Mr D Skrevet 13. februar 2021 Del Skrevet 13. februar 2021 Sitat Kontakt til komfyr skal være lett tilgjengelig. Din ser ut som at den er under skapene og dermed ikke lett tilgjengelig . Det ser ut sånn på en del kjøkken i (litt) eldre leiligheter. Opprinnelig var nok komfyrkontakten rett bak en frittstående komfyr, men det er senere pusset opp med ny innredning. Siden kabelen går opp i skapet tipper jeg at det er innbygget stekeovn og separat platetopp. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 13. februar 2021 Del Skrevet 13. februar 2021 Mitt kjøkken er omtrent 30 år gammelt og komfyrkontakten er inne i et skap ved siden av komfyren Selv med noe i skapet så er det lett å komme til Lenke til kommentar
Raude Skrevet 14. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2021 Mr D skrev (12 timer siden): Jeg overså at det også var kjøkken på kurs 5. Da burde kurs 4 være mer spesifisert. Komfyr er alltid på egen kurs. At alt av lys og stikk utenom badet er på en 13 A kurs høres snaut ut. Hvis man da har en vanlig vannkoker på 2000 W og har på alt lys og en stor TV, så er det ikke så mye mer å gå på hvis kjøl/frys kobler inn samtidig... Startet oppvaskmaskin på kurs nr. 5 i dag og sikringen gikk. Det betyr vel at det er noe galt med oppvaskmaskinen da? Jeg sjekket også at vannkoker, mikrobølgeovn, kombiskap, TV, komfyr fungerte selv om kurs nr. 5 gikk. Så dette går egentlig ikke på kurs nr. 5. Kurs nr. 5 står for lys og stikkontakter på to soverom og gangen, en stikkontakt i stua og to stikkontakter samt lys på kjøkkenet. Det var kun lys i gangen og på kjøkkenet, Iphone-lader, samt to PC-skjermer og -lader som var på da sikringen nr. 5 (i tillegg til oppvaskmaskinen) gikk. Kurs nr. 5 burde tålt dette ganske greit om alt var ok med oppvaskmaskinen? Lenke til kommentar
Raude Skrevet 14. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2021 Jeg har åpnet oppvaskmaskinen og det ser ut som det er noe vann i bunnen. Så vidt jeg husker så var det også vann i bunnen av oppvaskmaskin da sikringen gikk for første gang på julaften. Det indikerer vel også at det er noe galt med oppvaskmaskinen? Den ble kjøpt for nesten 5 år siden. Gjelder fortsatt garantien? Er det 5 år på oppvaskmaskiner fra Elkjøp? Jeg har i såfall 1 mnd igjen av garantien. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 14. februar 2021 Del Skrevet 14. februar 2021 5 års reklamasjon Nevner du garanti så blir det avslått 1 Lenke til kommentar
Raude Skrevet 14. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2021 (endret) Dubious skrev (17 minutter siden): 5 års reklamasjon Nevner du garanti så blir det avslått Takk for info! Nå gikk sikring nr. 5 igjen selv om jeg hadde slått av alt som gikk på kurs nr. 5. Det var igjen vann på bunnen av oppvaskmaskin. Da får jeg bare reklamere. Endret 14. februar 2021 av Raude Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 14. februar 2021 Del Skrevet 14. februar 2021 Raude skrev (46 minutter siden): Startet oppvaskmaskin på kurs nr. 5 i dag og sikringen gikk. Det betyr vel at det er noe galt med oppvaskmaskinen da? Jeg sjekket også at vannkoker, mikrobølgeovn, kombiskap, TV, komfyr fungerte selv om kurs nr. 5 gikk. Så dette går egentlig ikke på kurs nr. 5. Kurs nr. 5 står for lys og stikkontakter på to soverom og gangen, en stikkontakt i stua og to stikkontakter samt lys på kjøkkenet. Det var kun lys i gangen og på kjøkkenet, Iphone-lader, samt to PC-skjermer og -lader som var på da sikringen nr. 5 (i tillegg til oppvaskmaskinen) gikk. Kurs nr. 5 burde tålt dette ganske greit om alt var ok med oppvaskmaskinen? Høres ut som det meste er feil med oversikten i sikringsskapet. Raude skrev (39 minutter siden): Jeg har åpnet oppvaskmaskinen og det ser ut som det er noe vann i bunnen. Så vidt jeg husker så var det også vann i bunnen av oppvaskmaskin da sikringen gikk for første gang på julaften. Det indikerer vel også at det er noe galt med oppvaskmaskinen? Den ble kjøpt for nesten 5 år siden. Gjelder fortsatt garantien? Er det 5 år på oppvaskmaskiner fra Elkjøp? Jeg har i såfall 1 mnd igjen av garantien. Det vil nesten alltid være vann i maskinen hvis den stoppes før den er ferdig. Hvis maskinen får fullført progammer vil det kun være litt vann under filteret. Hvis maskinen tar sikringen når den går på en kurs med minimal belastning, så er det noe feil. For raskest og best hjelp tar du kontakt med leverandørens serviceavdeling. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 14. februar 2021 Del Skrevet 14. februar 2021 Vatn i ei oppvaskmaskin som går er vel ikkje så unormalt, men det er ting som tyder på at det er noko med maskina ja. Eller meiner du ein plass i maskina det ikkje skal vere vatn? Det skal ikkje så stor lekkasje til før det over tid blir ein tilstand som kan føre til kortslutning på elektronikk, ledningar eller komponenter. Det kan oppføre seg sporadisk. Kjente du på sikringen om den var varm? Kor lang tid tok det frå du starta den til sikringen gjekk? Når du har prøvd på fleire kursar utan at anna utstyr er i bruk på kursen og problemet følgjer maskina så er det reklamasjonssak ja. Om du er så nær fem år så er det berre å ta kontakt på mandag. Det er òg verdt å merke seg at ein skal reklamere innan rimeleg tid etter at feilen er oppdaga. Dvs. ikkje la det gå fleire månader før ein reklamerer (og i så fall ikkje opplys om at det er lenge sidan problemet oppsto). Lenke til kommentar
Raude Skrevet 14. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2021 Mr D skrev (7 minutter siden): Høres ut som det meste er feil med oversikten i sikringsskapet. Det vil nesten alltid være vann i maskinen hvis den stoppes før den er ferdig. Hvis maskinen får fullført progammer vil det kun være litt vann under filteret. Hvis maskinen tar sikringen når den går på en kurs med minimal belastning, så er det noe feil. For raskest og best hjelp tar du kontakt med leverandørens serviceavdeling. Ja, det er nok logisk at det alltid er vann i bunnen i en oppvaskmaskin. Zeph skrev (2 minutter siden): Vatn i ei oppvaskmaskin som går er vel ikkje så unormalt, men det er ting som tyder på at det er noko med maskina ja. Eller meiner du ein plass i maskina det ikkje skal vere vatn? Det skal ikkje så stor lekkasje til før det over tid blir ein tilstand som kan føre til kortslutning på elektronikk, ledningar eller komponenter. Det kan oppføre seg sporadisk. Kjente du på sikringen om den var varm? Kor lang tid tok det frå du starta den til sikringen gjekk? Når du har prøvd på fleire kursar utan at anna utstyr er i bruk på kursen og problemet følgjer maskina så er det reklamasjonssak ja. Om du er så nær fem år så er det berre å ta kontakt på mandag. Det er òg verdt å merke seg at ein skal reklamere innan rimeleg tid etter at feilen er oppdaga. Dvs. ikkje la det gå fleire månader før ein reklamerer (og i så fall ikkje opplys om at det er lenge sidan problemet oppsto). Når jeg tenker meg om så er det logisk at det alltid er vann i oppvaskmaskinen Tja, jeg løp den ene gangen til sikringen rett etter at den ble slått ut, sikringen var ikke varm, altså selve knappen av sikringen. Sikringen ble slått ut to ganger, 5 min etter at oppvaskmaskinen ble startet. Også kanskje 10-15 min etter at den ble startet andre gangen. Den slår ut ofte når det er ca 2t igjen av programmet. Det er mindre sannsynlig at den slår ut etter det selv om det har skjedd. Takk for tips vedr. reklamasjon! Jeg hadde ellers ikke tenkt på det med innen rimelig tid Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 14. februar 2021 Del Skrevet 14. februar 2021 At den slår ut i starten er gjerne fordi det er flest komponentar som får spenning, spesielt varmeelement. Armen på sikringen blir nok ikkje varm, men du kan kjenne på området eg har markert under og samanlikne med ein anna kurs som har lite belastning. Kanskje ikkje så lett å vite kva som er varmt og ikkje utan noko erfaring med det. Uansett så skal ikkje ein 13A-sikring slå ut med kun ei oppvaskmaskin som sannsynlegvis trekk 2kW på kursen. Ikkje kan eit varmeelement bli overbelasta heller. Ein kortslutning verkar ganske rimeleg. Hadde du hatt jordfeilvern ville den kanskje slått ut enda oftare. Lenke til kommentar
Raude Skrevet 13. mars 2021 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2021 Hei, da hadde jeg en fra Bosch på besøk, han fant ut av at følgende måtte byttes: komplett zeolit, varmepumpe og komplett bunnbeholder med veksel motor. Rep. ikke lønnsomt. Han mente det ville koste et sted mellom 8-9K å reparere. Jeg fikk derfor tilbud om en ny oppvaskmaskin (reklamasjon). Jeg valgte heller å betale litt ekstra for å få den jeg ønsket meg. Testet den nye oppvaskmaskinen i går, fungerer sømløst. Mao så er jeg veldig fornøyd. Takk for hjelpen alle sammen, takket være dere så rakk jeg å reklamere slik at vi sparte ca 5K på den nye oppvaskmaskinen. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå