Gå til innhold

Seks av ti (unge) frykter de får det verre enn foreldrene

Anbefalte innlegg

Viser til dette innslaget:

https://www.nrk.no/innlandet/seks-av-ti-frykter-de-far-det-verre-enn-foreldrene-1.15315066

Dersom dette går som mange unge tror her, så tror jeg at det vil kunne gi flere uventede utslag. Kanskje Stortinget en dag vil bli okkupert av "konspirasjons-teoretikere" ? En kan vente mye rart i et dysfunksjonelt system med mye sosial usikkerhet. 

Det er selvsagt latterlig at unge skal få det verre. Den fysiske produksjons-kapasiteten vil kunne mange-dobles etc. En kan bl.a. utrydde den fysiske fattigdommen i verden og skape sosial sikkerhet for alle.

Endret av lada1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I andre land, særlig i vesten, er tallene mye høyere. Nesten samtlige har gitt opp noe særlig håp om at de neste 50 årene blir like bra som de vi har lagt bak oss. Noe av problemet med det er at slikt har en tendens til å bli selvoppfyllende profetier.

Lenke til kommentar
lada1 skrev (20 timer siden):

Det er selvsagt latterlig at unge skal få det verre. Den fysiske produksjons-kapasiteten vil kunne mange-dobles etc. En kan bl.a. utrydde den fysiske fattigdommen i verden og skape sosial sikkerhet for alle.

6-timersdagen er en stor suksess. Det påvirker ikke produktiviteten negativt. Sykefraværet går ned. Prosjektet avsluttes. Ansatte går tilbake til 8 timer. Ledelsen tror ikke på resultatene, eller bryr seg ikke. 8-timersdagen fortsetter i bransjen.

...selv om det er dårligere og mindre produktivt.

Fordi ledelsen synes det er mer praktisk, eller er vant med det.

...og herunder ligger problemet.

Fremgang kan bare skje der det er vilje til endring.

Vi er inne i en tid med liten vilje til endring i de øvre klassene og i politikken.

...borgerlønn skjer ikke i løpet av våre liv, selv om det skulle vise seg å være bedre enn dagens system.

Klasseskillene øker, og færre og færre fra arbeiderklassen kommer inn i høytlønnte yrker. Utdannelse er for dyrt, sier studentene, som støttes av økonomene.

...mens politikere og middelklassen snakker om manglende vilje og at arbeiderklassen ødelegger for seg selv.

Mediene sluttet å bry seg om arbeiderklassen for over tjue år siden.

Sykepleiere er omtrent så lavt de er villig til å dekke, uten å snakke med ledelsen i stedet for vitnet.

Over 40% av nordmenn er arbeiderklasse, og stigende, med synkende sosial mobilitet.

...

Norge har blitt mer konservativt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (21 timer siden):

Viser til dette innslaget:

https://www.nrk.no/innlandet/seks-av-ti-frykter-de-far-det-verre-enn-foreldrene-1.15315066

Dersom dette går som mange unge tror her, så tror jeg at det vil kunne gi flere uventede utslag. Kanskje Stortinget en dag vil bli okkupert av "konspirasjons-teoretikere" ? En kan vente mye rart i et dysfunksjonelt system med mye sosial usikkerhet. 

Tviler sterkt på at vi får amerikanske tilstander i Norge, med såkalte konspirasjons-spekulanter. Generelt er vi en høyt utdannet befolkning, der allmennkunnskapen er høy. Vi har et åpent og gjennomsiktig politisk system der vi får innsyn i det meste vi ber om. Noen vil et selvfølgelig aldri være; men ikke i nærheten av samme størrelsesorden som vi ser i USA.

Verden har blitt stadig bedre, og på kort tid har 1 milliard kommet ut av det som blir klassifisert som ekstremt fattigdom. Verden har aldri vært mer trygg og forutsigbar enn det den er i dag. Selv om media og nyhetsbildet gir utrykk for det motsatte. Internett, sosiale medier - og at bilder fra all verdens elendighet og farer kommer i fanget vårt på få minutter; bidrar nok til å forstyrre realitetsoppfatningen vår. Dårlige nyheter selger mer enn gode, og tabloidene vet å spille på frykt for å få "klikk" - dessverre har mye skjedd med media siden sosial meder oppsto.

Det kan være psykologisk også. Vi har det ekstremt godt her i Norge, og jeg skal innrømme at selv jeg - ikke tror det kommer til å vare. Uten at jeg har særlig holdepunkter på hvorfor. Kanskje jeg bare ønsker å forberede meg selv på at "tøffere tider kommer". Min mormor opplevde krigen, og har fremdeles en liten frykt for at dette kan skje - og har derfor hermetikk i kjelleren og ekstra kanner til vann og ymse; dersom hele logistikken i samfunnet faller sammen... pga krig. Som er ganske usannsynlig. 

Lenke til kommentar

Det største problemet jeg ser med Norge med tanke på fremtiden er at når barna våre skal ut på boligmarkedet om 20-30 år så kan det fort hende de må ut med 10+ millioner for en liten leilighet om prisstigningen fortsetter i samme ville tempo. Det hører ikke hjemme i et såpass rikt land som Norge, og noe må gjøres.

Heldigvis er det noe som kan løses om det tas tak i.

• Liker 2
Lenke til kommentar
6 hours ago, Kris85 said:

Tviler sterkt på at vi får amerikanske tilstander i Norge, med såkalte konspirasjons-spekulanter. Generelt er vi en høyt utdannet befolkning, der allmennkunnskapen er høy. Vi har et åpent og gjennomsiktig politisk system der vi får innsyn i det meste vi ber om. Noen vil et selvfølgelig aldri være; men ikke i nærheten av samme størrelsesorden som vi ser i USA.

"I Norge" ?

Vi vet ikke spesielt fordi Norge er en del av resten av verden. En kan ikke stole på at en arbeiderbevegelse skal fikse sosial sikkerhet for alle, og en inngripende velferdstat er heller ikke ønskelig for mange og vil kunne reduseres gradvis. F.eks. kan en tenke seg at ungdom må søke (meningsløse og usikre) jobber i hele EU (og eventuelt emigrere) for å få sosial-støtte - ingen grunn til at en skal begrense seg til jobbsøknader i Norge. Når en kommer dit hen så vil en lett føle at en "elite" har kuppet Norge der en NAV-ansatt passer på at du ikke jukser deg vekk fra å emigrere. *Det* vil være den ultimate "arbeidslinja". Du kan bli fortalt at etter kort tid i Italia så er du italiener. Dagens "elite" har ingen sperrer mot en slik holdning.

Jeg tror at en ikke er forberedt på endringene som kan komme. En mulighet er at automatiseringen går så fort at det ikke blir sjanse for at tilpasninger og "jobbskaping" skal gi sosial sikkerhet - og for mange vil det være meningsløst uansett. Automatisering/robotisering kan neppe hindres eller reverseres. En enkel grunn er at automatiseringen gjerne inkluderer nye funksjonaliteter og forbruks-mønstre. Tenk deg f.eks. påbud om manuelle telefon-sentraler. Umulig! Og forbud mot nettbank? 🙂

Automatisering på veiene/transport/varehandel vil bety nye forbruksmønstre og funksjonaliteter som vi ikke aner noe om i dag tilsvarende som at vi ikke ante at regnskap/fakturering og bilag kan ordnes via telefonen "on site". Advokat-tjenester og regnskap vil tilsvarende kunne automatiseres med nye tjenester inkludert. Etc etc. Og dette vil ungdommen av i dag oppleve. 

Arbeidsplasser vil sannsynligvis *ikke* skape sosial sikkerhet og en kan ikke basere seg på slikt for f.eks. å stifte familie - men "eliten" vil være fastlåst i holdningen om at slik har det vært og slik må det fortsette å bli uansett. Selv har de nettverk og arver ofte formuer og søker gjerne støtte fra staten som "jobbskapere". Og denne "eliten" har i stor grad fanget opp progressiv ungdom og kjørt dem i en slik urealistisk blindgate som passer deres interesser. Husk at media i dag domineres av folk som ikke er politisk representativ for gjennomsnittet. Ligner dette på amerikanskje tilstander hvor frustrerte folk bare blir idiot-forklart?

Når folk føler seg utafor det "egentlige" samfunnet og opplever meningsløshet - så søker de gjerne alternative fellesskap - slik som konspirasjons-teori-fellesskap. Og så kan representanter for "eliten" løpe rundt som forskremte høns og hyle om hat og og idioti - og kanskje hardere straffer og mer ensretting i media?

Under sosial usikkerhet og marginalisering kan mange tros-retninger blomstre. Fornuft trumfer ikke alltid. Det ser en jo ifm religion.

Endret av lada1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, Thorny said:

I andre land, særlig i vesten, er tallene mye høyere. Nesten samtlige har gitt opp noe særlig håp om at de neste 50 årene blir like bra som de vi har lagt bak oss. Noe av problemet med det er at slikt har en tendens til å bli selvoppfyllende profetier.

Hørte en ung mann si at ved Universitetene er det for mye "scam" - så det er han skeptisk til og vil ikke gjøre seg avhengig av. 

Lenke til kommentar

...citation needed...

Hva har blitt verre -- og i følge hvem er det venstresiden som har skylden..?

...økningen i klasseforskjellene skyldes ikke venstrepolitikk.
...den manglende økningen i studiestøtte relativt til levekostnader, og strengere fraværsregler, skyldes ikke venstrepolitikk.
...høyreekstremisme og økningen av misinformasjon i samfunnet fra høyresiden skyldes ikke venstrepolitikk.
...lavere skatter til de rike, og mangel på nyskaping som resultat av større klasseforskjeller skyldes ikke venstrepolitikk.
...å ikke tar klimaendringene seriøst, og det å motarbeide vitenskapen og villede folket angående klimaendringer, er ikke venstrepolitikk.

...det at vi tar i mot asylsøkere på grunn av at konservative ikke klarer å holde fred i og med midtøsten, og at konservative asylsøkere lager problemer, og møtes av hat fra konservative vestlige, skyldes ikke venstrepolitikk.

...det eneste store samfunnsproblemet som skyldes venstrepolitikk er at konservative må se homofile mennesker kysse på TV oftere enn på 60-tallet, og gudene vet at det blåses opp over alle proporsjoner.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Største knausen mange unge må over i dag er å få etablere seg i boligmarkedet, jeg bor i ganske landelige strøk så er sliktsett heldig  i forhold til de som må etablere seg i storbyer, men likevel bygde foreldrene mine et stort 3 etasjers hus med stor tomt for under millionen på starten av 90 tallet til under millionen, i dag måtte en nok ut med 5-6 millioner for det samme, minst. Selv kjøpte jeg meg en 75 kvm leilighet til 2,1 millioner til 300K under takst i 2017 og ser ikke for meg at jeg skal ha økonomi til å bygge meg eget hus i noen overskuelig fremtid.  

Videre er det og vil det være et kjempeproblem for unge å komme seg inn i arbeidsmarkedet, storparten av alle yrkesfaglige arbeidsplasser har blitt invadert av billig utenlandsk arbeidskraft fra østeuropa de siste tiårene, så det er jo vel og bra at NHO sier unge bør satse på yrkesfag, men vertfall i min region er det nå store problemer for yrkesfag elever å få seg lærlingplass. Vi ser og en skummel utvikling med at mer og mer engineering blir sourcet ut, på min egen arbeidsplass er det mer og mer engineering som blir gjort i polen og en del i nederland. Det er en utrolig stygg utvikling for unge i norge. 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nå klarte jeg å etablere meg på boligmarkedet i Lillestrøm, som de siste årene har begynt å bli dyrt det også. Men for å få dette til måtte jeg bo hjemme til jeg var 23, og omtrent jobbet hver eneste dag siden jeg var ca. 17 år.

Det som irriterer meg mest er nettopp sentraliseringen som ikke ser ut til å ha noen stans. Hvorfor virker det til at "alt" MÅ inn i Oslo sentrum? Skoler, arbeidsplasser, statlige som private. Selv om det kan virke slik i media, så vil faktisk ikke alle bo i Oslo, eller føler et behov for det.

Jeg jobber selv i Oslo, og Lillestrøm er en logisk plass å plassere seg mtp. reisetid og nærhet, men kunne personlig aldri flyttet inn i Oslo selv om økonomien hadde tillatt det.

I den IT-jobben jeg har nå, så reiser jeg rundt til forskjellige kunder i Oslo hver eneste dag. Det jeg ser, er at de fleste selskapene/bedriftene er helt "enkle" kontorjobber folk har. De reiser hjemmeifra, til kontoret for å sitte der 8-16, og drar hjem igjen. Denne bedriften kunne helt fint vært plassert en helt annen plass, og dermed gjort mindre press på dette "jeg må bo i Oslo"-surret man leser om i media hele dagen.

Her i Lillestrøm etablerte en del av OsloMet seg. Viste seg jo allikevel at skolesjefens våte drøm var nettopp å ligge i Oslo, men så kom vel prisene på ei tomt i Oslo svart på hvitt, og da var det ikke så gøy lengre. Her i Lillestrøm og områdene rundt har man masse plass å ta av, og jeg er helt sikker på at studenter kan bo like fint her. Det samme med de ansatte på OsloMet.

Når det kommer til frykten av at vi får det økonomisk tyngre en våre foreldre, så må jeg si meg enig. Jeg frykter det kanskje ikke, men at det blir et faktum, betviler jeg ikke. Dette i seg selv, er i mine øyne nok et tegn på at vi bør få inn personlig økonomi tidlig i skolen. Det er så mange delfag og småting man kunne dyttet ut for å få dette på plass. Hjelpe unge til å planlegge økonomisk fremtid på et tidlig tidspunkt. Investeringer og hva man kan gjøre for seg selv.

For én ting er sikkert - vi må nok stå mer på våre egne ben når pensjonistalderen kommer. Man kan ikke lene seg på en eventuell pensjonsutbetaling. Det bør spares fra tidlig alder. Det er nok mange der ute som allikevel får det øknomisk komfortabelt ved gode lønninger og at verdier går i arv. Leilighet i Oslo f.eks, eller en fin hytte på Geilo, men dette er jo langt i fra alle.

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Tror nok disse bekymringene kommer mest i fra boligmarkedet. Ikke minst at du må ha en bolig for å kunne bo et sted, enhver nordmann får inn med teskje at de må eie boligen siden markedet stiger så fort. For meg virker det helt merkelig at boligprisene skal forventes til å bare stige i evig tid, men så si alle i dette landet virker investert i at prisene går opp uansett hva.

Hvordan noen kan forsvare Norges boligpolitikk skjønner jeg ikke. Du må rett å slett være investert i markedet før det gir mening.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Evil-Duck said:

Det er en utrolig stygg utvikling for unge i norge. 

Og politikerne gir faen for de vet at deres egne arbeidsplasser vil alltid være godt sikret både økonomisk og totalt immun mot sosial dumping.

Det er dessverre ikke politikere igjen lengre som ønsker å tjene folket best mulig. De er mer opptatt av å si det de tror folk vil høre for å få seg en ny periode på stortinget.

Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (2 minutter siden):

Og politikerne gir faen for de vet at deres egne arbeidsplasser vil alltid være godt sikret både økonomisk og totalt immun mot sosial dumping.

Det er dessverre ikke politikere igjen lengre som ønsker å tjene folket best mulig. De er mer opptatt av å si det de tror folk vil høre for å få seg en ny periode på stortinget.

Det er et komplekst problem dessverre, flere og flere norske bedrifter må konkurere på et internasjonalt marked, når ikke engang staten vil bruke norske selskaper for å gjøre jobbene sine om de får de billigere i utlandet har vi vel egentlig begynt å grave vår egen grav allerede. Når alle bedrifter må konkurrere på et internasjonalt marked blir vi rett og slett for dyre samtidig som det er så dyrt å bo i Norge at vi kan ikke bli billigere heller for å klare å konkurrere. 

Jeg har egentlig ikke svaret på hva som må gjøres for om vi samtidig vil beholde vår høye levestandard, men jeg misstenker at vi kanskje sparer oss til fant akkurat nå, slik jeg ser det nå burde staten ha startet flere store prosjekter og gitt arbeid til norske bedrifter frem til vi eventuelt er ute av den bølgedalen vi er i nå istedenfor betale på alle som er permiterte og mister jobben sin samt for å holde bedrifter kunstig i live med summer som gjør at de så vidt eller ikke klarer seg uansett. 

Vi har heldigvis fagforeninger som gjør sitt beste for å gjøre utalandsk arbeidskraft mindre lukrativt for bedrifter, men det er jo og en fin balansegang der og, for blir vi for dyre så får en ikke kontrakter uansett.

Lenke til kommentar

Jeg prøver å følge med på bl.a. bloomberg.no angående  kommentarer om trender (altså amerikanske/internasjonale utviklings-trekk).  Enkelte er klare på at effekten av automatisering/robotisering vil øke voldsomt innen relativt kort tid (så kort tid at ungdommen vil merke det - men kanskje ikke gamlingene som kan fortsette å fantasere om gamle dager). "It will be a (social) mess" i følge enkelte kommentarer og mange innen politisk arbeid er helt uforberedt. Pandemien har framskyndet denne utviklingen. Jeg tror dette blir en utfordring for Norge også. 

Apropos: her er et innslag fra Sør-Korea der en på en måte prøver å tenke nytt angående arbeid og hvem som fortjener å høste fordeler av økonomisk vekst og statlig betalte økonomiske stimulanser:

https://digg.com/video/how-south-korea-is-experimenting-with-universal-basic-income-to-boost-the-economy

I Sør-Korea har de prøvd å lage prognoser på hvor mange jobber som forsvinner de nærmeste åra pga automatisering (iflg denne vidoen). Har det norske SSB prøvd noe lignende for de kommende 5-10 åra? Jeg tipper at den store effekten kommer innen 10 år (?) og at en må gjøre noe for å unngå sosial usikkerhet i denne sammenheng og som arbeidstager-organisasjoner ikke kan gjøre noe med. 

Det blir interessant å se om vesten blir overkjørt av østen i denne sammengengen.

Endret av lada1
Lenke til kommentar
7 hours ago, Evil-Duck said:

Vi har heldigvis fagforeninger som gjør sitt beste for å gjøre utalandsk arbeidskraft mindre lukrativt for bedrifter, men det er jo og en fin balansegang der og, for blir vi for dyre så får en ikke kontrakter uansett.

Jeg er med i en fagforening der en er mest er opptatt av å forhandle frem slikt som billige forsikringer på bekostninger av den gemene hop 🙂 Det virker helt latterlig at i hvert fall denne fagforeningen skulle ha noe å si for sosial sikkerhet i fremtiden for dagens ungdom der mange kanskje ikke en gang får sjansen til å bli med i en fagforening. Min fagforening ligner mest på en eksklusiv klubb der en ser ned på de utafor 🙂  Som et skryte-innslag på facebook...

Endret av lada1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (4 timer siden):

Jeg er med i en fagforening der en er mest er opptatt av å forhandle frem slikt som billige forsikringer på bekostninger av den gemene hop 🙂 Det virker helt latterlig at i hvert fall denne fagforeningen skulle ha noe å si for sosial sikkerhet i fremtiden for dagens ungdom der mange kanskje ikke en gang får sjansen til å bli med i en fagforening. Min fagforening ligner mest på en eksklusiv klubb der en ser ned på de utafor 🙂  Som et skryte-innslag på facebook...

Har samme inntrykk av mitt nåværende forbund som er NITO, men dette føler jeg i stor grad er grunnet at ingeniører ikke er en yrkesgruppe som har vært like hardt rammet av arbeidsinnvandring som de typiske yrkesfaglige jobbene, men etter hva jeg ser står vi og i fritt forfall nå med mer og mer outsourcing som er vanskeligere å få bukt med da selve arbeidet blir gjort i utlandet. Mitt tidligere forbund EL&IT syns jeg gjorde og gjør veldig mye bra og har de siste årene pushet på for å tvinge frem tariffer som gjør det ugunstig for bedriftene å leie inn utenlandsk arbeidskraft frem for å bruke norsk og ofte mer kvalifiserte arbeidere. Men kyniske NHO klarer nok å finne en vei rundt det og etterhvert.

Lenke til kommentar

Jeg er født rundt 1990, og faren min på tidlig 70-tallet. Vi har diskutert dette ved et par anledninger. Har vell konkludert med at han kull hadde det ganske bra med tanke på jobb og økonomien generelt. Men at min generasjon har fått en del andre ting som er bedre. Det blir vanskelig å sammenligne det helt rettferdig. 

Lenke til kommentar
17 hours ago, Evil-Duck said:

Har samme inntrykk av mitt nåværende forbund som er NITO, men dette føler jeg i stor grad er grunnet at ingeniører ikke er en yrkesgruppe som har vært like hardt rammet av arbeidsinnvandring som de typiske yrkesfaglige jobbene, men etter hva jeg ser står vi og i fritt forfall nå med mer og mer outsourcing som er vanskeligere å få bukt med da selve arbeidet blir gjort i utlandet. Mitt tidligere forbund EL&IT syns jeg gjorde og gjør veldig mye bra og har de siste årene pushet på for å tvinge frem tariffer som gjør det ugunstig for bedriftene å leie inn utenlandsk arbeidskraft frem for å bruke norsk og ofte mer kvalifiserte arbeidere. Men kyniske NHO klarer nok å finne en vei rundt det og etterhvert.

Slike fagforbund kan sees på som organisasjoner for særinteresser. Det kan forsåvidt være OK at man organiserer seg slik, men jeg ser ikke at de har noen politisk rolle angående utfordringene ungdom generelt står for og som vi så langt har lite erfaring med. På minus-siden er det en sannsynlighet for at de blir med på å gjøre arbeidslivet enda mer eksklusivt og dermed er med på å marginalisere store grupper (som altså vil havne utafor). 

Deres filosofi er at deltagelse og rettigheter i samfunnet forbeholdes dem med "ansettelse" i bedrifter eller de rike. Uten "ansettelse" eller store penger har du ganske lite mulighet for å delta i arbeidslivet og blir gjerne sett på som en byrde (dersom du ikke kan drive tradisjonell personlig virksomhet slik som håndverker, tannlege etc). Enkelte steder har slike fagforeninger også (personlig) samrøre med toppledelsen på arbeidsplasser og som kan gi mulighet for å påvirke ansettelser, forfremmelser og oppsigelser i statlige virksomheter som er garantert mot konkurs og krav om prestasjoner (som "verna bedrifter").

Jeg forstår ikke at slike fagforbund av enkelte blir tiltenkt store politiske roller der de liksom skal fikse sosial sikkerhet for alle. Jeg er ikke imot slike fagforeninger - men de må ikke hauses opp som "løsningen" for alle. De representerer særinteresser - that's it !

Endret av lada1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (19 timer siden):

Slike fagforbund kan sees på som organisasjoner for særinteresser. Det kan forsåvidt være OK at man organiserer seg slik, men jeg ser ikke at de har noen politisk rolle angående utfordringene ungdom generelt står for og som vi så langt har lite erfaring med. På minus-siden er det en sannsynlighet for at de blir med på å gjøre arbeidslivet enda mer eksklusivt og dermed er med på å marginalisere store grupper (som altså vil havne utafor). 

Deres filosofi er at deltagelse og rettigheter i samfunnet forbeholdes dem med "ansettelse" i bedrifter eller de rike. Uten "ansettelse" eller store penger har du ganske lite mulighet for å delta i arbeidslivet og blir gjerne sett på som en byrde (dersom du ikke kan drive tradisjonell personlig virksomhet slik som håndverker, tannlege etc). Enkelte steder har slike fagforeninger også (personlig) samrøre med toppledelsen på arbeidsplasser og som kan gi mulighet for å påvirke ansettelser, forfremmelser og oppsigelser i statlige virksomheter som er garantert mot konkurs og krav om prestasjoner (som "verna bedrifter").

Jeg forstår ikke at slike fagforbund av enkelte blir tiltenkt store politiske roller der de liksom skal fikse sosial sikkerhet for alle. Jeg er ikke imot slike fagforeninger - men de må ikke hauses opp som "løsningen" for alle. De representerer særinteresser - that's it !

Jeg syns at arbeidet EL&IT driver på med på landsbasis nå ved å prøve å gjøre det så ugunstig som mulig for arbeidsgivere å leie inn utelandsk arbeidskraft fremfor å bruke norsk arbeidskraft absolutt er av interesse for ungdommen og deres fremtidige utfordringer med å komme seg inn i arbeidslivet. Jeg vet bare om dette aktuelle eksempelet da jeg har mange kollegaer som er aktive i EL&IT, men jeg vil anta at andre LO forbund og arbeider med lignende saker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...