Redaksjonen. Skrevet 9. januar 2021 Del Skrevet 9. januar 2021 Hvem har ansvaret når kunstig intelligens tar liv? [Ekstra] Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 10. januar 2021 Del Skrevet 10. januar 2021 I en ekte selvkjørende bil (nivå fem), uten fysisk ratt og pedaler, sier det vel seg selv: ansvar ligger hos produsent. I praksis et eller annet forsikringsselskap som dekker de faktiske omkostninger og utgifter, og kanskje en liten bot til produsent. (Temmelig likt som i dag, bare at boten i dag sendes i retning sjåfør.) Nå er det riktig nok lenge til vi får selvkjørende biler på nivå fem. Frem til vi kommer dit, kan det nok komme noen tvister. Hva hvis jeg kjører samme strekning hver eneste dag (til/fra jobb), og har blitt vant til at bilens systemer fungerer knirkefritt? La oss si bilen har håndtert et konkret lyskryss i ti år for meg. Men så ... plutselig en dag tar den en u-sving og kolliderer i møtende trafikk? Eller om cruise-kontrollen velger å gi gass i stedet for brems i saktegående kø? Det vil sikkert komme saker hvor produsent taper. Og andre saker hvor sjåfør kunne/burde/skulle unngått feilen. Så litt 50-50 mao. Hver sak er forskjellig, og det finnes dermed ingen generell felles regel som alltid kan brukes. I grunn er jeg litt lei denne debatten.. Vi vet at teknologien vil redusere antall ulykker. Vi vet at forsikringsselskapene dekker det praktiske. Skyld-spørsmål ved hendelse X vil avhenge av en rekke ulike faktorer, og er umulig å spå eller definere i dag. Trenger vi det, da? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 10. januar 2021 Del Skrevet 10. januar 2021 Setter vi presedens i dagens automatiserte maskineri så er det produsenten sin feil så lenge det var en svikt i maskinen og ikke en menneskelig svikt. Hvis en hydraulisk presse starter av seg selv og knuser fingrene til en arbeider så er det en svikt i maskinen, ikke hos brukeren, selv om det var en nødstopp tilgjengelig. På samme måte som en selvkjørende bil plutselig kjører inn i en vegg, når vi forventer at den skal være trygg, selv om det var ratt og pedal tilgjengelig. På lik linje med B-sertifikatet på bil, så må vi sette en standard på når vi forventer en selvkjørende bil er trygg nok til å ta eget ansvar, som da blir produsenten sitt ansvar. Lenke til kommentar
lars4012 Skrevet 11. januar 2021 Del Skrevet 11. januar 2021 Jeg antar at dette også vil medføre at produsentene krever et omfattende vedlikeholdsprogram for bilene og at alle systemer fungerer 100% for å være ansvarlige for eventuelle ulykker. Kan bli dyrt å eie bil i fremtiden. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 11. januar 2021 Del Skrevet 11. januar 2021 lars4012 skrev (1 time siden): Jeg antar at dette også vil medføre at produsentene krever et omfattende vedlikeholdsprogram for bilene og at alle systemer fungerer 100% for å være ansvarlige for eventuelle ulykker. Kan bli dyrt å eie bil i fremtiden. Når vi er der så er det neppe noen hensikt i å eie en slik bil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå