Gå til innhold

LNG-tanker er klar – det er ikke kundene [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Det gir ca. 20-25 prosent lavere CO2-utslipp enn marin diesel."

"Det gode er det bestes fiende" er et ordtak som kan brukes i dette tilfellet. Norge, som olje- og gassnasjon leter med lys og lykter for å finne måter å forlenge oljeaktiviteten på, og samtidig fremstå som spydspiss i klimakampen.

Hvorfor er ikke flere forsøk med metanol i gang?

Metanol er et enklere drivstoff, rent logistikkmessig, og reduserer CO2-utslippene med 50% dersom diesel erstattes med metanol.

CO2-avgiften dekker selve fangstanlegget på f. eks. Klemetsrud og Norcem, når en slipper lagringen i Nordsjøen.

Ved bruk av fornybar energi, når strømprisen er under 20 øre/kWh, får vi metanol til kr 3,-/liter.

Ny teknologi kan utnytte metanol på en mer effektiv måte enn stempelmotoren, så vi burde ha parallelle løp i kampen mot havstigning.

Endret av aanundo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...