Raude Skrevet 7. januar 2021 Del Skrevet 7. januar 2021 Jeg har nå brukt oppvaskmaskinen min i 5 mnd uten noen problemer før nå. På julaften og etter noen minutter etter at oppvaskmaskinen ble startet slo sikringen ut. Først så trodde jeg at det var noe galt med oppvaskmaskinen ettersom det var mye vann når jeg åpnet den. Men jeg fant ut etterhvert at det var sikringen. Nå når jeg starter oppvaskmaskinen slås sikringen ut etter er par sekunder eller minutter. Jeg må slå på sikringen ca. 3-4 ganger for at den skal vaske ferdig. Det virker som om det det er noen problemer helt i starten. Jeg lurer på hva som kan være årsaken til dette, er det noe feil med oppvaskmaskinen? Oppvaskmaskinen er tilkoblet «stikk kjøkken kurs nr. 4». Det er ikke noe annet som er tilkoblet på denne. Jeg har tatt bilde av hvordan sikringsskapet ser ut. I sikringsskapet står det også at oppvaskmaskin skal gå på kurs nr. 9, men jeg kan ikke se hvor den er? Stikkontakten under vasken er bare en og det er den jeg bruker i dag. Og det er jo kurs nr. 4. Jeg er helt grønn på dette område. Noen forslag? Skal jeg ta kontakt med Elkjøp og si at det er noe gærnt med oppvaskmaskin? Eller kan det være noe annet? Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 8. januar 2021 Del Skrevet 8. januar 2021 Mest trolig er det ikke noe galt med oppvaskmaskinen. Sikring går hvis det er overbelastning på kursen og eller en kortslutning. Ved kortslutning vil ikke sikringen la seg slå på igjen. Ved overbelastning vil den la seg slå på igjen til belastningen igjen overstiger. Dog skal jeg innrømme at sikringen "plutselig" begynte å slå ut. Det kan være flere grunner til det: 1. Man har satt kontakten i en annen og mindre kurs. 2. Man kan uten å ha tenkt på det koblet til en eller flere enheter på samme kurs. En kaffetrakter, en lampe, kaffemaskin etc. Jeg ville sjekket opp hvilke enheter som er koblet til den aktuelle kursen. 1 Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 8. januar 2021 Del Skrevet 8. januar 2021 Forsvinner det strøm fra andre ting på kjøkkenet når sikringen går, siden nr 4 står til å være hele kjøkkenet? Hva forsvinner hvis du slår av sikring nr 9. Oppvaskmaskin og vaskemaskin kursene ser ut til å være ettermontert, så mulig du kan følge kablene hvis de er lagt åpent. Har du varmtvanns berede som kan være koblet på samme kurs ett annet sted? Hvis sikringen går ofte, så kan det også tyde på at den er sliten, og straks defekt. Ville gjort som Dubious sier, test en annen stikkontakt. Gjør det med skjøteledning en gang (ikke permanent), da til en helt annen kurs og rom for å være sikker. Slår den ut der også så er det oppvaskmaskinen. Siden det ikke er jordfeilbryter på kursen, så slår de ut på grunn av 2 ting. Overlast eller kortsluttning. Overlast kan du ofte kjenne hvis den ikke er veldig stor, da sikringen blir varm før den går. Er den stor så går den kjapt, og rekker ikke bli varm. det er 13A sikring, og det bør ikke være noe problem å drifte oppvaskmaskin på den (3000W), så lenge ikke annet er koblet inn på samme kurs. Du kan også neste gang ta tiden på hvor lang tid det tar før sikringen slår ut, og se om det er like lang tid hver gang. Da vil det mest sannsynlig være noe i oppvaskmaskinen som slår inn, som gjør at sikringen går. Mitt første anslag ville vært varmeelementet i den. Lenke til kommentar
Raude Skrevet 31. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2021 Takk for svar alle sammen! Jeg ville bare fortelle at av en eller annen grunn så blir ikke sikringen slått ut lenger. Det virker veldig rart, men etter at jeg lagde denne tråden så glemte jeg problemet. Det må da ha vært noe med oppvaskmaskinen? Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 31. januar 2021 Del Skrevet 31. januar 2021 Var sikkert noe annet på kursen. F.eks julelys som nå er tatt ned Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 31. januar 2021 Del Skrevet 31. januar 2021 Det gjør det i mitt hode bare enda mer bekymringsverdig. Kan det være en smeltet ledning? Kan det være som du sier, oppvaskmaskinen? Eller kan det være noe galt i sikringsskapet? Eller har det vært en overbelastning av kursen? Sistnevnte er nok mest sannsynlig, men poenget er at du ikke VET. Du må få noen til å måle hvor mange ampere som faktisk brukes av kursen når oppvaskmaskinen er på. Dette bør du ikke gjøre selv. I det hele tatt, du burde finne ut av dette. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 12. februar 2021 Del Skrevet 12. februar 2021 Raude skrev (På 1.2.2021 den 0.52): Takk for svar alle sammen! Jeg ville bare fortelle at av en eller annen grunn så blir ikke sikringen slått ut lenger. Det virker veldig rart, men etter at jeg lagde denne tråden så glemte jeg problemet. Det må da ha vært noe med oppvaskmaskinen? Mellom de gangen du bruker oppvaskmaskinen, så av sikringen. Da vil du etter hvert oppdage om den kursen går til noe annet også. Vil gjette på at VVB går på samme kurs, og da tilfeldig slo inn samtidig med oppvaskmaskinen. Lenke til kommentar
Raude Skrevet 13. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2021 (endret) AndersT2 skrev (På 12.2.2021 den 11.48): Mellom de gangen du bruker oppvaskmaskinen, så av sikringen. Da vil du etter hvert oppdage om den kursen går til noe annet også. Vil gjette på at VVB går på samme kurs, og da tilfeldig slo inn samtidig med oppvaskmaskinen. Da fant jeg veien tilbake til denne tråden. Nå har sikringen gått igjen. Prøvde å slå den på igjen og den gikk etter bare noen få sekunder. Prøver nå en annen stikkontakt. Skal oppdatere dere om hvordan det gikk, ca 2 timer igjen til oppvaskmaskinen er ferdig, men ser lovende ut nå. Jeg har også sjekket andre stikkontakter for å se om det er noe annet som er koblet på samme kurs. Men alle stikkontaktene og andre hvitevarer, vannkoker osv. fungerer selv om sikringen har gått. Det er ingenting annet som er koblet på den kursen. Dette er snakk om en leilighet i et borettslag, 4. etg. Det finnes ikke vvb i leilighetene. Disse er plassert i kjelleren. Endret 13. februar 2021 av Raude Lenke til kommentar
Raude Skrevet 13. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2021 (endret) AndersT2 skrev (På 8.1.2021 den 7.40): Forsvinner det strøm fra andre ting på kjøkkenet når sikringen går, siden nr 4 står til å være hele kjøkkenet? Hva forsvinner hvis du slår av sikring nr 9. Oppvaskmaskin og vaskemaskin kursene ser ut til å være ettermontert, så mulig du kan følge kablene hvis de er lagt åpent. Har du varmtvanns berede som kan være koblet på samme kurs ett annet sted? Hvis sikringen går ofte, så kan det også tyde på at den er sliten, og straks defekt. Ville gjort som Dubious sier, test en annen stikkontakt. Gjør det med skjøteledning en gang (ikke permanent), da til en helt annen kurs og rom for å være sikker. Slår den ut der også så er det oppvaskmaskinen. Siden det ikke er jordfeilbryter på kursen, så slår de ut på grunn av 2 ting. Overlast eller kortsluttning. Overlast kan du ofte kjenne hvis den ikke er veldig stor, da sikringen blir varm før den går. Er den stor så går den kjapt, og rekker ikke bli varm. det er 13A sikring, og det bør ikke være noe problem å drifte oppvaskmaskin på den (3000W), så lenge ikke annet er koblet inn på samme kurs. Du kan også neste gang ta tiden på hvor lang tid det tar før sikringen slår ut, og se om det er like lang tid hver gang. Da vil det mest sannsynlig være noe i oppvaskmaskinen som slår inn, som gjør at sikringen går. Mitt første anslag ville vært varmeelementet i den. Hvis jeg slår av sikring 9 så forsvinner all strømmen på badet, herunder vaskemaskin, lys og gulvvarme. Det ser ut som elektrikeren eller noen andre har skrevet feil. Sikring 9 gjelder vaskemaskin/bad. Sikring 10 finnes ikke i sikringsboksen, jeg vet ikke hvorfor noen har skrevet oppvaskmaskin der. Endret 13. februar 2021 av Raude Lenke til kommentar
Raude Skrevet 13. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2021 Dette er stikkontakten som etter mine sjekk er det eneste som er koblet på det aktuelle kurset, altså sikring nr 4. Jeg har fulgt ledningen, men kommer ikke lenger når den forsvinner i gulvet. Bilde nr. 5 er egentlig bilde nr. 2. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 13. februar 2021 Del Skrevet 13. februar 2021 Når den går første gang. Er sikringen varm? Eller stikkontakten? Kan høres ut som dårlig kontakt på grunn av dårlig tilskruing av sikringen. Lenke til kommentar
Raude Skrevet 13. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2021 (endret) AndersT2 skrev (7 minutter siden): Når den går første gang. Er sikringen varm? Eller stikkontakten? Kan høres ut som dårlig kontakt på grunn av dårlig tilskruing av sikringen. Dette må jeg sjekke neste gang jeg bruker oppvaskmaskinen på dette kurset. Blir nok ikke før imorgen. Endret 13. februar 2021 av Raude Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 13. februar 2021 Del Skrevet 13. februar 2021 Raude skrev (1 time siden): Jeg har også sjekket andre stikkontakter for å se om det er noe annet som er koblet på samme kurs. Men alle stikkontaktene og andre hvitevarer, vannkoker osv. fungerer selv om sikringen har gått. Det er ingenting annet som er koblet på den kursen. Da er det mer som ikke stemmer med sikringsskapet. Vannkoker og kjøl/frys skulle også vært på kurs 4 "stikk kjøkken". Har du panelovn eller annen elektrisk oppvarming på kjøkkenet? Utfra bildene ser ikke kabelen under benkeskapene ut som arbeid gjort av elektriker... Lenke til kommentar
Raude Skrevet 13. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2021 Mr D skrev (1 minutt siden): Da er det mer som ikke stemmer med sikringsskapet. Vannkoker og kjøl/frys skulle også vært på kurs 4 "stikk kjøkken". Har du panelovn eller annen elektrisk oppvarming på kjøkkenet? Utfra bildene ser ikke kabelen under benkeskapene ut som arbeid gjort av elektriker... Det finnes flere stikkontakter (5 til faktisk) på kjøkkenet, alle fungerer når sikring nr 4 er slått av. Det virker som det er en del feil knyttet til beskrivelsen av sikringene i sikringsskapet. Men sikring 3 og 5 skal ifølge beskrivelsen gjelde også kjøkkenet. Her må jeg nesten prøve å slå av en og en for å finne hva som gjelder hva. Nei, jeg har ikke panelovn, men radiator, leiligheten har sentralfyring. Leiligheten overtok jeg i juni ifjor så vet ikke helt hvem som har utført arbeid, men det ser ut som at jeg vil muligens måtte trenge en elektriker her for å finne ut det med sikring nr 4. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 13. februar 2021 Del Skrevet 13. februar 2021 (endret) Mistenker først og fremst at det er noko anna på kursen som får belastningen til å bli for høg basert på det du har forklart. Om oppvaskmaskina var heilt aleine på kursen så kunne ein sporadisk kortslutning i maskina ført til feilen, men eg er litt skeptisk. Har du sjekka resten av leilegheita? Er det absolutt ingenting som mistar tilførsel når sikringen er ute? Bad, kjøken, soverom, stove? Eg har vore borti gamle sikringar som rett og slett er blitt slitt ut pga. alder og slår ut før dei skal, men då er det gjerne sikringar til utstyr som trekk litt startstraum, som kontområde med mange PC-er. I oppvaskmaskina er det ikkje så mykje anna enn varmeelement som trekk noko særleg straum. Å kjenne om sikringen er varm er lurt. Den er ikkje nødvendigvis det sjølv om overbelastning er problemet dersom sikringen slår ut raskare enn den skal, men ein god start. Du bør uansett få ein elektrikar til å gå over anlegget og i det minste sørge for at kursfortegnelsen stemmer. Sånn som det ser ut så ta gjerne ein elkontroll med det same. Det er ofte eigarar som har drive på på eiga hand eller useriøse bedrifter som ikkje veit kva dei driv med og då kan det vere større skjulte farer enn eit feil kursskjema. Endret 13. februar 2021 av Zeph Lenke til kommentar
Raude Skrevet 13. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2021 Zeph skrev (11 minutter siden): Mistenker først og fremst at det er noko anna på kursen som får belastningen til å bli for høg basert på det du har forklart. Om oppvaskmaskina var heilt aleine på kursen så kunne ein sporadisk kortslutning i maskina ført til feilen, men eg er litt skeptisk. Har du sjekka resten av leilegheita? Er det absolutt ingenting som mistar tilførsel når sikringen er ute? Bad, kjøken, soverom, stove? Eg har vore borti gamle sikringar som rett og slett er blitt slitt ut pga. alder og slår ut før dei skal, men då er det gjerne sikringar til utstyr som trekk litt startstraum, som kontområde med mange PC-er. I oppvaskmaskina er det ikkje så mykje anna enn varmeelement som trekk noko særleg straum. Å kjenne om sikringen er varm er lurt. Den er ikkje nødvendigvis det sjølv om overbelastning er problemet dersom sikringen slår ut raskare enn den skal, men ein god start. Du bør uansett få ein elektrikar til å gå over anlegget og i det minste sørge for at kursfortegnelsen stemmer. Sånn som det ser ut så ta gjerne ein elkontroll med det same. Det er ofte eigarar som har drive på på eiga hand eller useriøse bedrifter som ikkje veit kva dei driv med og då kan det vere større skjulte farer enn eit feil kursskjema. Jeg gikk gjennom hele leiligheten med en bordlampe nå og sjekket alle stikkontakter. Alle stikkontakter og lys i samtlige av rom fungerer som det skal med unntak av den ene stikkontakten under vasken. Jeg begynner derfor å tvile sterkt på at det kan være overbelastning på dette kurset. Jeg tror også at beskrivelsen i sikringsskapet er riktig med unntak av nr. 9 oppvaskmaskin, denne beskrivelsen skulle ha stått under nr. 4. Videre så tilhører beskrivelsen nr. 10 vaskemaskin kurs nr. 9. Fordi det finnes ikke noe sikring nr. 10 og jeg har allerede funnet ut at nr. 9 gjelder vaskemaskin/bad. Skal sjekke øvrige imorgen, men det virker for meg at med unntak av komfyr som har egen sikring så går resten av kjøkkenet under kurs nr. 5. Oppvaskmaskinen slo ikke sikringen når jeg brukte en annen stikkontakt. Men det er for tidlig å fastslå at det ikke er oppvaskmaskinen som er problemet. Fordi det gikk lengre perioder før kurs nr. 4 ble slått ut, så samme kan jo skje her. Jeg må kanskje bruke den nye stikkontakten en stund for å se om den andre sikringen ikke blir slått. Enn så lenge kan sikring nr. 4 være slått av. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 13. februar 2021 Del Skrevet 13. februar 2021 Raude skrev (53 minutter siden): ... Men sikring 3 og 5 skal ifølge beskrivelsen gjelde også kjøkkenet... Jeg overså at det også var kjøkken på kurs 5. Da burde kurs 4 være mer spesifisert. Komfyr er alltid på egen kurs. At alt av lys og stikk utenom badet er på en 13 A kurs høres snaut ut. Hvis man da har en vanlig vannkoker på 2000 W og har på alt lys og en stor TV, så er det ikke så mye mer å gå på hvis kjøl/frys kobler inn samtidig... Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 13. februar 2021 Del Skrevet 13. februar 2021 Er ikke lov med kontakter langs gulv på våtrom, men usikker hva kjøkken går som, men aldri sett noen kjøkken med kontakter langs gulv, til nå.. Ledningene er heller ikke festet, så dette er garantert ikke en elektriker som har montert Kontakt til komfyr skal være lett tilgjengelig Din ser ut som at den er under skapene og dermed ikke lett tilgjengelig Lenke til kommentar
Raude Skrevet 13. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2021 Mr D skrev (9 minutter siden): Jeg overså at det også var kjøkken på kurs 5. Da burde kurs 4 være mer spesifisert. Komfyr er alltid på egen kurs. At alt av lys og stikk utenom badet er på en 13 A kurs høres snaut ut. Hvis man da har en vanlig vannkoker på 2000 W og har på alt lys og en stor TV, så er det ikke så mye mer å gå på hvis kjøl/frys kobler inn samtidig... Vannkokeren er på 2400W, TV’en er av størrelse 65 tommer, i tillegg er det kombiskap og mikrobølgeovn på samme kurs + lys. Men foreløpig har det ikke vært problemer med overbelastning på dette kurset. Dubious skrev (3 minutter siden): Er ikke lov med kontakter langs gulv på våtrom, men usikker hva kjøkken går som, men aldri sett noen kjøkken med kontakter langs gulv, til nå.. Ledningene er heller ikke festet, så dette er garantert ikke en elektriker som har montert Kontakt til komfyr skal være lett tilgjengelig Din ser ut som at den er under skapene og dermed ikke lett tilgjengelig Tidligere eier har sikkert prøvd å spare penger når han oppgraderte kjøkkenet. Jeg kan jo se hull langs veggen der ledningen går. Så den var nok festet riktig en gang i tiden. Men ja, her må jeg finne hva jeg skal gjøre, det blir fort veldig dyrt med en elektrikker. Stikkontakten til komfyr er egentlig mer tilgjengelig enn der jeg bodde før, altså k leiligheten til «Studentsamskipnaden i Oslo» på Tøyen. Der måtte man flytte hele komfyren for å komme frem til stikkontakten. Her er det bare å fjerne en planken under komfyren. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå