Gå til innhold

Kaldt og vindstille i Europa: Strømprishopp både sent og tidlig fredag [Ekstra]

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
trikola skrev (4 timer siden):

Stikkord "Home Automation" kanskje?

Antagelig men ingen av termostatene mine kan styres utover at jeg kan sette temperaturen manuelt. Derfor var jeg nysgjerrig på erfaringer fra noen som har gjort det i praksis.

Spørsmålet ble egentlig trigget da noen jeg var på besøk hos opplevde at hovedsikringen gikk. Den var i utgangspunktet romslig dimensjonert men med uflaks var det allikevel mulig å løse den ut om alle de store lastene slo inn på likt. Med for eksempel smarte termostater til varmekablene kan man definere at bare 3 av 5 kabler slår inn på likt om man ønsker å unngå å løse ut sikringen.

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (11 timer siden):

Mange elbiler har en ladekalender som kan brukes til å lade på 'billige' tidspunkt men hvordan styrer du varmekablene? Jeg kikket så vidt på det i romjula og fant noen 'smarte termostater' til en drøy tusenlapp som kanskje kan gjøre jobben. Også regner jeg med at de muligens bør kobles til en 'smart sentral' for fullt utbytte. 

Ja, jeg bruker bare elbilenes "ladekalender", Model 3 starter kl 23:15 og så lenge det er behov eller inntil jeg plugger den ut kl 06:15, og Leafen skal være ferdig ladet innen kl 06:00 så den starter så tidlig det er behov for. Noen ganger overlapper de litt midt på natta, andre ganger starter den ene når den andre slutter.

Man kan gjøre mye avansert, men tanken her er at strømforbruket er lavest om natta og da er også de laveste prisene. Noen ting kan ikke vente helt til neste natt og lader derfor litt midt på dagen da strømforbruket og prisene synker litt igjen, og det er også der solceller leverer mest så da hjelper jeg å ta unna litt av overskuddproduksjonen til andre 🙂

Jeg har en loxone kontrollenhet som er nesten som en pls. To av varmekablene mangler termostat og styres kun med av/på fra releutgang og da velger jeg tider på døgnet de skal varme. Fungerer forsåvidt greit da de bare skal gi litt lunk i gulvet.

Tre andre varmekabler har ordinære termostater med inngang for nattsenking. Mange termostater har denne muligheten uten at den er i bruk. Der tenker jeg å trekke frem en ekstra leder i røret og bruke den til "nattsenking"-signal fra kontrollenheten. Så setter jeg tidene som senkingen skal være aktivert i kontrollenheten. Når den går tilbake til normal drift vil termostaten forsøke å heve temperaturen i gulvet igjen til riktig verdi og vil da være aktiv mer av tiden inntil temperatur er normal igjen. Det er en viss fare for at det blir mye svinginger i gulvtemperaturen avhengig av hvor lenge den deaktiveres, mendet må jeg bare sjekke etterhvert. Den må jo få  tid nok til å hente seg inn igjen etter senking. Er kabelen innstøpt i 10 cm betong så er det et ganske stort varmelager så det burde gå bra.

Har man lavtbyggende varmekabelgulv så er det mye mindre masse og lagringskapasitet for varme så da går det ikke så lenge før temp synker.

Edit:

La til bilde fra Micromatic MTC2 brukermanual. Dette er en enkel termostat, men mange av disse har mulighet for et eksternt styresignal slik som her, inngangen "S" som på tegningen er koblet til med et koblingsur. En slik termostat kan du i praksis styre fra et hvilken som helst styresystem som har digital utgang.

Skjermbilde 2021-01-10 210414.jpg

Endret av RJohannesen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (12 minutter siden):

Jeg har en loxone kontrollenhet som er nesten som en pls. To av varmekablene mangler termostat og styres kun med av/på fra releutgang og da velger jeg tider på døgnet de skal varme. Fungerer forsåvidt greit da de bare skal gi litt lunk i gulvet.

Har du da dratt en signalkabel fra kontrollenhet til rele på varmekabel? Går den i samme rørene som 230V-kablene?

RJohannesen skrev (14 minutter siden):

Tre andre varmekabler har ordinære termostater med inngang for nattsenking. Mange termostater har denne muligheten uten at den er i bruk. Der tenker jeg å trekke frem en ekstra leder i røret og bruke den til "nattsenking"-signal fra kontrollenheten. Så setter jeg tidene som senkingen skal være aktivert i kontrollenheten. Når den går tilbake til normal drift vil termostaten forsøke å heve temperaturen i gulvet igjen til riktig verdi og vil da være aktiv mer av tiden inntil temperatur er normal igjen. Det er en viss fare for at det blir mye svinginger i gulvtemperaturen avhengig av hvor lenge den deaktiveres, mendet må jeg bare sjekke etterhvert. Den må jo få  tid nok til å hente seg inn igjen etter senking. Er kabelen innstøpt i 10 cm betong så er det et ganske stort varmelager så det burde gå bra.

Jeg har allerede 'naturlige svingninger' i varmekablene på badet. Jeg har vurdert å utnytte den egenskapen ved å slå *på* varmekabelen akkurat så tidlig at det har god lunk når jeg står opp. Da må de selvfølgelig skrus av tilsvarende tidlig om kvelden. Også må jeg måle den termiske forsinkelsen på gulvene mine.. :)

Det med nattsenking-inngang hadde jeg glemt. Om jeg har det kan jeg kanskje installere noe uten å kjøpe nytt utstyr. La inn OpenHABian på min R-pi men skrudde den av siden jeg ikke hadde noe som kunne automatiseres. Om varmekablene mine har nattsenking må jeg kanskje prøve openhabian igjen. :)

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (5 minutter siden):
RJohannesen skrev (29 minutter siden):

Har du da dratt en signalkabel fra kontrollenhet til rele på varmekabel? Går den i samme rørene som 230V-kablene?

Nei, jeg bare kutter strømmen med topolt relé i sikringsskapet, den ene varmekabelen er ganske stor og har egen kurs, den andre har to egne ledere i tillegg til strøm i røret til badet.

Ja du bør ta en sjekk, enten ved å ta ut termostaten eller bare søke opp termostaten og datablad på nett. Det er jo ironisk at mange av de gamle enkle termostatene er mer kompatible med ulike smartstyringer enn såkalte "smarte" termostater 😄

Merk at noen termostater også har egen knapp merket med nattsenk eller en sparegris og kan ha egne "nattseknprogrammer" og klokke som aktiveres/resettes med langt eller kort trykk 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...