Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hva blir straffen for terroristene som raidet capitol??


Salvesen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eg rekner med at dei fleste kjem til å sleppe billig unna ettersom det er vanskeleg å bevise at enkeltpersonar har begått konkrete forbrytelsar utenom innbrudd og skadeverk. Særleg når det er eigne landsmenn som står på tiltalebenken og ikkje skumle utlendingar. 

Det sagt så kan dei i teorien bli dømt for kuppforsøk, angrep på USAs sjølvstendigheit, eller terror. Eg finner det likevel usannsynleg ettersom det reelle skadepotensialet avgrenser seg til at det kunne blitt fleire dødsfall og større materielle skader om dei ikkje hadde blitt stoppa. Sjølv om dei hadde fått tak i og øydelagt stemmene som skulle tellast så finnes det kopiar. 

Det virkelig store spørsmålet er om ein kan bevise at nokon av dei som var inne i bygget hadde til hensikt å holde regjeringa som gissel eller på anna måte permanent sette regjeringa ut av spel. Det trur eg blir vanskeleg å bevise på imdividnivå. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 1/7/2021 at 11:16 PM, Espen Hugaas Andersen said:

Trump innførte regler som gir ti års fengsel for å vandalisere statuer, minnesmerker og føderal eiendom.

https://www.foxnews.com/politics/capitol-rioters-prison-trump-executive-order-federal

De som plantet rørbomber ser nok mer på 50+ år.

Ja om de klarer å finne ut hvem dette var så blir det nok en laaaaaang straff. 

For resten, altså de som bare var der inne uten å ødelegge eller vandalisere noe så blir det sikkert ikke allverden. Vi får se.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Salvesen. skrev (26 minutter siden):

25 personer siktet for terror, veldig bra! 

Slik jeg forstår det så er det ikke mulig å dømme dem som det som kalles innlandsterrorisme. Så da er denne siktelsen kun brukt for å få bredere rettigheter når man gjør gjør etterforskningen, noe som er fint for all del. De får vel brukt lover som ble satt opp etter 11. september for å gjøre det enklere å etterforske saker på et føderalt nivå. 

Når det kommer til hvilke straffer disse terroristene får så spørs det veldig hva som ligger av bevis på hva de faktisk har gjort. Man kan ikke bare bli dømt for noe uten at det er saklig og god dokumentasjon på hva man har gjort. Men folk som gikk rundt med håndjernstrips tror jeg nok kommer til å bli tatt kraftig tak i. 

Det viktigste er jo å straffeforfølge de som faktisk gjorde dette organisert da det er det som er det mest alvorlige av det hele. Tilfeldige personer som marsjerte inn uten faktisk å ha en grunn for det får nok en mindre straff. 

 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

De som fremsto som ledere og provokatør - og som planla og oppmuntret til dette lang tid i forveien på nett får garantert maksstraff på 10 år. Når man møter opp i militær bekledning, med strips, våpen og kommunikasjonsutstyr. Finnes det knapt noen formidlene omstendigheter. I et land som USA med de strenge fengselsstraffene dem opererer med, er 10 år "lite". 

Så har du dem som "lot seg reve med". De hadde kanskje ikke planlagt dette. Men rent impulsivt og spontant ble de med og ødela vinduer og vandaliserte. Dette er jo hundrevis av mennesker, så skal alle disse dømmes til flere år i fengsel - det ser jeg på som lite sannsynlig. Men noen måneder blir det nok. Kanskje med en heftig bot. Men det blir bare spekulasjoner.

Til slutt, de skuelysene som bare "ble med inn" fordi døra sto oppe og ingen så ut til å bry seg. Det tok jo flere timer før politiet var på plass. Hørte på CNN at de anslå at 2500 personer hadde vært inne i bygningen totalt sett. Jeg tror nok ikke disse vil få fengselsstraff med en bot for å ha tatt seg inn. 

Spørsmålet er vel om dette vil provoserte denne bevegelsen ytterligere, eller skremme dem litt. Mange har nok fått seg en kraftig "reality check" på hva dem har vært med på. Etter å ha fulgt med på all fordømmelsen som har foregått i fem sammenhengende dager 24/7 i statene til nå. Kan vi kalle det et lynkurs?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Kris85 skrev (Akkurat nå):

Så har du dem som "lot seg reve med". De hadde kanskje ikke planlagt dette. Men rent impulsivt og spontant ble de med og ødela vinduer og vandaliserte. Dette er jo hundrevis av mennesker, så skal alle disse dømmes til flere år i fengsel - det ser jeg på som lite sannsynlig. Men noen måneder blir det nok. Kanskje med en heftig bot. Men det blir bare spekulasjoner.

Jeg tror de fleste av disse vil få straffer som går på at de får rabatt for å tilstå. De som sto bak dette vil absolutt føle dette mye mer.

Blir spennende å se hva FBI og politiet finner ut. 

Lenke til kommentar
Omnia vincit amor skrev (21 minutter siden):

Jeg tror de fleste av disse vil få straffer som går på at de får rabatt for å tilstå. De som sto bak dette vil absolutt føle dette mye mer.

Blir spennende å se hva FBI og politiet finner ut. 

Ja, godt poeng. Dersom man innser hva man har gjort og legger seg paddeflat for det - gir det helt klart rabatt. Tar man en "Erik Jensen" og nekter = maks straff. I avhør vil nok FBI og politiet innse at de fleste av disse folka er ganske enkelt skrudd sammen; så dersom man ikke evner å forstå hva man har begitt seg ut på. Dersom man helt oppriktig ikke forstår omfanget av dette. Bør man da bli straffet for det? I mitt hode er det ikke kriminelt å være en idiot. For å være lovbryter må du forstå at du bryter loven. Disse menneskene er selvfølgelig ikke helt utilregnelige. Men deres ideologi er jo såpass krystallklar for dem selv - at kan man straffe folk som helt oppriktig tror dem har sin fulle rett? Dette er en ekstremt stor gruppe mennesker i USA.

Dette ligner mye på en kult syns jeg. Der den kollektive bobla de lever i, samt det faktum at de er omringen av likesinnede gjør at man blir hjernevasket på en måte som gjør at man oppriktig ikke innser konsekvensen av sine handlinger. Skal man bli dømt for det? 

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
WiiBoy skrev (9 minutter siden):

Kan DT masse tilgi (pardon)? Altså si "alle som stormet er nå tilgitt", eller må det være navngitte personer?

Han kan nok gjøre det.. Men jeg tviler sterkt på at han kommer til å gjøre det.. Det ville vært politisk selvmord, selv om det vi alt har sett er det. 

  

Kris85 skrev (16 minutter siden):

Bør man da bli straffet for det? I mitt hode er det ikke kriminelt å være en idiot.

Å være en person som tilfeldigvis er på denne demonstrasjonen og blir med inn, nei, de synes jeg eventuelt skulle fått bot, eller en mindre tids straff.. 

Men saken er at loven bør være lik for alle. Har du brutt deg inn et sted bør også du bli straffeforfulgt. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Omnia vincit amor skrev (4 timer siden):

Han kan nok gjøre det.. Men jeg tviler sterkt på at han kommer til å gjøre det.. Det ville vært politisk selvmord, selv om det vi alt har sett er det. 

Hvor mange ganger kan man ta politisk selvmord før man "dør"?
Tror faktisk ikke det hadde endret så mye fra eller til..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
aklla skrev (4 minutter siden):

Hvor mange ganger kan man ta politisk selvmord før man "dør"?
Tror faktisk ikke det hadde endret så mye fra eller til..

Du har et poeng i det ja. 

Lenke til kommentar
On 1/11/2021 at 9:26 AM, Kris85 said:

I mitt hode er det ikke kriminelt å være en idiot. For å være lovbryter må du forstå at du bryter loven.

Nei, du må bryte loven. Det er kriminelt å bryte loven enten du kjenner til lovene eller ikke. 
Hvor mange lover har ikke USA på bok? Er det sannsynlig at man kjenner alle lovene? Nei. 

Når du er turist i et annet land har du faktisk ansvar for å ikke bryte lovene deres, selv om du sikkert ikke kjenner til 10% av de landsspesifikke lovene der. 
Men likefullt om du bryter loven er du lovbryter. 

Quote

Disse menneskene er selvfølgelig ikke helt utilregnelige. Men deres ideologi er jo såpass krystallklar for dem selv - at kan man straffe folk som helt oppriktig tror dem har sin fulle rett?

Selvfølgelig kan og bør man det. 

 

Endret av debattklovn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...