Gå til innhold

Elbilsalget kraftig opp i Europa i 2020. Nederland hadde høyere andel enn Norge i desember


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Merkelig at analytikeren tror elbilsalget bremses til neste år, når  det er de som øker salget i et ellers nedadgående bilmarked.

Greit det har vært spesielle forutsetninger i år, men det er all grunn til å tro at salget av elbiler vil øke. Flere kommer med brukbare elbiler, og flere potensielle kunder ser at elbil dekker behovet dems, og i tillegg er det riktige valget fremfor en bil med ice.

Jeg tror vi er i et skifte, som ikke kan stoppes. Det kan kanskje midlertidig bremses, men vil komme langt raskere enn de fleste analytikerne tør å spå.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

De tror ikke på samme vekst fordi det ikke er behov for det. I fjor var første år hvor produsentene var nødt til å rampe opp produksjonen av elbiler for å møte utslippskrav. Nå som kravene er der, så vil de ikke ha samme vekst I år igjen. Er ikke dermed sagt at de ikke kommer til å selge flere elbiler i 2021.

Men at de kommer til å nå Norges nivå over tid på nær sikt tviler jeg på. Man må huske at det ikke kommer noen biler med voldsomme endringer i rekkevidde de førstkommende årene. Samtidig må man ha i bakhodet at de i Europa er vant til å kjøre på motorveier i over 130 km/t. De hastighetene elbiler slurper i seg strøm som en amerikaner slurper i seg big size-menyen på McDonalds. En bil med 4-500 km rekkevidde i lave hastigheter blir fort litt snaut da.

Lenke til kommentar

Jeg mener at tilstrammingen i utslippskravene er betydelige i 2021 også. Både ved at de må regne inn de 5% skitneste bilene de fikk holde utenfor i 2020, og ved at superkreditten (elbilmultiplikatoren) senkes. Men så er det mer inkrementelle utslippskutt før neste hopp i 2025.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Dr. Bombay skrev (4 timer siden):

De tror ikke på samme vekst fordi det ikke er behov for det. I fjor var første år hvor produsentene var nødt til å rampe opp produksjonen av elbiler for å møte utslippskrav. Nå som kravene er der, så vil de ikke ha samme vekst I år igjen. Er ikke dermed sagt at de ikke kommer til å selge flere elbiler i 2021.

Men at de kommer til å nå Norges nivå over tid på nær sikt tviler jeg på. Man må huske at det ikke kommer noen biler med voldsomme endringer i rekkevidde de førstkommende årene. Samtidig må man ha i bakhodet at de i Europa er vant til å kjøre på motorveier i over 130 km/t. De hastighetene elbiler slurper i seg strøm som en amerikaner slurper i seg big size-menyen på McDonalds. En bil med 4-500 km rekkevidde i lave hastigheter blir fort litt snaut da.

Har sett en tysk bilutleier som har kjørt div populære el biler 100km på autobahn i max 160km/h ved ca 0grader utetemp.

De fleste drar ca 35kwh enten de er tyske koreanske eller fra USA. 
 

Da havner du fort på 100km mellom ladinger om du bruker 60-70% av batterikapasiteten på langtur.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (4 timer siden):

Har sett en tysk bilutleier som har kjørt div populære el biler 100km på autobahn i max 160km/h ved ca 0grader utetemp.

De fleste drar ca 35kwh enten de er tyske koreanske eller fra USA. 
Da havner du fort på 100km mellom ladinger om du bruker 60-70% av batterikapasiteten på langtur.

 

Om man har ett 60kw batteri så er 70%= 42kwh
Om de bruker 35kwh/h Så kan de kjøre i 1,2timer (72min). 160km/h * 1,2h = 192km

I tilegg så er luft ved 0 grader ganske "tykk", og tung å kjøre igjennom. Dette merker man ikke på bensinbil, som da nyttigjør mer kald luft inn i brennkammeret. I tillegg går det ekstra varme på varmeapparatet på elbiler ved 0grader.

Så tror du må doble lengden din, selv om man kommer seg betydelig, ja faktisk oppsiktsbekkende kortere frem, enn ved kjøring i 100km/t.

Lenke til kommentar
MrAHB skrev (1 time siden):

Om man har ett 60kw batteri så er 70%= 42kwh
Om de bruker 35kwh/h Så kan de kjøre i 1,2timer (72min). 160km/h * 1,2h = 192km

I tilegg så er luft ved 0 grader ganske "tykk", og tung å kjøre igjennom. Dette merker man ikke på bensinbil, som da nyttigjør mer kald luft inn i brennkammeret. I tillegg går det ekstra varme på varmeapparatet på elbiler ved 0grader.

Så tror du må doble lengden din, selv om man kommer seg betydelig, ja faktisk oppsiktsbekkende kortere frem, enn ved kjøring i 100km/t.

Noen gikk lenger men det var vel spesielt m3 sr som fikk korte strekninger. Den har vel knappe 50kwh batteri. Bruker man 10-80% og er vel det 35Kwh. Da kommer man 100km mellom ladingene. Det betyr vel tomt batteri etter ca 40min ved 160km/h

Det  som påvirker energiforbruk på en forbrenningsbil er lufttetthet. Den er ca 1,3 kg/kubikk ved 0 grader. Ved 25 grader ca 1,2. Forskjellen er ca 7%. 
 

Motoren min (NA otto motor) får teoretisk 7% høyere ytelse mens luftmotstand øker like mye.
 

På min bil merker jeg ikke øket forbruk om vinteren. Den bruker 0,6 sommer som vinter. Fører logg. 

Lenke til kommentar
BadCat skrev (4 minutter siden):

Min bil slipper ut en halv kilo CO2 per kilometer, litt under på en god dag. :)

Nordmenn kjører elbil fordi det har vært rimelig, ikke fordi de vil absolutt kjøre støt-vogner.

Elbiler har ikke vært rimelig, noen av de mest solgte bilene i Norge er og har vært Tesla. Det er ikke rimelige biler. Jeg har hatt 3. De har kostet meg ca 2,3 millioner kroner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Elbiler har ikke vært rimelig, noen av de mest solgte bilene i Norge er og har vært Tesla. Det er ikke rimelige biler. Jeg har hatt 3. De har kostet meg ca 2,3 millioner kroner.

Bilene er billige. Batteriene dyre. Det er vel panasonic som har utviklet dagens batterier. 

Lenke til kommentar
10 minutes ago, BadCat said:

Nordmenn kjører elbil fordi det har vært rimelig, ikke fordi de vil absolutt kjøre støt-vogner.

Om det hadde kostet nøyaktig det samme ville jeg alikevell valgt elbil.

Er flere fordeler enn at man sparer masse penger.

Endret av Complexity
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Ah så han mente folk kjøpte elbiler uten batteri? Skjønner 🤷

Du kan bestille model Y med lite batteri og bakhjulsdrift. Den blir mye billigere. Sikkert enda billigere med et 30kwh batteri.

Batterikost er en stor del av el bilens pris.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (Akkurat nå):

Du kan bestille model Y med lite batteri og bakhjulsdrift. Den blir mye billigere. Sikkert enda billigere med et 30kwh batteri.

Batterikost er en stor del av el bilens pris.

Ja den havner en plass mellom 4-500 000. Altså ikke en billig bil på noen måte. Det er ingen som springer i butikken pga det er ett priskupp. Ønsker en lavest mulig pris kjøper en noe annet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...