Gå til innhold

Elbilsalget kraftig opp i Europa i 2020. Nederland hadde høyere andel enn Norge i desember


Anbefalte innlegg

Kan ikke si drivstoff og service er der pengene har gått på mine biler. Verditap er som regel det største. Sjekket også nylig forsikring på tesla 3, alle tilbud var godt over 10 tusen og noen over 15, dette med full bonus og ingen skader. Da hjelper det lite med de andre innsparingene syns jeg når det er så brutalt dyrt. Tydeligvis mange som skader sin tesla 3 for tiden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 minute ago, kremt said:

Kan ikke si drivstoff og service er der pengene har gått på mine biler. Verditap er som regel det største. Sjekket også nylig forsikring på tesla 3, alle tilbud var godt over 10 tusen og noen over 15, dette med full bonus og ingen skader. Da hjelper det lite med de andre innsparingene syns jeg når det er så brutalt dyrt. Tydeligvis mange som skader sin tesla 3 for tiden.

Verditap er det på alle biler. Men er digg at det er nesten gratis å bruke bilen i hverdagen.

Min Model 3 koster nøyaktig det samme i forsikring som min Ford Mondeo gjorde, men Mondeoen var mye dyrere i bruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (1 minutt siden):

Ja jeg var overrasket over hvor dyrt det var. Hvordan får du så lav pris?

Forsikring er 100% inviduelt. Jeg betaler 9500 for min med full kasko og ekstra dekning eller hva det heter. 70% bonus. Tviler på at jeg hadde fått samme tilbud på en bmw m3 feks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, kremt said:

Ja jeg var overrasket over hvor dyrt det var. Hvordan får du så lav pris?

7400 i året via Tesla Owners Club Norway. Full kasko og 16000km.

Forsikring er veldig individuelt, men med en elbil slipper man unna de andre avgiftene. Mondeoen kosta 500kr ekstra i året bare fordi den manglet partikkelfilter f.eks. selve forsikringen var bare 4000kr men så kom alt det andre i tillegg og da ble det samme pris som jeg har nå.

Norge har gitt oss en fantastisk gavepakke og det sparer man mye på om man vil.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror det er økende priser på gang for alle, dessverre. Tocn har visst byttet selskap og de som har fått fornyelse har sett bortimot en dobling. Synd med sant. Jaja, det vil vel alltids koste litt. Men det trenger ikke å bety så mye at superlading kun koster 1.70, det er mye annet som spiller inn også i totalbildet. Hva tror dere om priser på nye biler fremover, USD-NOK er jo betydelig ned de siste måneder?

Lenke til kommentar
8 minutes ago, kremt said:

Jeg tror det er økende priser på gang for alle, dessverre. Tocn har visst byttet selskap og de som har fått fornyelse har sett bortimot en dobling. Synd med sant. Jaja, det vil vel alltids koste litt. Men det trenger ikke å bety så mye at superlading kun koster 1.70, det er mye annet som spiller inn også i totalbildet. Hva tror dere om priser på nye biler fremover, USD-NOK er jo betydelig ned de siste måneder?

Superlading er jo kun til langturer.

I hverdagen er det jo digg å kunne "tanke" over alt til småpenger. Er selv veldig heldig som har gratis lader på jobb som gjør det enda billigere for meg.

De ville neppe sponsa meg med gratis diesel om jeg spurte om det.

Forsikringen til TOCN vil kansje bli dyrere ja, Er litt styr der men skal ikke påvirke eksisterende kunder enda. Har spart mye på tiden hos dem uansett. Banken min skal ha ca 10 tusen i året så er ikke noe krise.

Eneste fordelen med fossilbiler er utvalget, rekkevidden og fylletiden på langtur - men dette er nok på plass om noen år for elbilene og.

Da er det jo ingen grunn lenger for å brenne dinosaurjuice i personbilen lenger.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, HF- said:

Dersom en skal kjøre bil i Nederland i dag, vil co2 utsleppa vere omtrent slik:

Elbil 1,25 kg/ mil

Fossil 1,6 kg/ mil

Hydrogen 3,2kg/mil

Men heldigvis er både den første og den siste "nullutslipp"! 

 

 

Det er ikke riktig.

Med forbruk til elbilen 2 kWh/mil er utslippet 0.74 kg/mil, altså under halvparten av fossilbil.
Spesifikk CO2 utslipp for kraft i Nederland er 373 g/kWh (kilde: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0360544220313864)

Endret av dguzs
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
dguzs skrev (4 minutter siden):

Det er ikke riktig.

Med forbruk til elbilen 2 kWh/mil er utslippet 0.74 kg/mil, altså under halvparten av fossilbil.
Spesifikk CO2 utslipp for kraft i Nederland er 373 g/kWh (kilde: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0360544220313864)

Personen glemmer også energi kost ved produksjonen av drivstoff. Som gjør det enda verre. I tillegg må en legge til litt tap for elbilen, for å være fair.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Salvesen. said:

Personen glemmer også energi kost ved produksjonen av drivstoff. Som gjør det enda verre. I tillegg må en legge til litt tap for elbilen, for å være fair.

De effektive elbilmodellene bruker i snitt 1.6-1.8/mil, så jeg rundet opp for fairness sin skyld allerede. Det avviket er uansett uvesentlig ift den differansen på 40% mellom 1.25 og 0.74

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Personen glemmer også energi kost ved produksjonen av drivstoff. Som gjør det enda verre. I tillegg må en legge til litt tap for elbilen, for å være fair.

At fossiltilhengerne tilslører sannheten er ikke akkurat nytt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
dguzs skrev (2 timer siden):

Det er ikke riktig.

Med forbruk til elbilen 2 kWh/mil er utslippet 0.74 kg/mil, altså under halvparten av fossilbil.
Spesifikk CO2 utslipp for kraft i Nederland er 373 g/kWh (kilde: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0360544220313864)

Det er sikkert gjennomsnittet, men i dag er det 480g/kWh. Sjølv om det ikkje er nullutslipp er elbil bedre enn alternativa 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (På 9.1.2021 den 18.56):

Sammenlignet med en fossilbil i samme prisklasse. Drivstoff og service koster jo en brøkdel.

Sist jeg kjøpte ny bil for 9 år siden kostet service ca 10 000kr første 100 000km.

Det eneste jeg har byttet er ett sett dekk og bremseskiver og klosser. Byttet vindusviskere også. Bremsene byttet jeg selv. Tror delene kostet 4000kr

Forsikringen er ca 3500kr i året. Verditapet er absolutt det største. Ca 35000kr i året

Jeg ville spart ca 10 000kr i året på el eller hybrid bil i drivstoff. Muligens noen kroner i bompenger også. 

Lenke til kommentar
8 hours ago, Trestein said:

Sist jeg kjøpte ny bil for 9 år siden kostet service ca 10 000kr første 100 000km.

Det eneste jeg har byttet er ett sett dekk og bremseskiver og klosser. Byttet vindusviskere også. Bremsene byttet jeg selv. Tror delene kostet 4000kr

Forsikringen er ca 3500kr i året. Verditapet er absolutt det største. Ca 35000kr i året

Jeg ville spart ca 10 000kr i året på el eller hybrid bil i drivstoff. Muligens noen kroner i bompenger også. 

Misstenker at du ikke brydde deg om garantien da?
Selv Ford med sine lange intervaller på service krever jo hver 30000km\2år. Første service på vår firmabil type Ford kostet 10690kr.

En god del andre biler har service dobbelt så ofte og prisen er nok enda høyere da.

De fleste følger nok serviceintervallene spesifisert av produsenten.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Misstenker at du ikke brydde deg om garantien da?
Selv Ford med sine lange intervaller på service krever jo hver 30000km\2år. Første service på vår firmabil type Ford kostet 10690kr.

En god del andre biler har service dobbelt så ofte og prisen er nok enda høyere da.

De fleste følger nok serviceintervallene spesifisert av produsenten.

Første 100k fulgte jeg service på merkeverksted. Etter 5 år og garantiutløp har jeg tatt service selv. Skifte tennplugger etter 60-80t. Olje og filter ca annhvert år.

Bremseveske omtrent samtidig.

Ellers så varsler bilen selv når den trenger service. Når man har utført resetter man og kjører videre.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Trestein said:

Første 100k fulgte jeg service på merkeverksted. Etter 5 år og garantiutløp har jeg tatt service selv. Skifte tennplugger etter 60-80t. Olje og filter ca annhvert år.

Bremseveske omtrent samtidig.

Ellers så varsler bilen selv når den trenger service. Når man har utført resetter man og kjører videre.

Og du betalte under 10 tusen for service de første 5 årene? På merkeverksted?

Endret av Complexity
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...