Gå til innhold

Tette sprekk i isbitform


Anbefalte innlegg

Hei.

jeg har en fryser med innbygget isbitmaskin. For rundt er år siden startet isbitene å feste seg sammen nedi kammeret de lander i. Jeg tenkte at den sikkert hva lite i bruk og fortsatte å bruke det. Etter hver begynte det å komme renner av is på innsiden av døren og jeg skjønte at her må det være en lekasje. Jeg tinte frysen og fant en liten sprekk i selve formen isbitene blir laget i. 
 

Undersøkte pris for å då dette utbedret og det kom på over 5000kr så jeg tenkte å prøve å ordne dette selv.

Noen som har noen ideer for dette?

Selv har jeg tenkt at jeg kanskje kan prøve å tette det med en slags silikon. Men vil dette holde det tett i lengden? Vil det ha noe å si med tanke på at det kommer i kontakt med vannet/isbiten med tanke på at denne skal ende i drikken? Tåler den -18 i lang tid? Kan det legges når det er minus grader eller skal jeg evt tine frysen igjen også gjøre det?

Håper noen her har gode svar👍

 

58932B05-D244-4D5A-BD56-8F1C464D032E.jpeg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Plastlim, 32,90 på Biltema
https://www.biltema.no/en-no/construction/chemicals/adhesives/plastic-glue-2000035419

Du kan også forsøke å "sveise" sammen hullet forsiktig med en varmepistol.

Limpistol tror jeg også fungerer veldig bra. 

Gaffa holder også vannet ute. Da hadde jeg tapet på yttersiden av plastbeholderen. 

Ellers kan du søke på Youtube "how to fix cracked plastic" 

Sprekken er så mikroskopisk lite, at du får ikke limstoffer eller lignende i drikkevannet nei. Dersom du limer med plastlim på yttersiden av plasten, er det knapt noe som helst kontakt med isbitene. Så det kan du være helt trygg på. Men limet må nok ha plussgrader for å tørke skikkelig. 

Lenke til kommentar
^fmj skrev (3 minutter siden):

Ikke bruk lim som ikke er næringsmiddelgodkjent.

Betyr null og niks når sprekken knapt nok er synlig - og man limer fra utsiden av plast-boksen. Isbiten som havner i glasset må jobbe ganske hardt for å få med seg sporstoffer av kjemikalier fra dette limet.

Man trenger ikke være helt hysterisk når det gjelder slike ting. Mennesket får i seg ekstremt mye giftstoffer indirekte gjennom andre produkter som er i tett kontakt med kroppen vår. Så dette her utgjør et promille av en promille.

Lenke til kommentar

Better safe than sorry.

Jeg har ikke kompetanse til å si noe direkte om de stoffene som er i det limet fra Biltema, men jeg antar det er en god grunn til at lim næringsmiddelgodkjennes.

TEC7 er i alle fall et bedre valg å prøve i dette tilfellet, næringsmiddelgodkjent eller ei.

Lenke til kommentar

Jeg måtte sjekke hva plastlim inneholdt. 
Lim i seg selv er vel animalsk, der kollagen er kokt og kuttet opp i lange bindevev. I tillegg inneholdt plastlim butanon - som i følge Wikipedia er et stoff man også finner i tobakk, som man så suger ned i lungene sine. I tillegg til dette - ethyl acetate som brukes blant annet i prosessen ved å fjerne koffen fra kaffe, så man får koffeinfri kaffe. 😜

Kjemi er artige greier. Jeg googlet også "kan man spise lim" (på engelsk), og det er ganske så harmløse greier. I små mengder. 

 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...