Gå til innhold

Seks av ti (unge) frykter de får det verre enn foreldrene

Anbefalte innlegg

5 hours ago, Evil-Duck said:

Jeg syns at arbeidet EL&IT driver på med på landsbasis nå ved å prøve å gjøre det så ugunstig som mulig for arbeidsgivere å leie inn utelandsk arbeidskraft fremfor å bruke norsk arbeidskraft absolutt er av interesse for ungdommen og deres fremtidige utfordringer med å komme seg inn i arbeidslivet. Jeg vet bare om dette aktuelle eksempelet da jeg har mange kollegaer som er aktive i EL&IT, men jeg vil anta at andre LO forbund og arbeider med lignende saker.

Deres og tilsvarende arbeid kan kanskje ha en virkelig/direkte effekt og vil derfor ikke bare være en symbolsk greie. Imidlertid, effekten kan bli liten og en har ikke opplegg for å måle resultatet. Da blir dette mye i tåka. 

Uansett: virker det ikke ganske så uansvarlig å henvise til slike forsøk som et *alternativ* til skikkelig sosial sikkerhet som inkluderer ungdom? Hva med å gi dem mer følelse av kontroll over livet slik at f.eks. å stifte familie er et alternativ? Dagens NAV gir ikke slik sikkerhet - og sjekker du køene der så får du en indikasjon på en av grunnene til dette.  De ligner mer og mer på fattige lands suppekøer.

"Sikker jobb" kan i de nærmeste 50 åra bli mindre og mindre en mulighet for mange. For meg virker det som total uansvarlighet å stikke fram særintresser i en løsning på dette problemet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
lada1 skrev (16 timer siden):

Deres og tilsvarende arbeid kan kanskje ha en virkelig/direkte effekt og vil derfor ikke bare være en symbolsk greie. Imidlertid, effekten kan bli liten og en har ikke opplegg for å måle resultatet. Da blir dette mye i tåka. 

Uansett: virker det ikke ganske så uansvarlig å henvise til slike forsøk som et *alternativ* til skikkelig sosial sikkerhet som inkluderer ungdom? Hva med å gi dem mer følelse av kontroll over livet slik at f.eks. å stifte familie er et alternativ? Dagens NAV gir ikke slik sikkerhet - og sjekker du køene der så får du en indikasjon på en av grunnene til dette.  De ligner mer og mer på fattige lands suppekøer.

"Sikker jobb" kan i de nærmeste 50 åra bli mindre og mindre en mulighet for mange. For meg virker det som total uansvarlighet å stikke fram særintresser i en løsning på dette problemet.

Jeg la frem mine syn på hva jeg mente de virkelig store problemene unge i dag har når det kommer til det å komme seg inn på arbeidsmarkedet, og nevnte i en bisetning at jeg var glad for at vi har fagforeninger som jobber med de problemene. At du syns det er så fryktelig uansvarlig av meg, en forumbruker som sier sin mening i en forumtråd så for du bare syns det. Jeg er vertfall gla for at forbundene tar denne kampen, og håper det en dag kan bli en kamp som styresmaktene og kan komme inn  å hjelpe til med i større grad enn i dag :)

Lenke til kommentar
7 hours ago, Evil-Duck said:

Jeg la frem mine syn på hva jeg mente de virkelig store problemene unge i dag har når det kommer til det å komme seg inn på arbeidsmarkedet, og nevnte i en bisetning at jeg var glad for at vi har fagforeninger som jobber med de problemene. At du syns det er så fryktelig uansvarlig av meg, en forumbruker som sier sin mening i en forumtråd så for du bare syns det. Jeg er vertfall gla for at forbundene tar denne kampen, og håper det en dag kan bli en kamp som styresmaktene og kan komme inn  å hjelpe til med i større grad enn i dag :)

Jeg ser på dette forumet som en mulighet til å teste ut argumenter. Om de er gode/dårlige, blir missforstått etc. Ingen bør ta ting personlig her. 

Angående ungdom og arbeidsmarket: en kan sikkert klare seg med strøjobbing og flytting rundt om. På østlandet tar folk det dog ofte som en selvfølge at de skal bli værende der hele livet 🙂    Fult EU-medlemskap og ubegrenset integrering innen EU - kombinert med "arbeidslinjen" og "EU-globalisme" betyr i siste konsekvens at dersom du er arbeidsledig så kan du risikere at et slags "NAV" finner jobb til deg i Romania og du blir tvunget til å flytte dit. Forutsatt at du ikke er rik da - eller tilhører en slags klan-økonomi som enkelte innvandrer-miljøer praktiserer (med intern sosial kontroll).

Jeg tror at mange ungdommer vil komme til å sette livet sitt på vent og utsette å stifte familie dersom de skal basere seg på strøjobbing og ikke har et sikkert/ubetinga inntektsgulv som sikrer et visst handlingsrom. Arbeidsmarkedet vil komme til å kreve mye mer fleksibilitet, midlertidighet og oppdatering av ferdigheter/kunnskap. Fagforeninger kan ikke demme opp for denne utviklingen. Noen vil være (som en illustrasjon) 50 ganger mer "produktive" enn andre - tilsvarende idrettsstjerner som nesten alltid vinner og tjener kanskje 50 ganger mer enn f.eks. de nummer 3. Kontroll-spørsmål: Hva tjener Magnus Carlsen og Therese Johaug sammenlignet med de litt "nedafor" ?  Deres fortjeneste foregår innen et *samfunn* som vi alle er en del av - de ville ikke tjene like godt dersom de levde issolert på en øde øy 🙂   Jeg synes det er flott at de tjener - men deres flaks må ikke bli en slags modell for alle oss andre. Vårt samfunn består av mer enn bytting av (handel med) tjenester/arbeidskraft og gods.

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...