Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Arbeidsgiver samler sammen sykdom over 8 år

zadow28

Anbefalte innlegg

Det er egentlig en spørsmål fra min samboer.

Hun jobber i en barnehage, og har jobbet der i 8 år.

Hun var siste år sykemeldt et år etter en muskelseneskade som nok har oppstått i forbindelse med gjentakende løft på jobb.

da hun kom tilbake på jobb var hun først sykemeldt 40 % en måned , deretter 20 % i 2 måneder, og da hun avtalte med legen at hun nu skulle jobbe 100 prosent hadde hendes nye sjef som starte for nylig, da fortalte sjefen min samboer at hun hadde  gått igjennom alle 8 år min samboer hadde jobbet der og talt sammen alle sykedager og den nye sjef mente da hun skulle sykemeldes 50 %.

Min samboer nektet og jobber nu 100% igjen som avtalt med legen, men hendes sjef er drittsur, så ikke beste arbeids klima å gå på jobb.

Så 2 spørsmål.

1:)

Samboerne mistenker der kanskje er en magisk grense ved 50 % så hun kan fyres hvis hun er 50 % over lengere tid, eller kanskje der er støtteordninger til vikariere ved 50 %.

2)

Er det lov og samle sykdom historikk på den måte over 8 år , en dag her og en dag der, både at ta vare / gjemme på historikk over så lang årrekke, selv NAV nullstiller egenmeldinger etter 6 uker mener jeg.

Endret av zadow28
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjefen kan ikke sykemelde henne 50%. Det kan godt tenkes at det helt objektivt sett er fornuftig at hun  bare jobber 50%, fordi hun tilsynelatende blir syk av å jobbe for mye, men det hjelper egentlig ikke arbeidsgiver mye, arbeidsgiver må forholde seg til regler. 

Hadde jeg vært arbeidsgiver, så ville jeg bedt om dialogmøter med nav, for å finne ut av hva som er mest hensiktsmessig. En arbeidstaker kan feks være 50% sykmeldt, men allikevel jobbe fulle dager, der arbeidsmengden som skal utføres bare halveres hver dag. Altså, at hun ikke gjør like mange av de oppgavene som gir henne plagene. 

Hvis hun faktisk blir syk av å jobbe der, så er det vel egentlig naturlig å enten se seg om etter et arbeid som passer bedre, hvem ønsker vel å bli sykmeldt og få plager pga jobben man har, men det er en helt annen diskusjon. 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Nav har ikke nået med hende at gøre når hun ikke er sykemeldt hun jobber 100 %,hendes sjef har prøvd,husk at min samboer er friskmeldt.

Hun blir jo ikke syk av at være på jobb ,men har vert uheldig og fått en skade på jobb,som kan skje for alle andre. 

Barnehager er et stort smittested ,så alle på jobben blir jo syk en gang imellem over en årrække. 

Og nu var det jo ikke det jeg spurte om.

Men om arbeidsgiver har lov at samle sammen over en årrekke, tenker på personvern gdpr etc.

Husk selv nav ser ikke tilbake på gamle syke meldinger år 8 år tilbake når de skal utbetale sykepenger ved en sykemelding,og det er der vel en årsak til.

Endret av zadow28
Lenke til kommentar
zadow28 skrev (1 minutt siden):

Nav har ikke nået med hende at gøre når hun ikke er sykemeldt hun jobber 100 %,hendes sjef har prøvd,husk at min samboer er friskmeldt 

Og nu var det jo ikke det jeg spurte om.

Men om arbeidsgiver har lov at samle sammen over en årrekke, tenker på personvern gdpr etc.

Husk selv nav ser ikke tilbake på gamle syke meldinger år 8 år tilbake,og det er der vel en årsak til.

Ja, jeg tror arbeidsgiver kan samle slikt i personalmappe, men den ansatte har vel rett til innsyn.  

https://www.infotjenester.no/artikler/ansatte-skal-ha-informasjon-om-personvern/

https://www.jusstorget.no/personvern-gdpr-pa-arbeidsplassen/ 

At det blir dårlig stemning av at hun vil jobbe 100% er for meg et tegn på dårlig ledelse, men samtidig kan jeg forstå at lederen blir oppgitt dersom hennes jobb fører til at hun ofte blir sykemeldt. De to burde hatt en bedre dialog, med fokus på hva de kan gjøre for at hun skal unngå å bli sykmeldt. 

Lenke til kommentar

Arbeidsgiver har lov og plikt til å samle slik dokumentasjon om arbeidsforholdet i ei personalmappe, og har også ei sletteplikt når opplysningane ikkje lenger er relevante (les: når arbeidsforholdet blir avslutta om det ikkje er andre grunnar til at opplysningane skal fortsatt lagrast).

Arbeidsgiver har i utgangspunktet muligheit til å sakleg begrunne ei oppseiing i sjukdom dersom arbeidstakaren har våre sjukmeldt i over eit år, her kan også samla historikk over ei lenger periode samlast inn.
No når din sambuar er tilbake i jobb 100% så har ikkje arbeidsgiver denne muligheita før etter ei eventuelt ny sjukemelding. Hadde ho fortsatt våre sjukmeldt så kunne arbeidsgiver ha begrunna ei oppseiing i sjukdomshitorikken dei siste 8 åra.
Dersom arbeidsgiver har eit ønske om å seie opp sambuaren din så måtte det ha blitt gjort før ho blei 100% friskmeldt.

At arbeidsgiver stiller spørsmål ved om din sambuar er i stand til å ha denne jobben når når ho konstant har vært heilt eller delvis sjukmeldt er ein berettiga bekymring for arbeidsgiver. Arbeidsgiver har også ei plikt etter arbeidsmiljølova å tilrette legge slik at arbeidet er helsefremmande. Ein arbeidstakar som blir sjuk av å utføre arbeidet sitt har ikkje ein slik helsefremmande arbeidssplass.

Arbeidsgiver kan ikkje legge seg opp i graden av sjukemelding, det er legen som vurderer arbeidsevna til pasienten sin og folk skal ikkje gå sjukmeldte meir enn nødvendig.
Det sagt så er det slik at ikkje alle er i stand til å utføre alle typar jobbar, har ein problem med å jobbe med løft så er det ikkje sikkert ein kan jobbe i barnehage eller på lager. Har ein fått nedsatt lungekapasitet så nytter det ikkje å ha jobba som krever god kondisjon, osv.

Om eg skal gjette så trur eg likevel at det i denne saka er misforståingar mellom arbeidsgiver, arbeidstakar, og NAV/lege som har ført til konflikt.
At arbeidstakaren har gradvis trappa ned frå 100% sjukmeldt til friskmeldt ved å jobbe 60% i ein måned og 80% i to månedar før ho kom tilbake i 100% stilling høyres såpass fornuftig ut at eg kan vanskeleg sjå for meg at det skulle være grunnlag for å no hoppe tilbake 50% sjukmeldt.

Lenke til kommentar

Nu har hun jo faltisk ikke vert særlig syk utover et par corona karantener etter hendes skade,hendes sjef er jo som sakt lig blitt ansatt før sommeren,så hendes sjef harvikke grunnlag for at påstå hun oplever at hun er syk hele tiden. 

Men der må være en begrænsning på hvor lang tid helseopplysninger kan oppbevares i en personalemappe ,det er jo ikke en patient journal.

Og  som sakt må der vel være en lov om hvordan tid man kan rekmjne seg tilbake.

Ellers kan arbeidsgivere vel bare regne 20 år tilbake og sige  ja du hadde kreft i 7 år tilbake 2007 til 2014  vi mener du skal ha en 60 % stilling selvom du har vert frisk siste 7 år.

Hun har desuten talt med dager hvis der har vert udbrydd av sykdom hvor alle ansatte er blitt smittet å sendt hjem pluss egemeldinger, noet som alle ansatte i en barnehage har brukt før eller siden.

Endret av zadow28
Lenke til kommentar

Arbeidsmiljøøloven:

Sitat

§ 15-8.Oppsigelsesvern ved sykdom

(1) Arbeidstaker som helt eller delvis er borte fra arbeidet på grunn av ulykke eller sykdom kan ikke av denne grunn sies opp de første 12 månedene etter at arbeidsuførheten inntrådte.

(2) Oppsigelse som finner sted innenfor det tidsrom arbeidstaker er vernet mot oppsigelse etter denne paragraf, skal anses å ha sin grunn i sykefraværet dersom ikke noe annet gjøres overveiende sannsynlig.

(3) Arbeidstaker som påberoper seg oppsigelsesvern etter denne paragraf, må ved legeattest eller på annen måte innen rimelig tid gi varsel om grunnen til fraværet. Om arbeidsgiver krever det, må det samlede sykefravær godtgjøres ved legeattest.

Etter 12 månedar så kan også sjukdom eller skade brukast som sakleg oppseiingsgrunn.

Arbeidsgiver kan ikkje summere sammen alt historisk småfråvær og bruke det som grunnlag for at arbeodstakren skal seiast opp i frå delar av stillinga si og berre jobbe 98% fordi arbeidstakren historisk sett har hatt eit 2% fråvær.
Men ein arbeidstaker som har ein historikk som tilseier at ein aldri klarer å unngå langtidsjukefråvær, eller som alltid blri sjukemeldt av å jobbe vil likevel kunne seiast opp på grunnlag av at arbeidstakren ikkje er i stand til å utføre den jobben ein har tatt på seg.

Ei slik oppseiing må då eventuelt gjennomførast etter at det har gått minst 12 månedar, men før arbeidstakaren er 100% friskmeldt.
I dette tilfellet virker det openbart at eit krav om å seie opp halve stillinga til arbeidstakren på bakgrunn av sjukdom er ubegrunna no når ho er frisk og 100% tilbake i arbeid.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...