Gjest 05026...bf5 Skrevet 10. januar 2021 Del Skrevet 10. januar 2021 Hei. Har opplevd noe helt forskrudd fenomen når jeg skal sove. Har hatt problemer med hjertebank og høy puls. Bruker 400mg seroquel og maks 25 mg metoprolol (selo-zok) i døgnet. Tok cirka 10mg selo-zok rundt kl 22.30 også for å ikke få så ille blodtrykksfall, tok jeg quetiapin kl 01.00. Så gikk jeg til senga etter hvert og la meg for å sove. Rett før jeg blir tungt trøtt blir jeg øm i hele kroppen, ryggen, armene, sidene, låra føltes ut som jeg var «full av elektrisitet», og det suste i ørene som sånn tinnitus. Jeg overså det og fortsatte inn i søvn men plutselig var det som om det smalt i hjerte/hele kroppen og jeg våknet med en bråhøy puls, så prøvde jeg å sovne igjen etter det, drakk litt vann osv, så skjedde det igjen.... hva i alle dager er det der for noe? Vær grei å spør om det er noe du lurer på Anonymous poster hash: 05026...bf5 Lenke til kommentar
Milhouse85 Skrevet 11. januar 2021 Del Skrevet 11. januar 2021 Høres ut som en form form for søvnparalyse. Tidlig i søvnfasen får du såkalt REM-søvn, "drømmetilstanden" - kroppen skrur derfor av funksjonen som manifester bevegelser du måtte ha i drømmen. Slik at ikke beina løper løpsk hvis du drømmer at du løper. Mange kan oppleve at kroppen "sover" mens du er våken, at du ikke klarer å bevege på deg en kort stund. Og det kan oppleves veldig absurd og rart når man ikke er vant med det. Når man går motsatt vei, fra våken tilstand til søvn og REM. Kan "kroppen sovne før hodet" eller motsatt. Jeg opplevde søvnparalyse etter at jeg hadde jobbet noen år som nattevakt. Da opplevde jeg mye av det samme du beskriver. Skikkelig susing i ørene som bare ble høyere og høyere og en elektrisk følelse i kroppen. Dersom jeg tillot dette å skje (ved å ligge å slappe av og late som ingenting) ble jeg nærmest paralysert. Jeg kunne tvinge meg selv til å "våkne" (for hjernen var jo våken, jeg måtte bare vekke kroppen). Jeg kunne bruke noen sekunder på dette. Til å begynne med, før jeg fant ut hva det var - var det en ganske absurd følelse. Søk litt på nett etter søvnparalyse. Det skal være en ganske ufarlig tilstand, men typisk for de som sover på dagtid eller bruker medisiner. Dette kan være ganske kjipt i lengden, så hvis det blir veldig plagsomt - kan du drøfte det med fastlegen din. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå