Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Fossile biler i årene fremover

Anbefalte innlegg

Litt usikker på om dette er det riktige stedet å poste dette, men regner med bil-entusiaster har bedre greie på dette enn politikk-entusiaster, så forsøker her. Selv har jeg ikke peiling på bil.

NRK melder idag at CO2-avgiften skal mer enn tredobles frem til 2030.

Ett konkret tiltak sier: Mer bærekraftig biodrivstoff skal erstatte fossilt drivstoff.

Hva innebærer dette for sånne som meg som har diesel-bil? Jeg skulle gjerne kjøpt ny el-bil, men har neppe råd til det med det første. Ihvertfall ikke hvis jeg skal kunne trekke campingvogna mi (jeg antar det da vil være snakk om kraftigere, og dermed også dyrere el-bil?). 

Jeg har en 2011-modell KIA Sportage (diesel) med firehjulstrekk. Antar den ikke har motor til å kunne benytte bio-diesel. Dette vil da bety (hvis jeg forstår det riktig) at jeg vil få en tredobling i drivstoffavgifter frem mot 2030.

Er dette riktig forstått? Hva kan jeg gjøre? Er det mulig å gjøre enkle grep for å benytte bio-diesel for eksempel?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bio-diesel Har dårlig smørevne, får ofte problemer med høytrykkspumpem om det er for mye innblandet. Det jobbes nok med en løsning for dette. Jeg ville tatt dette med knusende ro. 

Syntetisk diesel kommer nok også på banen om en stund. Dette brukes allerede litt på båt så det høstes erfaringer der. 

Bensinbiler kan kjøres på alkohol, som gir mange fordeler. 

Lenke til kommentar
Heiti skrev (20 minutter siden):

Bio-diesel Har dårlig smørevne, får ofte problemer med høytrykkspumpem om det er for mye innblandet. Det jobbes nok med en løsning for dette. Jeg ville tatt dette med knusende ro. 

Syntetisk diesel kommer nok også på banen om en stund. Dette brukes allerede litt på båt så det høstes erfaringer der. 

Bensinbiler kan kjøres på alkohol, som gir mange fordeler. 

Takk for info

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...