Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Forslag til valg av elbil?


Marcuzani

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg bor i Oslo og innser at jeg bør bytte ut min trofaste Daihatsu Terios 2007 til noe med litt mer lokalpolitisk støtte.

Vi er to personer pluss en mellomstor hund. Reiser en del til Geilo (230km) både sommerstid og om vinteren. Bilen må kunne ha ski-/sykkelstativ.

Vi har sett på Peugeot E-2008, ID.3, DS 3 Crossback og Model 3. De to-tre første er i grenseland på rekkevidde, spesielt på vinteren. Utseende har litt å si for meg.
 

Er det noen andre modeller jeg burde vurdere, og hvorfor? Budsjett +/- 400.000.

Setter stor pris på all hjelp.

 

Endret av Marcuzani
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Marcuzani skrev (11 timer siden):
Hanhijnn skrev (19 timer siden):

Hva er budsjettet på?

+/- 400.000

Det er jo et bra budsjett. Du finner nok noe som passer innenfor det budsjettet. Jeg vil ikke fortelle deg hva du skal gå for. Det tar andre seg av. Mitt tips er å legge inn max-summen i finn.no og så sjekke ut de elbil-alternativene som da popper opp. Bilvalg er veldig personlig og individuelt, mye basert på smak og behag. Lykke til!

https://www.finn.no/car/used/search.html?body_type=5&body_type=1&body_type=2&body_type=9&body_type=3&body_type=4&engine_fuel=0%2F4&number_of_seats_from=5&number_of_seats_to=7&price_to=410000&sort=YEAR_DESC

Endret av Hanhijnn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pop skrev (8 minutter siden):

Kan vel også være verdt å kikke på hybrider med litt god el-rekkevidde? (40-50km holder bra til bykjøringen).

Ja, har sett litt på Outlander og Rav4. Skal bli fossilfritt innenfor ring 1 meldes det, så her må vi opp i ringa!

Lenke til kommentar
aomt skrev (21 timer siden):

Zoe

Bare å styre unna, den krever 400V TN anlegg for å kunne lade uten problemer og enorm tung og dyr ladekloss. Ikke laget for å lade i Norge. Ellers mye for pengene.

Pop skrev (5 minutter siden):

Kan vel også være verdt å kikke på hybrider med litt god el-rekkevidde? (40-50km holder bra til bykjøringen).

Ikke siden han bor i Oslo, og de i går fikk klar signal fra regjeringen til å hindre drivstoff biler. Det kommer kjapt i indre deler av Oslo, og da blir det kun elbil eller hydrogren bil man får kjørt med. Først innenfor Ring 1, så prøver de seg nok med Ring 2 når de blir gjenvalgt.

 

 

Huyndai Kona og Kia eNiro kan også være gode alternativer, til de nevnte. MG sin kan også være ett godt alternativ hvis man tar sjansen på dem. Nyeste Nissan Leaf er heller ikke så gal etter at den fikk CSS hurtiglading, har ikke sett prisen på 60kW batteriet som vel er kommet.

På alle bilene, så har Bjørn Nyland gode videoer om det meste på dem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Etter å ha eid elbil i 1 1\2 år når så ser jeg ikke noe grunn for å ta mellomsteget med Hybrid.

Det vil bare fordyre bruken og man må jo gjevnlig inn på dyre servicer med dem.

En av fordelene med elbil er jo å slippe slikt (en del elbiler har fortsatt årlig service og slikt men koster mye mindre)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (1 time siden):

Nyeste Nissan Leaf er heller ikke så gal etter at den fikk CSS hurtiglading, har ikke sett prisen på 60kW batteriet som vel er kommet.

Nyeste leaf bruker fremdeles Chademo, men støtter vel 100 kw lading nå. Ellers foreslår jeg Ioniq (igjen). Jeg er virkelig fornøyd med den bilen 👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (14 minutter siden):

Nyeste leaf bruker fremdeles Chademo, men støtter vel 100 kw lading nå. Ellers foreslår jeg Ioniq (igjen). Jeg er virkelig fornøyd med den bilen 👍

Det er nok riktig ja, det er Type 2 den hadde fått.

Styr unna alt av Type 1 og Chademo hvis man vil ha bilen noen år. Begge fases ut, og er mindre alternativer etterhvert for hurtiglading.

Lenke til kommentar
1 minute ago, AndersT2 said:

Det er nok riktig ja, det er Type 2 den hadde fått.

Styr unna alt av Type 1 og Chademo hvis man vil ha bilen noen år. Begge fases ut, og er mindre alternativer etterhvert for hurtiglading.

Kan skyte inn at dette vel er ett av Xpeng G3 sitt svakeste punkt.. chademo..

Det vil dø ut ganske snart.

Ellers er det vist en god bil og den får CCS etterhvert ifølge Xpeng.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (20 minutter siden):

Det er nok riktig ja, det er Type 2 den hadde fått.

Styr unna alt av Type 1 og Chademo hvis man vil ha bilen noen år. Begge fases ut, og er mindre alternativer etterhvert for hurtiglading.

Type 1 og Type 2 bruker samme protokoll, så i verste fall trenger du kun en passiv adapter. Chademo fases vel ikke ut, men det bygges færre nye Chademo-stasjoner kontro CCS. Men kan nesten garantere at det etterhvert kommer adapter mellom chademo og CCS. Trenger jo strengt tatt kun en liten del med elektronikk som kan oversette datasignalene. Selve DC-strømmen er jo den samme.

Lenke til kommentar
23 minutes ago, Kajac said:

Type 1 og Type 2 bruker samme protokoll, så i verste fall trenger du kun en passiv adapter. Chademo fases vel ikke ut, men det bygges færre nye Chademo-stasjoner kontro CCS. Men kan nesten garantere at det etterhvert kommer adapter mellom chademo og CCS. Trenger jo strengt tatt kun en liten del med elektronikk som kan oversette datasignalene. Selve DC-strømmen er jo den samme.

Har vært adaptere andre veien i mange år nå (Chademo - CCS) så burde gå fint ja, men ser hittil ikke ut som noen har klart å lage en..

Best å holde seg unna hele pluggen til man iallefall får bekreftet at det finnes adaptere.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (På 8.1.2021 den 11.20):

Etter å ha eid elbil i 1 1\2 år når så ser jeg ikke noe grunn for å ta mellomsteget med Hybrid.

Det vil bare fordyre bruken og man må jo gjevnlig inn på dyre servicer med dem.

En av fordelene med elbil er jo å slippe slikt (en del elbiler har fortsatt årlig service og slikt men koster mye mindre)

Blir nok en elbil ja, og ikke hybrid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bjørn Nyland kjører akkurat nå tester på siste Kia e-Niro versjon, og kjører vinter tester på den i ekstrem kulde, slik han nettopp har gjort på siste versjon av Tesla Model 3.

Får da ett inntrykk av hvordan de funker på verst tenkelige bruk her i Norge:

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...