Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har en PC fra 2015, hvor jeg sliter mye med lag. Dette skyldes delvis av internett fra Telenor, men regner med at noen av delene bør byttes ut. Problemet er at jeg ikke har en anelse på hva jeg bør gå for mtp. innkjøp, har nokså lite peiling dessverre. 

Jeg har følgende spesifikasjoner:
CPU: Intel Core i5 4460 @ 3.20GHz (denne må nok byttes ut; men med hva? Har forøvrig ikke uendelig dyp lommebok)
RAM: 8,00GB Single-Channel DDR3 @ 799MHz (10-10-10-30)
MB: ASUSTek Computer Inc. B85M-G (Socket 1150)
Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 970 (MSI) (regner også med at dette må byttes)
Minne: 931GB Seagate ST1000DM003-1SB10C (SATA ) // 931GB Samsung SSD 860 EVO 1TB (SATA (SSD))

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann!

Det spørs litt på hva du skal bruke PCen din til og hvor dyp lommeboka di er. Hvis du forteller oss hva du skal bruke PCen til(er det bare gaming eller har du andre ting du gjør som videoredigering/Photoshop). Da blir det lettere å svare på det du lurer på :)

Endret av BilliePeach
Lenke til kommentar

Det finnes mange typer "lag". Er det bildet som fryser opp av og til eller er det handlinger i spillet som henger etter? Hvis du ikke er sikker så kanskje du kan vise oss problemet på en video, så kan vi finne ut om det er pc-en eller nettverket som er problemet.

Kjør gjerne med temperaturovervåkning mens du spiller. Til dette fungerer MSI Afterburner veldig bra.

Lenke til kommentar

En enkel og god grei oppgradering for deg vil være følgende : I7 3770k eller I7 3930k og 16gb 1600mhz ram. Mulig 4770k eller 4790k også vil passe, husker ikke socketen på stående fot. Overklokke får du ikke gjort uansett, men dette vil være en rimelig og god oppgradering.

Ville ikke betalt mer enn maks 1500 for dette (cpu og ram). 

Lenke til kommentar

Last ned Hardwaremonitor og følg med på den under spilling.

Sjekk hvordan CPU, GPU og minne brukes.

Jeg vil tro mye avhenger av lite minne, selv om det kanskje ikke brukes fullt. Kan også sjekke oppgavebehandleren som det er ett program som bruker mye ressurser som du ikke trenger når du spiller.

Slå av antivirus/maleware osv. (Greit å ha på når man surfer nettet, men trygge spill så er det ikke så farlig at det er av)

Har selv problem med at Asus sin Aura program vare bruker veldig mye ressurser, og slår denne av hver gang jeg skal spille.

Det eneste jeg egentlig vil anbefale nå er å få testet med 8 GB minne til, slik at du får 16GB, og kjørt dette i dual channel.

Ellers ville jeg startet å spare til ny PC, og ventet til 2022, selv om det høres rart ut nå.

Da kommer DDR5 plattformen, og kan være en god oppgradering. Både Intel og AMD er på siste generasjon av sine nåværende plattformer. (Litt dumt kanskje at jeg anbefaler å vente når jeg venter på ny selv).

Hvis det er ønsket å oppgradere, så er det beste å sette seg i køen på en 5600X fra AMD og 16GB ram, og prøve å finne ett 1080 eller 1080ti brukt. 970 er egentlig ett ok kort, men etter å ha sett Gamers Nexus sin re-test av 970 nå i helgen, så var hoppet til neste generasjon langt høyere enn jeg husket. (Byttet fra 970 til 1080ti selv)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...