Gå til innhold

Nå kan det bli ulovlig å bygge boliger som ikke er klargjort for lading av elbiler


Anbefalte innlegg

Kajac skrev (15 minutter siden):

Stakkars Oslo. At folk ønsker å bo i den byen blir stadig mer uforståelig. Men som andre sier; de har i stor grad valgt det selv. MDG er et ekstremistparti, og står for ekstrem politikk. 

MDG er ikke en gang nevnt i artikkelen? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kajac skrev (20 minutter siden):

Vi vet hvem som styrer på det feltet der borte.

Så MDG står bak all klimapolitikk? Du veit at det finnes flere på tinget som stiller seg bak faktumet at vi varmer opp jorda, ikke sant? Blant de er f.eks Høyre. Å bare skylde på MDG for alt er litt for billig syns jeg

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (3 minutter siden):

Så MDG står bak all klimapolitikk? Du veit at det finnes flere på tinget som stiller seg bak faktumet at vi varmer opp jorda, ikke sant? Blant de er f.eks Høyre. Å bare skylde på MDG for alt er litt for billig syns jeg

Du vet at parkeringsnormen også gjelder for elbiler? Så hvorfor pålegge masse ladere når man ikke har noe sted å parkere?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor spores dette landsomfattende høringsforslaget inn på Oslo kommune sine latterlige særproblemer?

Forslaget virker veldig fornuftig og på lang sikt kostnadsbesparende. En publikumsvennlig forskriftsendring, i motsetning til bransjevennlig. Dette kan bare ønskes velkomment! :fun: :w00t:

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
uname -l skrev (10 minutter siden):

Du kan diskutere hva som helst for meg, jeg bryr meg ikke. Fint om du kunne hatt den samme holdningen.

Fint at du bryter inn i en diskusjon og argmumenter for noe som ikke er relatert da, alltid hyggelig det. Og poenget er at Kajac går rett på MDG i en artikkel der det er en rep. fra Høyre som uttaler seg. Jeg stemmer ikke MDG selv, da jeg ikke er enig i mye politikken deres, men man kan ikke skylde på MDG eller Lan Marie for alt her i verden. Det er jo rett før det er MDG sin feil at folk går på snørra i trappa. 

Men det er greit, jeg kan godt diskutere litt med deg også. Hva ønsker du å snakke om i dag, uname? :) 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
bshagen skrev (5 minutter siden):

Fint at du bryter inn i en diskusjon og argmumenter for noe som ikke er relatert da, alltid hyggelig det. Og poenget er at Kajac går rett på MDG i en artikkel der det er en rep. fra Høyre som uttaler seg. Jeg stemmer ikke MDG selv, da jeg ikke er enig i mye politikken deres, men man kan ikke skylde på MDG eller Lan Marie for alt her i verden. Det er jo rett før det er MDG sin feil at folk går på snørra i trappa. 

Men det er relatert. Det var det du ble opplyst om og som du tydeligvis tok sånn på vei for. For å gjenta. Man skal pålegge opplegg for lading av elbil i alle nye hus. Samtidig så vil man i Oslo, som er en stor by, i praksis forby parkeringsplasser når man bygger leiligheter. Da blir det litt dumt, ikke sant? Bruke masse penger på ladeopplegg uten å få lov til å parkere elbilen? 

Dette har altså med MDG å gjøre siden det er MDGs forslag. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da er det bare å gni seg i henda og håpe at et gammelt hus bare øker i verdi. 

Må jo bli et fantastisk pengesluk etter hvert når man er pålagt det ene og det andre når man bygger nytt.  Etter at alt dette har blitt noen år gammelt og ting begynner å ryke, så hagler tusenlappene. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Opelduude skrev (1 time siden):

Da er det bare å gni seg i henda og håpe at et gammelt hus bare øker i verdi. 

Må jo bli et fantastisk pengesluk etter hvert når man er pålagt det ene og det andre når man bygger nytt.  Etter at alt dette har blitt noen år gammelt og ting begynner å ryke, så hagler tusenlappene. 

 

Hvorfor skal ditt gamle hus stige i verdi om det mangler noe alle nye hus kommer til å få.
Elbilandelen skal opp her i landet og da blir kjøpergruppen som er på husjakt uten lademuligheter mindre som igjen potensielt gjøre huset ditt mindre verdt om det ikke har lademuligheter.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det jeg ikke forstår er hvorfor mange sameier og borettslag tar kostnadene med elbil-ladere på egen kappe og tar opp lån som fordeles via felleskostnadene (*)

Oppgradering av infrastruktur og for lading på gjesteparkering, i garasjeanlegg osv kan leveres gratis for sameiet/borettslaget og samtidig gi en rettferdig fordeling der de som bruker lading finansierer dette via et KWh påslag.  Samtidig får de fordelen av å kunne kjøpe lader fordelt rentefritt over mange mnd istedenfor å måtte cashe ut 10-20K på en gang. Videre får styret fordelen av at all administrasjon og vedlikehold blir håndtert av profesjonell partner.

F.eks.

https://www.smartly.no/elbillading

https://energiplan.com/borettslag-og-sameier/

https://www.ladeklar.no/elbillader-borettslag-sameie-pris?gclid=CjwKCAiAi_D_BRApEiwASslbJxG0hWtBvsWxLcxJPN7E1QD_zL-OlkgX6RSRms_z9ZGDMk5jrmURiRoC14QQAvD_BwE

etc

*) Dvs jeg ser vel at de som tar dette på egen kappe gjerne har styreleder som har elbil.  Gunstig for Tesla-økonomien å få alle til å bli med på spleiselaget på det som trengs istedenfor en mer rettferdig fordeling.

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Rune_says said:

Det jeg ikke forstår er hvorfor mange sameier og borettslag tar kostnadene med elbil-ladere på egen kappe og tar opp lån som fordeles via felleskostnadene (*)

Oppgradering av infrastruktur og for lading på gjesteparkering, i garasjeanlegg osv kan leveres gratis for sameiet/borettslaget og samtidig gi en rettferdig fordeling der de som bruker lading finansierer dette via et KWh påslag.  Samtidig får de fordelen av å kunne kjøpe lader fordelt rentefritt over mange mnd istedenfor å måtte cashe ut 10-20K på en gang. Videre får styret fordelen av at all administrasjon og vedlikehold blir håndtert av profesjonell partner.

F.eks.

https://www.smartly.no/elbillading

https://energiplan.com/borettslag-og-sameier/

https://www.ladeklar.no/elbillader-borettslag-sameie-pris?gclid=CjwKCAiAi_D_BRApEiwASslbJxG0hWtBvsWxLcxJPN7E1QD_zL-OlkgX6RSRms_z9ZGDMk5jrmURiRoC14QQAvD_BwE

etc

*) Dvs jeg ser vel at de som tar dette på egen kappe gjerne har styreleder som har elbil.  Gunstig for Tesla-økonomien å få alle til å bli med på spleiselaget på det som trengs istedenfor en mer rettferdig fordeling.

Om alle enhetene har tilgang til en p plass med lading så ser jeg ikke problemet. Det øker boligens verdi og gir brukeren mulighet til å kjøpe en elbil. At slike utbedringer lånefinansieres er helt på sin plass siden kostnadene da fordeles mer rettferdig. Eneste negative er selvsagt de med store leiligheter som ender opp med å betale mer for det samme kontra de som har mindre men slik er det med boretslag.

De private tilbyderne du peker på er totalt sett dyrere for beboerne. Unntaket er selvsagt de som ikke har bil som da slipper helt unna. Men her er det flertallet som bestemmer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
18 hours ago, Simen1 said:

Hvorfor spores dette landsomfattende høringsforslaget inn på Oslo kommune sine latterlige særproblemer?

Forslaget virker veldig fornuftig og på lang sikt kostnadsbesparende. En publikumsvennlig forskriftsendring, i motsetning til bransjevennlig. Dette kan bare ønskes velkomment! :fun: :w00t:

Jeg tror ingen er i mot dette forslaget. 

Så det er mer morsomt å diskutere hvor i utakt byrådet i Oslo er med virkeligheten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

  

34 minutes ago, Thorny said:


  • Så bare rike skal få ha parkeringsplass?

 

Man kjøper etter evne og behov. Du kan bli så sint du bare vil, men det er (på godt og vondt) slik samfunnet vårt er. Jeg f.eks kunne sittet her og klagd over at jeg, i motsetning til naboen som har flott garasje i kjelleren, må parkere i en bratt bakke som skaper et salig helvete 4 måneder i året. Men sånn er det bare. Kan du ikke leve med dette får du flytte et stykke ut på landet, hvor prisene er lavere og du da vil ha muligheten til å tilrettelegge for god parkeringsplass med fasiliteter.


Forøvrig, dette kan også bidra til at prisene for mindre boenheter ikke skyter i været, med at man ikke pålegger de samme krav for absolutt alle boenheter. 

Endret av The Very End
  • Liker 1
Lenke til kommentar
scuderia skrev (4 timer siden):

Om alle enhetene har tilgang til en p plass med lading så ser jeg ikke problemet. Det øker boligens verdi og gir brukeren mulighet til å kjøpe en elbil. At slike utbedringer lånefinansieres er helt på sin plass siden kostnadene da fordeles mer rettferdig. Eneste negative er selvsagt de med store leiligheter som ender opp med å betale mer for det samme kontra de som har mindre men slik er det med boretslag.

De private tilbyderne du peker på er totalt sett dyrere for beboerne. Unntaket er selvsagt de som ikke har bil som da slipper helt unna. Men her er det flertallet som bestemmer.

Ja, "unntaket" du nevner er jo ganske vesentlig da.  Hvis man ikke har elbil så blir det ikke videre rettferdig å betale for utbygging, administrasjon og vedlikehold av en infrastruktur man ikke bruker.   Videre må man (når styret drifter det) gjerne betale laderen med 20K engangssum istedenfor 500/mnd rentefritt.  Dvs gunstigere og mer rettferdig for alle andre enn navlebeskuende elbileiere. Og ikke minst gunstigere om man beregner å bo mindre enn 4 år et sted. (Verdiøkning er et argument som ble brukt, men det ble ingen verdiøkning ift området ellers var min erfaring når jeg solgte sist vår.  Fortsatt beliggenhet som trumfer alt annet.)

Det blir uansett ofte uforutsette utgifter når amatører som Styret skal drifte elbil-anlegget. (Styret der jeg bodde sist la ned en Wordpress-basert hjemmeside fordi de ikke hadde kompetanse til å vedlikeholde den!  Vi snakker altså websider som er hårfint vanskeligere enn Word å publisere på...)  F.eks. vil man ikke få til automatisert fakturering av forbrukt strøm uten en eller annen form for app/driftstjeneste (som også betinger et abonnement) og/eller at Styret beregner seg mer betalt for den ekstra jobben med manuell oppfølging.  Dette er skjulte kostnader men allikevel nok til å utfordre din påstand om at det blir billigere. (Styret der jeg bodde sist økte sitt eget honorar med tilsvarende 70 kr/mnd +150 ekstra i felleskostnader for låneopptak = 220,-/mnd ekstra selv om man ikke bruker lading - ikke spesielt rettferdig det vil jeg hevde...)   

Har du noen detaljerte tall å vise til?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...