Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Lav puls?

Gjest c1933...88c

Anbefalte innlegg

Gjest c1933...88c

Hei,

Noen som har greie på puls?

Vi er en gjeng som trener sammen i uka jeg er vel en av de som er dårligst trent og kommer sist i mål. Vi jogger. Vi startet på rundt 3-4km og jeg var kjempe sliten, formen har blitt bedre og jeg kan nå gjennomføre et løp på 10k på ca 5,45min/km.

Det rare er at jeg er den som har lavest puls av alle, men er jo kjempe sliten når jeg kommer i mål. Høyeste målt puls er 169, og med en nokså lavere gjennomsnitt puls. De andre ligger opp i 180-90 på maks.

Alder er rundt 40, og i følge utregninger skal jeg ligge på rundt 180-90 i maks puls.

Nevnte det for legen, men så lenge jeg ikke følte med svimmel så var ikke dette unormale verdier.

Hvilepulsen min er 51 de siste 12mndn. Målt med min Garmin 6 Pro. Løpeturen er hovedsakelig med pulsbelte, men også uten.

Anonymous poster hash: c1933...88c

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest c1933...88c

Ja, men jeg syntes kanskje konklusjonen fra legen ble trukket litt fort, men jeg går jo utifra det er rett.

Lenke til kommentar

169 eller 180. Ganske liten forskjell. ABSOLUTT ingen ting å bry seg om. 

Puls er ganske enkelt å forstå. Hjerte pumper raskere for å at du skal få større blodsirkulasjon - slik at avfallsstoffer fra musklene som blir tatt opp i blodet kan få utløp gjennom lungene dine. Siden folk har forskjellig fettprosent, alder, muskelmengde, lungekapasitet, høyde, vekt, kjønn, livsstil og kosthold m.m. Varierer pulsen deretter. Derfor oppstår forskjell i puls.

ABSOLUTT ingen ting å bry seg om. Kroppen er utrolig flink til å selv justere dette. Og som legen sier; er noe galt. Gir hjernen deg tydelige signaler om å roe ned, som regel i form av smerte, svimmelhet eller andre "varsler".

Endret av Kris85
Lenke til kommentar

Vi er biologiske vesener, og "fasiten" eller referanseverdiene vi bruker er et gjennomsnitt av befolkningen. Variasjoner er høyst ventet, og helt vanlig.

Hvis du og dine venner hadde tatt et sett blodprøver med f.eks. 50 ulike markører, er det nesten garantert at noen av markørene vil være utenfor referanseverdi. Dette fordi det er naturlige individuelle variasjoner. Det betyr ikke at det er unormalt, bare at det er vanlig for "deg". 

Samme gjelder når man måler puls. Hvis en rekke mennesker måler, så vil det være en viss variasjon mellom individer. Dette betyr ikke at du er syk eller at det er unormalt. Dette er kanskje helt normalt for deg, det høres veldig sånn ut. Hvis du kan løpe 10k med gjennomsnitt 5,45min/km, så kan du umulig være hjertesyk....

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er kjipt å ikkje få nok tid/info fra legen.

Du kan ikkje rekne ut hvilepulsen, den er veldig individuell. Det finst formler som gir pekepin, men ikkje meir enn det.

Om du ønskjer å komme til bunnen av det, les litt meir om maks puls, hvordan det er best å måle den (hint: oppvarming, interval oppover bakken). Så kan du bruke den info til trening og tilpasse tempoet til riktig % av maks pulsen.

Så fremt du trener nok og riktig, bør hvilepulsen gå ned litt etter hvert. Om den har stått i 51 i eit år ville eg prøvd å forandre noe.

Lykke til!

AnnonymG skrev (10 minutter siden):

Hvis du kan løpe 10k med gjennomsnitt 5,45min/km, så kan du umulig være hjertesyk....

Det finst jo eksempler på fotballspillere som faller om på banen. De løper mye mer/raskere og har god medisinsk oppfølging før/under trening/kamper. 
Sier ikkje at TS er syk, men å kunne løpe 10k er ikkje nok til å friskmelde person.

Lenke til kommentar
10 hours ago, aomt said:

Det finst jo eksempler på fotballspillere som faller om på banen. De løper mye mer/raskere og har god medisinsk oppfølging før/under trening/kamper. 
Sier ikkje at TS er syk, men å kunne løpe 10k er ikkje nok til å friskmelde person.

Ja man vet at noen har medfødt hjertefeil som utvikler seg med årene, eks. ARVC, som er den vanligste årsaken til plutselig hjertestans hos idrettsutøvere. Det er veldig vanskelig å identifisere disse (veldig veldig få) individene som bærer denne tilstanden. Ofte er EKG og Ekko cor helt normal, og man må ofte videre med MR-undersøkelser og genetiske tester for å identifisere dette. Dette er ekstremt omfattende og kostbart, og det vil ikke være kapasitet for å undersøkelse alle idrettsutøvere - fordi tilnærmet alle er normale. 

Man må leve med en viss usikkerhet. Det å ha en makspuls som er 10-20 slag lavere enn jevnaldrede er ikke nok for å mistenke alvorlig hjertesykdom. Man må derfor ha en moderat til stor mistanke om at det foreligger hjertesykdom før man går videre med utredning. Jeg ville sagt at det å løpe 10k er et tegn på et særdeles sundt hjerte. Nei - det er ikke nok til å friskmelde personen, men har du nok grunnlag for å sykmelde personen? Vi må ikke sykeliggjøre oss for minimale avvik fra normalen, faktisk kan det godt være at dette er helt normalt. 

En studie ble gjort for å undersøke om 220-minus-alder-formelen stemte. Her ble det dog brukt utrente individer til prosjektet, og studien videre at formelen ikke stemmer helt. Det er stor variasjon blant individer. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3935487/ 

Endret av AnnonymG
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Formlene for å regne ut makspuls gir et gjennomsnitt av befolkningen, og kan ikke brukes som referanse for enkeltpersoner. Finn din egen makspuls, og følg med om denne endrer seg over tid. 

Lenke til kommentar

Jeg ser andre anbefaler deg å teste din egen makspuls. Dette er et godt verktøy i treningen, men når du er så usikker som du er vil jeg anbefale deg å teste vo2 maks enten på Volvat eller Olympiatoppen. Da vet du at du får nøyaktige tall og du utelukker feilmarginer som kan være på klokke og belte.

Lenke til kommentar

Makspuls er ingen indikator på fysisk form/dårlig hjertehelse. Makspuls bestemmes av gener og alder. Formelen gir ikke nødvendigvis riktig svar, en riktig utført kardiopulmonær belastningstest er nok det beste måten å finne makspulsen. Eneste grunnen til at man bør kjenne sin makspuls er fordi det kan være interessant å trene i pulssoner, og da bruker man jo makspulsen som en referanse. Si at treningsprogrammet ber deg trene på 80 % av makspuls i x antall minutter. Da kan du følge med på pulsen og pushe deg så hardt at du holder deg oppe på den pulsen. En annen ting angående makspuls er at ikke alle som tester den pusher seg nok til at pulsen sluttet å øke, eller klarer å pushe seg nok på grunn av begrensninger i muskler eller i lungene (for eksempel luftstrømsobstruksjon ved astma) 

Pulsklokker har feilkilder, spesielt om man løper med andre. Jeg gikk toppidrettslinje på VGS, og vi løp mye i grupper. Husker at klokkene kunne tulle litt i blant fordi klokkene reagerte på hverandres klokker. 

Hvilepulsen er mer interessant. I motsetning til makspuls så sier hvilepuls noe om formen, i de fleste sammenhenger. Jeg har selv hvilepuls på 46 (målt på sykehus) helt utrent, og har fått hjertestimulerende av hjertelegen min for å øke pulsen og blodtrykket som er såpass lavt at det gir meg symptomer som svimmelhet og besvimelse (+at blodtrykket og pulsen min synker under en viss belastning). Men hos de fleste er lav hvilepuls er god indikasjon på god form og de fleste har ingen slike symptomer som jeg har. 

Når det kommer til toppidrettsutøvere som faller om på banen, så er det jo slik at hjertet får mye belastning av toppidrett. Vanlig mosjon derimot, hvor man gjerne ikke pusher seg til det mest ekstreme, og med restitusjon mellom hver utholdenhetsøkt er bedre for hjertet. 

Lenke til kommentar
Gjest c1933...88c

Takk for tips og forklaringer!

Min hvilepuls de 12 siste mndn er 51, og noe synkende de siste mndn etter jeg begynte å løpe fast.

For å prøve å måle maks puls, hvordan er det best å utføre det?

Lenke til kommentar

Det er flere måter å måle makspuls på. Hele poenget er å nå høyest mulig puls før melkesyra kommer og beina stivner. Om man starter for hardt vil beina stivne og pulsen vil stagnere før den har nådd maks.

Det er vanlig å finne en motbakke som er relativt slak og den må være lang nok til å løpe drag i. Si f.eks. såpass lang at du kan løpe i ett minutt i høyt tempo uten å nå toppen. Da er du langt innafor og du slipper å gå tom for bakke.

Her er et konkret eksempel;

Du starter med vanlig oppvarming i 10-15 min.

Deretter starter du i motbakken. Sett et punkt i selve bakken som skal være punktet du skal avslutte draga dine. Det er ved dette punktet du til slutt skal nå makspulsen din. Start fra dette punktet og jogg ned bakken til et punkt hvor du snur. Dette kan f.eks. være 100-150 m ned i bakken. Når du snur ved punktet nede i bakken setter du opp tempo litt, men ikke mye, og løper opp til det øverste punktet. Dette kan gjerne være et stigningsløp, men du avslutter ikke med spurt. Det skal være kontrollert. Deretter jogger du ned igjen. Neste tur opp skal være litt hardere enn den forrige men du skal fortsatt ikke få melkesyre i det hele tatt. Du kan gjerne kjøre denne runda en gang til. På det siste draget skal du forsøke å nå makspuls. Når du starter ved det nederste punktet starter du ikke med bånn gass. Pulsen din skal ha en økning opp mot det øverste punktet og det er derfor viktig å ikke få syre for tidlig. Prøv å time det siste løpet også som et stigningsløp hvor du tar ut det siste ved det øverste punktet. Da vil naturligvis beina stivne på et tidspunkt. Makspulsen vil da bli den høyeste pulsen før du stivner og pulsen stagnerer og går nedover.

Alt dette burde gjøres uten pause imellom. Jogginga på tur nedover igjen fungerer som pause. Hele greia er at man får en kontrollert gradvis økning av pulsen som er viktig for å i det hele tatt nå makspuls.

Lenke til kommentar

Har skjønt at makspuls varier en del mellom individer uten at det har noen betydning for hvilken form man er i, da er det mer interessant å følge med på hvilepulsen. Det finnes en del forskjellige formler på hvilken makspuls man har basert på alder, men da vil det normalt være nevnt at det kan variere en god del. Det er bare å dra på seg et pulsbelte og teste makspulsen (uendelige oppskrifter på nettet) for å finne din egen. Om du er bekymret for at din lave makspuls skulle være noen hindring for formen så kan du berolige deg med at en av tidenes beste syklister, Chris Froome, har en makspuls på kun 165 (sikkert noe lavere nå, med høyere alder). :)

Froome is equally unusual. He has a maximum heart-rate of just 165 bpm - far lower than most inactive men, let alone the 200 bpm of many elite cyclists.

https://www.bbc.com/sport/cycling/24951818

Lenke til kommentar

Som juggel sier, gradvis økning for å klare å nå makspuls. Juggel nevner en metode. 

Du kan jo evt også booke time et sted hvor de gjør slike tester på tredemølle.  Da kan de jo også gjøre andre målinger for å kvalitetssikre mer at du har nådd virkelig max, samt at du kan måle oksygenopptaket, det er jo også og interessant å se på.  Da veileder testleder deg underveis og styrer mølla i samråd med deg under løpinga 

Uansett om du velger å teste på den ene eller annen måte, så er det lurt etter makstest å ikke slutte brått, men prøv å jogge rolig ned :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...