Gå til innhold

Teknologi blir allmenn­utdanning: Danske skoler foreslår nytt fag


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eg vil vel nesten si at det gjerne kan fases inn i 7’ende klasse. Men hva i helvete er det som skal læres.

ref: https://www.tu.no/artikler/gapet-mellom-forskning-og-naering-er-teknologiens-dodens-dal/459958

01FA72B9-1FB5-4647-B5C2-1479F9F5A02D.png.59f830e1c5552055dfe84eeb0480696a.png

I dag har dei vel øvelse med programerbar LEGO i 5’te klasse og prøver seg frem med elevbedrifter. Les en artikkel om produkter som var tatt frem ved NTNU (mangler link ?), 7 av 10 av elevbedriftene med sukkses. Det er skyhøgt så dei må da ha noe å lære bort, NRK har fagfolk på «skolefjernsyn» og langt over 10 millioner å drifte for daglig.

 

Om vi nå ser på YouTube, massevis av inponerendes prototyper der, og Peter F. Druckers bok «Inovation and Entrepreneur, prinsiple and practis» minner oss vel på at det handler mer om organisering er vi liker å tenke på.

 

Er det slik at en oppfinner med en prototype er i «dødens dal», nei så langt derifra. Det kommer an på type produkt og evnen til å formidle i de aller fleste tilfeller.

Problemet er ledelse og investorers evne til å forstå, dette er selvsagt noe ubehaglig å høre. Men statestikken er klar, se bare på Tesla som måtte eksistere og kjøre fletta av Porchene først.

 

Det er kunn forbrukermarkedet som eksisterer, og det er der man har problemer med introduksjon, selv på sevfølgligheter. Innenfor produksjonsteknikk som medfører forenkling og billigere produksjon er prototype sukksess dagen etterpå.

Spare kostnader, og det som er substitutt har også høg sukkserate om ikke så høg og må selvfølgelig gi en eller annen fordel i forbrukermarkedet som er vesentlig. Men sistnevnte betinger høgvolum introduksjon i de aller fleste tilfeller, om det nå ikke er bare nokk en dings til lav pris (og ofte noe Du ikke trenger).

 

Eg tror miljø arbeid er vel så avhengig av organisering som spesifikke produktet.

 

Ja eg tror produkter er kunst, det må engasjeres, det må gis gode eksempler. Massene alle våre 70 000 7’endeklassinger må tennes litt som en idrettsutøver og så får prosess for å få til dette vise oss hva der ligger mellom matte og eksempler. Det vere seg prototyper med og uten suksess og hvorfor.

 

Men joda skuleverket er budsjettavhengig, så oppgaven må løsriver på en eller annen måte. Lærere er som bryggeriarbeidere; dei streiket da man innførte ØL - boksen i alemineum.

 

Husk... den Rike Mann må more sei !

https://www.youtube.com/watch?v=kXagZaML4l8

 

 

Spør meg og eg kan hjelpe dere med ett teaterstykke og noen filmer :

«MOT (Meta Organisasjons Teori) til å si, Ja»

Som er langt viktigere en dei 1 000 vis som står klar til å hjelpe lærere til å si; Nei (streike)

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...