både asylinstituttet og FNs flyktningekonvensjon bør forkastes eller kraftig reformeres. Det var en gang man kun kunne søke asyl i første trygge havn. Det fungerte. Svært mange som kommer til vesten er ikke flyktninger, men økonomiske migranter som er relativt bemidlede der kommer ifra, og kommer under falske forutsetninger, mens de som virkelig fortjener opphold sitter i flyktningeleire. Det aller første vi burde gjøre i Norge er å vedta en lov som hindrer flyktninger og asylsøkere i å få statsborgerskap. Slikt opphold skal kun være midlertidig. 6 2 Lenke til kommentar
Dirigo Skrevet 11. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2021 Gavekort skrev (2 timer siden): Her kommer FN sin flyktningkonvensjon inn. Hvorfor skal FNs flyktningkonvensjon være en slik opphøyd hellighet? Jeg kan ikke huske å ha noen gang stemt på noen av dem som sitter med makten i FN. 4 Lenke til kommentar
Dirigo Skrevet 11. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2021 Thorny skrev (2 timer siden): Det aller første vi burde gjøre i Norge er å vedta en lov som hindrer flyktninger og asylsøkere i å få statsborgerskap. Slikt opphold skal kun være midlertidig Absolutt. I ytterste omstendighet kan jeg gå med på at vi kan hjelpe - men så er det rett ut igjen når områdene de dro i fra er trygge. Jeg tror faktisk de fleste innvandrere vil bo der de hører hjemme. Men så klart er det attraktivt med den generøse velferdsstaten vi har her i Norge. 4 Lenke til kommentar
Thorny Skrevet 11. januar 2021 Del Skrevet 11. januar 2021 4 minutes ago, Dirigo said: Hvorfor skal FNs flyktningkonvensjon være en slik opphøyd hellighet? Jeg kan ikke huske å ha noen gang stemt på noen av dem som sitter med makten i FN. Derimot stemte vi på politikere som mer eller mindre blindt ratifiserte disse avtalene en gang i tiden. Uten at vanlige folk hadde noe særlig innsikt i saken. Til forskjell fra f.eks EU, som ble diskutert i detalj, før vi hadde folkeavstemning. FNs flyktningekonvensjon og asylkonvensjonene har hatt større innvirkning på Norge enn EU ville ha hatt. Det var mulig å forutse, men den gangen de ble ratifisert var det ingen som tenkte å stille spørsmål om mulige uforutsette fremtidige konsekvenser, slik man gjorde i f.eks EU-spørsmål. 2 Lenke til kommentar
bruker-540634 Skrevet 11. januar 2021 Del Skrevet 11. januar 2021 Man kan heller ikke undervurdere konsekvensene eøs avtalen har hatt for norsk innvandringspolitikk, det har bokstavelig talt medført at vi har hatt fri og ukontrollert innvandring og det primært fra øst europa. 2 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 11. januar 2021 Del Skrevet 11. januar 2021 (endret) Det er dessverre ganske dyrt å ha mange flyktninger fra den tredje verden til Norge om de ikke finner seg en jobb snarest. Med den nåværende koronasituasjonen og mange arbeidsledige er det ikke så lurt å ta inn flyktninger, men vi tar allikevel inn flere tusen hvert år. Om vi skal gi god offentlig velferd for våre eldre som nå går inn i pensjonistalderen så må vi minimere flyktninger til Norge. Ellers må man velge i hva man skal kutte i, eller alternativt ta ut mer utbytte fra pensjonsfond utland. Når over halvparten av alle på sosialstønad i Norge er av utenlandsk opprinnelse, er det en pekepinn på hvordan det kan gå med mange av de som kommer til Norge i tiden fremover. Mange av de som kommer fra Afrika er også økonomiske migranter og ikke flyktninger, men kommer seg til Europa allikevel. Dette er som oftest menn i beste alder. I England er det nå flere hotell som er stappfulle av flyktninger, og det midt i koronaen. Endret 11. januar 2021 av FrihetensRegn 4 Lenke til kommentar
Thorny Skrevet 12. januar 2021 Del Skrevet 12. januar 2021 2 hours ago, freddy85 said: Man kan heller ikke undervurdere konsekvensene eøs avtalen har hatt for norsk innvandringspolitikk, det har bokstavelig talt medført at vi har hatt fri og ukontrollert innvandring og det primært fra øst europa. Jo. Men østeuropeere er tross alt europeere, og i svært stor grad integrerbare. Jeg tror ikke vi kan si det samme om folk ifra Midtøsten og Afrika. 1 1 Lenke til kommentar
Thorny Skrevet 12. januar 2021 Del Skrevet 12. januar 2021 2 hours ago, FrihetensRegn said: Det er dessverre ganske dyrt å ha mange flyktninger fra den tredje verden til Norge om de ikke finner seg en jobb snarest. Med den nåværende koronasituasjonen og mange arbeidsledige er det ikke så lurt å ta inn flyktninger, men vi tar allikevel inn flere tusen hvert år. Om vi skal gi god offentlig velferd for våre eldre som nå går inn i pensjonistalderen så må vi minimere flyktninger til Norge. Ellers må man velge i hva man skal kutte i, eller alternativt ta ut mer utbytte fra pensjonsfond utland. Når over halvparten av alle på sosialstønad i Norge er av utenlandsk opprinnelse, er det en pekepinn på hvordan det kan gå med mange av de som kommer til Norge i tiden fremover. Mange av de som kommer fra Afrika er også økonomiske migranter og ikke flyktninger, men kommer seg til Europa allikevel. Dette er som oftest menn i beste alder. I England er det nå flere hotell som er stappfulle av flyktninger, og det midt i koronaen. Fler jobber kommer også til å forsvinne i nær fremtid. Mange påstår at uten innvandrere ville ingen vært renholdere eller taxisjåfører, men sannheten er at det hadde vi hatt uansett. Folk ville fyllt opp de rollene. Og dersom det ble vanskelig ville lønnen i slike yrker gå opp. Det er noe som enkelt fikser seg selv. Norge har såpass lukrative sosiale velferdsordninger at svært mange ifra Afrika og Midtøsten fint kan se for seg et liv her hvor de lever på disse ordningene. Dette går også utover andre i dette landet som er avhengige av dem. Å dra inn flyktninger og asylsøkere ER sosial dumping. Det er også en trussel mot velferdsstaten på sikt. Noe slikt som én tredel av oljefondet er allerede bundet opp i kostander assosiert med innvandring. Og nå er straks den fjerde industrielle revolusjonen over oss - hvor de mest lavtlønnede yrkene vil forsvinne. Hovedsakelig i service sektoren. Hva gjør vi da med hundretusener av mennesker vi har import som knapt kan lese og skrive? 4 1 Lenke til kommentar
bruker-540634 Skrevet 12. januar 2021 Del Skrevet 12. januar 2021 Thorny skrev (6 minutter siden): Jo. Men østeuropeere er tross alt europeere, og i svært stor grad integrerbare. Jeg tror ikke vi kan si det samme om folk ifra Midtøsten og Afrika. Ja, men siden nordmenn er et tapsprosjekt(subsidiert av olje) så er det vel ingen god ide og fylle på med flere? Statistikk viser at østeuropeer er enda mindre lønnsomme enn etniske nordmenn også. Folk fra mena er enda verre ja. 1 Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 12. januar 2021 Del Skrevet 12. januar 2021 Når man må ha korona-informasjon på urdu og somalisk da skjønner man at integreringen har feilet. En ting som er sikkert er at den dagen det vil begynne å gå dårlig for Norge vil innvandrerne være de første som reiser. Så innvandring er bare en quick fix på et problem som vi ikke har. Mange innvandrer er også skeptisk til det norske levesettet. Hvordan skal det gå når vi fyller på med flere? Dette gjelder ikke bare innvandrer fra Midøsten, men også fra den største innvandrergruppa; polakker, som står for rundt 1/8 av alle innvandrere. https://forskning.no/innvandring/mange-polske-innvandrere-lever-et-polsk-liv-i-norge/459077 3 Lenke til kommentar
aomt Skrevet 12. januar 2021 Del Skrevet 12. januar 2021 Dirigo skrev (9 timer siden): Det er så hull i hodet at innvandrere som ikke er selvforsørgede kan få opphold, og til og med statsborgerskap. Alle skjønner jo at da blir det mindre på hver av oss innfødte. Jeg begriper heller ikke hvorfor det er OK at man kan reise halve verden rundt, forbi utallige andre land, for å havne i Norge. Jeg mistenker at de aller fleste flyktninger og asylanter er velferdsimmigranter og ikke egentlig har et reelt beskyttelsesbehov. Trist at disse menneskene ikke heller vil bygge opp sine egne land for å gjøre dem bedre å bo i, enn å måtte flytte til et helt annerledes land enn der de kommer i fra. Det er ikke bra for verken dem eller oss. Jeg ville aldri dratt langt vekk fra Norge om det skulle bli dårlige kår her. Da ville jeg blitt igjen og kjempet alt jeg kunne for hjemlandet mitt. "Kjempe"? Du trenger ikkje se lenger enn Øst-Sør Europa for korrupsjon som foregår der. Det er så mange "om og men" som skal til, så i praksis er det umulig å kjempe mot systemet. Se på Ukraina. Alle maidaner som skjer der er sponset enten av Russland/USA eller av oligarker. Folk går ut i gatene for å kjempe, så får de ein ny oligark som er verre enn den forige. Problemet med systemer i Noreg at den er heilt feil. Vi slipper alt for mange inn som ønskjer å leve av staten. Vi slipper ikkje nok som ønskjer å integrere seg. Vi slipper alt for mange inn som har null behov for beskyttelse (og som forblir her i 15 år, mens de klager på vedtaka), men vi tar ikkje imot nok folk som virkelig trenger hjelp/livet deres er i fare. Innvandring er blitt politisk kort, noe å vise frem. Ingen bryr seg om innvandrere eller hvordan de påvirker Noreg. Så spørsmålet er heller "hva er galt med norsk politikk" 1 Lenke til kommentar
Kazuo Skrevet 12. januar 2021 Del Skrevet 12. januar 2021 (endret) Gavekort skrev (7 timer siden): De fleste flyktninger søker faktisk asyl i nabolandene. Problemet er at land som Syria er bombet sønder og sammen, så da er det plutselig veldig mange mennesker som er på flykt, og et behov for å avlaste landene i umiddelbar nærhet. Her kommer FN sin flyktningkonvensjon inn. Alltid syntes at det er rart nesten ingen kristne klarer komme seg ut ifra mange av konfliktområdene , dette er undersøkt grundig og de vet ikke helt hvorfor. Men spekuleres i at spesielt Syria er veien ut oversvømt av muslimer så er ikke særlig trygt for dem, samme med andre minoriteter. Er det ikke også spesielt at det er nesten kun er muslimer som kommer til land rundt i Europa ? Kommer hit med Samsung smarttelefoner med mer. De med reelt beskyttelse behov er sjeldent de som kommer seg ut av konfliktsoner og sult katastrofer, venstre siden er hjernevasket til å tro det. Sannheten er nok at majoriteten er lykkejegere og jeg kan ærlig si at hadde jeg vært en av de som vokste opp under dårlig kår hadde jeg nok selv sittet på en av de båtene over til Spania. For min del kan man gjerne mykne opp for innvandring, men da med strenge regler -12års prøvetid fra fylte 18år før man blir vurdert for Norsk pass og statsborgerskap -Utestengt for livstid ved brudd på lover som gir fengsel av enn hvis lengde -Norsk kurs og kurs om Norsk kultur skal være obligatorisk -Ikke lov bosette seg i områder med stor andel minoriteter de første 10årene Med mer. Endret 12. januar 2021 av DaniNichi 3 Lenke til kommentar
Thorny Skrevet 12. januar 2021 Del Skrevet 12. januar 2021 22 minutes ago, DaniNichi said: Er det ikke også spesielt at det er nesten kun er muslimer som kommer til land rundt i Europa ? Det er også meget spesielt at de rike arabiske landene ikke tar imot noen arabiske flyktninger. Tror det var emiratenes utenriksminister som i fullt alvor sa på CNN at "kulturforskjellene" er for store til at de kan integreres. Men i Europa skal det gå bra? 4 1 Lenke til kommentar
Kazuo Skrevet 12. januar 2021 Del Skrevet 12. januar 2021 Thorny skrev (Akkurat nå): Det er også meget spesielt at de rike arabiske landene ikke tar imot noen arabiske flyktninger. Tror det var emiratenes utenriksminister som i fullt alvor sa på CNN at "kulturforskjellene" er for store til at de kan integreres. Men i Europa skal det gå bra? White guilt fra tiden som kolonistmakter vil jeg tro spiller en stor role for mange land i Eu. Ikke minst har mange land i Europa "mistet" sin kultur og det er på grensen til rasistisk si man setter sine egne først. Man trenger ikke se lenger en Sverige for å skjønne at venstre siden sin politikk på det er mislykket så hardt som det går mislykke med noe. Og Arabere tar ikke ansvar for noe de er for opptatt bruke penger samt sette i gang byggeprosjekter som er helt idiotiske med mer. De vasker også hendene rene ved å sponse moske bygg rundt i Europa siden alle flykter hit. 5 Lenke til kommentar
ex-jordbærplukker Skrevet 12. januar 2021 Del Skrevet 12. januar 2021 jeg er innvandrer og det jeg liker best med norge er deilige norske damer 1 1 Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 12. januar 2021 Del Skrevet 12. januar 2021 (endret) ex-jordbærplukker skrev (9 minutter siden): jeg er innvandrer og det jeg liker best med norge er deilige norske damer Tror alle heterofile menn liker damer. Men hvis man bare har kommet til Norge for å se på damene, da mener jeg at man nok har kommet her av feil grunner. Ikke at det er noe galt med norske damer, har så og si bare vært sammen med norske damer, og de er flotte de. Endret 12. januar 2021 av Mr.Duklain Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 12. januar 2021 Del Skrevet 12. januar 2021 Det jeg synes er mest bekymringsverdig er at det i så liten grad virker å være gjennomtenkt eller noen plan, og at argumentene veldig ofte virker å være følelses- og empatibasert, uten å i særlig grad ta hensyn til hvordan samfunnet skal takle det eller hjelpe flest mulig. Det at en del er så uinteresserte eller urealistiske med tanke på konsekvenser tror jeg driver en del av oss til å bli enda mer skeptiske. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå