torest Skrevet 7. januar 2021 Del Skrevet 7. januar 2021 LNG-tanker er klar – det er ikke kundene [Ekstra] Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 7. januar 2021 Del Skrevet 7. januar 2021 (endret) "Det gir ca. 20-25 prosent lavere CO2-utslipp enn marin diesel." "Det gode er det bestes fiende" er et ordtak som kan brukes i dette tilfellet. Norge, som olje- og gassnasjon leter med lys og lykter for å finne måter å forlenge oljeaktiviteten på, og samtidig fremstå som spydspiss i klimakampen. Hvorfor er ikke flere forsøk med metanol i gang? Metanol er et enklere drivstoff, rent logistikkmessig, og reduserer CO2-utslippene med 50% dersom diesel erstattes med metanol. CO2-avgiften dekker selve fangstanlegget på f. eks. Klemetsrud og Norcem, når en slipper lagringen i Nordsjøen. Ved bruk av fornybar energi, når strømprisen er under 20 øre/kWh, får vi metanol til kr 3,-/liter. Ny teknologi kan utnytte metanol på en mer effektiv måte enn stempelmotoren, så vi burde ha parallelle løp i kampen mot havstigning. Endret 7. januar 2021 av aanundo 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå