Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Vanlig at lukt spres med balansert ventiljason?

Anbefalte innlegg

Hei! Vi har en relativt ny treroms leilighet med balansert ventilasjon med roterende varmegjenvinner.

Lurer på om det er vanlig at luft som tas opp i et avtrekk på et rom spres til andre rom? På baderommet er det avtrekksventil, mens på soverommene er det tilluftsventiler. Har merket at om det f.eks. sprayes parfyme e.l. på badet så lukter det litt parfyme på soverommene. Trodde tillufta som kom skulle være frisk luft?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 1/8/2021 at 8:06 AM, Leo_ said:

Nei det er ikke vanlig. Er det varmeveksler? Kan være luftlekkasje der.

Det er varmeveksler ja, aggregatet er et SAVE VTR 250/B: https://www.villavent.shop/save-vtr-250-b-r

Hvordan finner man evt. ut om det er luftlekkasje?

On 1/8/2021 at 3:23 PM, newman221 said:

Noe luktpartikler kan bli med den roterende gjenvinneren tilbake. Det er mye av grunnen til at kjøkkenavtrekket ikke kjøres gjennom roterende gjenvinner. 

Ja, denne trekker vel lufta direkte ut. Vi har imidlertid ganske godt avtrekk på badet som ligger ved kjøkkenet, og denne har en tendens til å trekke til seg en del luft som ikke tas opp av kjøkkenventilatoren også.

Endret av Eplesaft
Lenke til kommentar
Eplesaft skrev (På 8.1.2021 den 7.59):

Vi har en relativt ny treroms leilighet med balansert ventilasjon med roterende varmegjenvinner.

Lurer på om det er vanlig at luft som tas opp i et avtrekk på et rom spres til andre rom?

Ja. Ventilasjonsanlegg med roterende varmegjenvinner har ca. 3% "omluft".

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ok - litt kjipt at uansett om man har igjen dører og slikt igjen så kommer det noe lukt der - dog ikke like mye som på kjøkkenet, men...

Jeg var litt redd for at det ikke kom frisk luft ettersom det kan lukte litt det samme som på kjøkkenet hvor det har vært laget mat f.eks., eller sprayet med noe kjemikalier på badet f.eks.

Begrepet omluft brukes - er det det samme som dette? https://snl.no/omluft 

Der står det at omluft fra rom med dårlig luftkvalitet (f.eks. toalett, kjøkken) ikke skal benyttes?

Må si jeg ikke helt forstår sammenhengen med at balansert ventilasjon tilfører frisk luft samtidig som det kan lukte litt som den andre lufta som man gjerne vil ha ut av huset :P

Lenke til kommentar
Eplesaft skrev (7 timer siden):

Begrepet omluft brukes - er det det samme som dette? https://snl.no/omluft 

Der står det at omluft fra rom med dårlig luftkvalitet (f.eks. toalett, kjøkken) ikke skal benyttes?

Må si jeg ikke helt forstår sammenhengen med at balansert ventilasjon tilfører frisk luft samtidig som det kan lukte litt som den andre lufta som man gjerne vil ha ut av huset :P

Ja, det er samme begrepet. Det er mulig det siktes til andre bygg enn boliger når det gjelder at omluft ikke skal brukes.

Ventilasjonsanlegget består av en del for luft ut av boligen og en del for luft inn i boligen. Rotoren som gjenvinner varmen i luften består av mange små kanaler. Under rotasjonen dras en liten andel av kanalene som fremdeles inneholder utgående luft over i den delen av ventilasjonanlegget som inneholder inngående luft. Evt. lukt i den luften som blir med over kommer inn i boligen igjen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (15 timer siden):

Tviler på at du har særlig peiling på et moderne, riktig dimensjonert og korrekt anlegg og dets funksjon....

Skal ikke si meg ekspert på boliger som har fått balansert ventilasjon integrert i designen fra start av. Men ettermonterte systemer (type montert i regi av borettslag, etc) er ikke noe å trakte etter i det hele tatt. Og man må jo bare stole på at det er montert korrekt, det også.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (På 11.1.2021 den 11.59):

Ja, det er vanlig. Balansert ventilasjon er ikke noe å trakte etter for å si det sånn.

Det har ingenting med at det er balansert å gjøre. Jeg har balansert ventilasjonsanlegg med varmeveksler, men en type som ikke gjenbruker luft.

Lenke til kommentar
Leo_ skrev (32 minutter siden):

Det har ingenting med at det er balansert å gjøre. Jeg har balansert ventilasjonsanlegg med varmeveksler, men en type som ikke gjenbruker luft.

Godt mulig at borettslaget installerte noe dårlige greier. Det har uansett gitt balansert ventilasjon et veldig dårlig rykte i mine kretser.

Lenke til kommentar
On 1/12/2021 at 3:05 AM, mobile999 said:

Ja, det er samme begrepet. Det er mulig det siktes til andre bygg enn boliger når det gjelder at omluft ikke skal brukes.

Ventilasjonsanlegget består av en del for luft ut av boligen og en del for luft inn i boligen. Rotoren som gjenvinner varmen i luften består av mange små kanaler. Under rotasjonen dras en liten andel av kanalene som fremdeles inneholder utgående luft over i den delen av ventilasjonanlegget som inneholder inngående luft. Evt. lukt i den luften som blir med over kommer inn i boligen igjen.

Hei, takk for forklaring - betyr det at lufta fortsatt er frisk, men at det kommer med luktpartikler - eller er lufta som kommer en blanding av ny og gammel luft (altså at ikke alt er friskluft)? Uansett, med et SAVE VTR 250B-anlegg virker det som at det bare er å forvente at lukta spres med anlegget (kanskje ikke alt, men noe går igjen?)

Med kulda ute nå oppleves det som ganske kaldt i leiligheten, jeg har mulighet for å slå av ECO-modus slik at et varmeelement hjelper med å varme opp tillufta, men vet ikke om jeg merker noe særlig forskjell. Det er vel kanskje uansett ikke meningen at ventilasjonsanlegget skal være en stor varmekilde.

Endret av Eplesaft
Lenke til kommentar
Eplesaft skrev (46 minutter siden):

er lufta som kommer en blanding av ny og gammel luft (altså at ikke alt er friskluft)?

Ja, i teorien 97% friskluft og 3% gammel luft.

Ja, sett på varmeelementet ved behov for å kompensere for at det er kaldt ute. Du kan sannsynligvis også redusere hastigheten på viftene slik at det skiftes noe mindre luft.

Lenke til kommentar
5 hours ago, mobile999 said:

Ja, i teorien 97% friskluft og 3% gammel luft.

Ja, sett på varmeelementet ved behov for å kompensere for at det er kaldt ute. Du kan sannsynligvis også redusere hastigheten på viftene slik at det skiftes noe mindre luft.

Takk for tilbakemelding.

Er det ellers noe å være obs på for å sjekke at balansert ventilasjonssystem fungerer som det skal? Lukt er jo en ting, det kjenner man. Er det noen vanlige problemstillinger med nye balanserte ventilasjonsanlegg (leiligheten er ca. to år gammel)?

Grunnen til at jeg spør er at jeg i utgangspunktet er litt skeptisk til anlegget, fordi det har vært et lite problem med at den lille tekniske boden hvor anlegget står har fått matlukt i seg fra andre leiligheter i blokka. De har sjekket sjakta hvor avtrekket til naboene går for å se om det er lekkasje som gjør at det siver inn, men ser ikke sånn ut. De konkluderte med at avkast fra naboleiligheter ble trukket inn fra vår tilluftsventil, siden de lå ganske nære hverandre, men har fortsatt merket at det kommer lukt inn der (selv om problemet kanskje er mindre enn tidligere) selv om de har montert en jethette på avkastsventil fra nabo.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...