Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Blir nyere biler stadig bedre og mere holdbare?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Anders35 skrev (25 minutter siden):

Noen som har noe synspunkter på om nyere biler stadig blir bedre, sikrere,  mere holdbare osv.

Eller er fokuset som med dårlig kvalitet småelektronikk bruk og kast. 

Bilene er i utgangspunktet laget for å holde ut garantitiden. Mye av inntektene til bilprodusentene henter de inn på merkeverkstedene sine reparasjoner etter utgått garanti (og servicer selvfølgelig).

Å lage bilene til å ha 10 ganger mer holdbarhet hadde ikke kostet særlig mye mer, men det hadde gått drastisk utover verkstedsidens inntektskilde, så det er ikke aktuelt.

Og det er MYE av grunnen til at bilprodusentene helst IKKE vil produsere elbiler. Det er så lite som kan gå i stykker, og så lite å gjøre på service, at det ikke er noe særlig inntekt fra verksted-delen lenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bedre: Ja (såfremt man ser etter bil i den kategorien som passer ens egne preferanser)

Sikrere: Ja

Mer holdbare: Tvilsomt

Dessverre er det fortsatt mandagsbiler, som får omtale i media og kunder som er uheldig med en forhandler som verken kan kjøpslov eller god kundeservice. Og fortsatt er det bileiere som har urealistiske forventninger til 10 år gamle biler eller ser muligheten til å tjene på salg av bil hvor man taper over sprekker og feil på bilen...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Anders35 said:

Noen som har noe synspunkter på om nyere biler stadig blir bedre, sikrere,  mere holdbare osv.

Eller er fokuset som med dårlig kvalitet småelektronikk bruk og kast. 

Kvaliteten blir nok gjerne bedre (med kvalitet forstå hvor konsistent et produkt er, kvalitet betyr til tross for manges feiloppfattelse av begrepet ikke hvor 'bra' noe er), så man kan forvente at holdbarheten er mer konsistent og i stor grad som planlagt med færre ekskursjoner. Det betyr ikke lengre levetid eller mindre vedlikehold. Det betyr levetid som planlagt og vedlikehold som tiltenkt.

Reparerbarheten blir desverre ikke nødvendigvis bedre, det er tegn som tyder på at i hvertfall en del bilprodusenter prioriterer ned deletilgang, teknisk informasjon nødvendig for reparaasjon og muligheter for å reparere biler både via eksplisitt å kode deler og legge tekniske hindringer i veien for reparasjon samt å ikke designe bilen for enkel reparasjon. Dette kan på sikt redusere effektiv levetid på biler da det kan gjøre det uøkonomisk å vedlikeholde de, så de i større grad skrapes. (Noe som gjerne er tanken bar å gjøre biler mindre reparerbare)

Det finnes reguleringer og lovgivning ment å begrense denne typen oppførsel, men disse tenderer til å henge etter. En intressant nyere utvikling i så måte etter valget i USA er en ny lovgivning i MA ('question 1') som krever at bilprodusentene deler adgang til telemetri, noe som blir stadig mer viktig både for reparerbarhet og for privatlivets fred.

Så direkte til spærsmålet ditt, de kan både bli mer holdbare og ha høyere kvalitet og samtidig bli mer bruk og kast gjenstander enn før, dette er ikke nødvendigvis motsetninger, men du har som forbruker en viss mulighet til å selv bestemme hva du vil være med på, alle bilprodusenter er ikke like og du kan gjøre en vurdering selv av hvor godt en produsent støtter uavhengig vedlikehold og reparasjon av deres biler, selv om du naturligvis ikke har noen garanti at denne opptredenen forblir konstant.

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan godt hende de har blitt mer holdbare. Men de har også blitt ufattelig mye mer kompliserte og deleprisene har skutt til himmels. Så de skrotes tidligere fordet det blir rett og slett for dyrt å reparere og/eller det ikke er mulig å reparere selv. Du gir ikke 50.000,- for en frontlykt hvis bilen er verdt 50.000,- (hvis lykta hadde vært hel).

https://www.nrk.no/dokumentar/xl/hvorfor-lonner-det-seg-a-kaste-bilen_-1.15232892

Beklager hvis reportasjen er nesten uleselig pga. nye, moderne megabilde/video-dritet som ødelegger alt.

Endret av sedsberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (1 time siden):

Kan godt hende de har blitt mer holdbare. Men de har også blitt ufattelig mye mer kompliserte og deleprisene har skutt til himmels. Så de skrotes tidligere fordet det blir rett og slett for dyrt å reparere og/eller det ikke er mulig å reparere selv. Du gir ikke 50.000,- for en frontlykt hvis bilen er verdt 50.000,- (hvis lykta hadde vært hel).

https://www.nrk.no/dokumentar/xl/hvorfor-lonner-det-seg-a-kaste-bilen_-1.15232892

Beklager hvis reportasjen er nesten uleselig pga. nye, moderne megabilde/video-dritet som ødelegger alt.

God reportasje med mange gode momenter. Og det var godt leselig, så "alt" var ikke ødelagt. 😏

Så programmet på TV i går, og det var laaangt fra like godt.

Lenke til kommentar

Problemet med å holde delelager er at det kommer nye modeller hvert år, med forskjellige deler
"Se, vi har kommet med en ny modell, hvor vi har byttet noen deler, men ser fortsatt helt lik ut"
(Les: Billigere deler)

Det er egentlig liten grunn for at Tesla skal se forskjellig ut fra utsiden, når alt de hadde trengt å gjort var å heve/senke bilen og ha forskjellig interiør og motor, brukt X som standard chassis 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Dubious said:

Problemet med å holde delelager er at det kommer nye modeller hvert år, med forskjellige deler
"Se, vi har kommet med en ny modell, hvor vi har byttet noen deler, men ser fortsatt helt lik ut"
(Les: Billigere deler)

Det er egentlig liten grunn for at Tesla skal se forskjellig ut fra utsiden, når alt de hadde trengt å gjort var å heve/senke bilen og ha forskjellig interiør og motor, brukt X som standard chassis 

Huh?

Er vel i hovedsak det Tesla har gjort? Model X er en hevet Model S, og Model Y er en hevet Model 3.

Nissan Leaf fra 2011 og Nissan Leaf fra 2020 er jo og fortsatt samme plattform og deler nok mange deler.

Vet ikke helt hvor du skulle med det innlegget?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (4 minutter siden):

Huh?

Er vel i hovedsak det Tesla har gjort? Model X er en hevet Model S, og Model Y er en hevet Model 3.

Nissan Leaf fra 2011 og Nissan Leaf fra 2020 er jo og fortsatt samme plattform og deler nok mange deler.

Vet ikke helt hvor du skulle med det innlegget?

Så hvorfor vraker de en Tesla som kun trenger ny lykt?

Lenke til kommentar
Dubious skrev (1 minutt siden):

Om alle bilene bruker de samme lyktene så er det en lett sak å ha noen på lager

Ja problemet er vell ikke at de mangler på lager? Forøvrig koster en model S lykt 10 000 og model 3 5000. Til sammenligning koster en A6 "allroad" 32000 latterlige kroner😂

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Dubious said:

Så hvorfor vraker de en Tesla som kun trenger ny lykt?

Hvor har du sett en Tesla som vrakes fordi den trenger ny lykt? Som nevt over er de ikke spesielt dyre til Tesla.

Tenker du på NRK dokumentaren med den Teslan som "bare trengte ny bakluke"?

Temmelig sikkert det var flere grunner enn det til at den bilen ble kondemnert..

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

Hvor har du sett en Tesla som vrakes fordi den trenger ny lykt? Som nevt over er de ikke l spesielt dyre til Tesla.

Tenker du på NRK dokumentaren med den Teslan som "bare trengte ny bakluke"?

Temmelig sikkert det var flere grunner enn det til at den bilen ble kondemnert..

Ja det er åpenbart en løgn å si at en bil til 300 000+ skal vrakes pga en lykt til 10/5000. Det gir ingen mening. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om nyere biler, altså fra de siste 20 år, er blitt mer holdbare kan absolutt diskuteres.

Fra 2000 ble bilene proppet med elektronikk av ulik art. Mer og mer datakomponenter og mer utstyr og sensorer.

Bare de siste 5-7 år har man sett mer av biler som blir brått ganske verdiløse etter 5-7 år. Sammensatte elektroniske feil som (merke)verksteder ikke finner ut av. Såkalte datahjerner som havarer er o.l. 

Problemet er at man ikke lenger reparerer, men bare bytter ut store komponenter. Særlig her i Norge.

I stedet for å reparere elektroniske kontrollsystemer, byttes alt ut. Da blir det priser i kr 30-50.000 klassen for komponenter, uten forsikring at det løser problemet.

Se til England, der er det flere steder som reparerer komponentene i stedet for å bytte hele modulen. 

Har selv litt meget stort økonomisk tap på en bil som fikk avansert feil etter 6 år og under 100.000 km. Brukte kr 20.000 uten resultat. Merkeverksted og et annet anerkjent verksted klødde seg i hodet over avlesninger av feilkoder. 

Marerittet på biler i dag er ikke det mekaniske i motor og girkasse, eller slitasje deler. Det er du ulike elektroniske styremoduler som styrer hele bilens funksjon og framdrift.

 

Forøvrig er jakten på lettere bil og billigere produksjon noe merkbar. Tynnest mulig karosseri, tynneste mulig lag med lakk, lavest mulig dimensjon på hjuloppheng osv.

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar
17 minutes ago, plankeby said:

Har selv litt meget stort økonomisk tap på en bil som fikk avansert feil etter 6 år og under 100.000 km. Brukte kr 20.000 uten resultat. Merkeverksted og et annet anerkjent verksted klødde seg i hodet over avlesninger av feilkoder. 

20 tusen er virkelig ingenting. Det er vel omtrent det de skal ha for å åpen porten og la deg kjøre inn vraket. En kjenning brukte 120 tusen på en bmw 5-serie diesel på ett år. Da gadd han ikke mer, aldri mer diesel der i gården.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (15 minutter siden):

20 tusen er virkelig ingenting. Det er vel omtrent det de skal ha for å åpen porten og la deg kjøre inn vraket. En kjenning brukte 120 tusen på en bmw 5-serie diesel på ett år. Da gadd han ikke mer, aldri mer diesel der i gården.

De trodde bytte av del til 20.000 kunne ordne feilen. Da det ikke gjorde det, ble det tilbud på 50.000 for å bytte "hovedhjerne". Det tørte jeg ikke, da jeg hadde en vanvittig historikk med bananas feilmeldinger som ble lest av, som var variable fra gang til gang.

Spurte om dataenhet kunne returneres dersom det ikke løste feilen, det var ikke mulig.

Kort sagt stoppet jeg etter å ha brukt 30.000 på en 7 år gammel bil, perfekt vedlikeholdt og brukt fra meg. Kunne trolig ha kommet opp i ca 80.000. 

Hører med at jeg burde klaget mer og stått mer på krav. Lang historie. Økonomisk katastrofe for en lavinntektsfamilie.

En Ford kjøpt hos forhandler i en by, all service og verksted tatt i annen by. 

Ford praktiserer det slik at det er klaner og familiefefeider mellom de ulike Ford forhandlere. Slik at man ikke får sanne service om man ikke både har kjøpt og tatt service hos samme salgssted.

At jeg endte opp med å kjøpe ny Ford (3 år gammel), vet jeg ikke om var lurt. Totalt avhenging av bil og kjøpe en nyere muligens litt raskt.

Familiebil til over kr 250.000 er utelukket her. 

En venn fikk datahavari på sin BMW etter 5 og halvt år. Kr 60.000.

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...