epiklemao Skrevet 7. januar 2021 Del Skrevet 7. januar 2021 (endret) Hei, jeg bygget nettopp min første pc. Har prøvd så godt det lar seg gjøre å følge instruksjonsbok og guider på nett. Nå når jeg har installert Windows så ser jeg at når jeg ikke har noen programmer kjørende i bakgrunnen så går CPU temp fra rundt 30C til 50C ca hvert 5 -10 sekund. Er dette normalt? Sykt irriterende å høre viften gå opp og ned i hastighet. Etter å ha testa spill så gjør CPU tempen det samme. Om dette ikke er normalt, hvordan burde jeg feilsøke dette? Jeg bruker vannkjøling. CPU: AMD Ryzen 7 3800XT Prosessor - 8 kjerner 3.9 GHz GPU: GIGABYTE GeForce RTX 3070 GAMING OC - 8GB GDDR6 RA Prossesorkjøler: AeroCool Pulse L240F Endret 7. januar 2021 av epiklemao Lenke til kommentar
Papirkurven Skrevet 7. januar 2021 Del Skrevet 7. januar 2021 Hva sier oppgavebehandlingen, og CPU bruk? Siden du har bygget den selv, har du lagt riktig mengde kjølepasta på CPU? En gang jeg hadde på for mye kjølepasta, ble det veldig høy og varierende temperatur. Så lenge PCen står i idle, så skal temperaturen også være stabil Lenke til kommentar
horrorr Skrevet 7. januar 2021 Del Skrevet 7. januar 2021 Ville forsøkt med noe annet enn speccy da det ikke har blitt oppdatert for nyere hardware på lang tid og siden AMD er noe vanskeligere med å gi tilgang til temp sensorer. F.eks. AMD sitt eget Ryzen Master for å se om det gir andre resultater. Lenke til kommentar
Radford Skrevet 7. januar 2021 Del Skrevet 7. januar 2021 (endret) Høres ut som pumpen har dårlig kontakt med varmesprederen på CPU. Enten så er den montert feil/med for lite «press» eller så kan det være brukt for mye eller for lite kjølepasta. PS: du har koblet til pumpen på korrekt header på HK? Og fjernet plastikkfilmen som dekker pumpens kobberplate før montering? Endret 7. januar 2021 av Radford Lenke til kommentar
BioNor Skrevet 7. januar 2021 Del Skrevet 7. januar 2021 Dette er helt normalt på Zen 2. Enkleste måten å unngå viftebråk er å justere vifteprofilene i bios eller programvare(alt ettersom). Lenke til kommentar
epiklemao Skrevet 7. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2021 12 minutes ago, Radford said: Høres ut som pumpen har dårlig kontakt med varmesprederen på CPU. Enten så er den montert feil/med for lite «press» eller så kan det være brukt for mye eller for lite kjølepasta. PS: du har koblet til pumpen på korrekt header på HK? Og fjernet plastikkfilmen som dekker pumpens kobberplate før montering? header på HK? Ja jeg fjernet plastikkfilmen. Lenke til kommentar
epiklemao Skrevet 7. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2021 Bare for å sjekke at jeg har gjort det riktig. Jeg putta kabelen fra pumpen i "CPU_OPT" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå