Sjørøver Skrevet 8. januar 2021 Del Skrevet 8. januar 2021 Hanhijnn skrev (8 timer siden): De fleste større skip som er bygget de siste 20 - 25 år har landstrøm. De båtene jeg har jobbet på har ikke hatt nok kapasitet inn til å ha noe særlig aktivitet hvertfall. Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 11. januar 2021 Del Skrevet 11. januar 2021 Heiti skrev (På 8.1.2021 den 16.24): De båtene jeg har jobbet på har ikke hatt nok kapasitet inn til å ha noe særlig aktivitet hvertfall. Hvilken type skip er det? Lenke til kommentar
RJohannesen Skrevet 12. januar 2021 Del Skrevet 12. januar 2021 Simen1 skrev (På 8.1.2021 den 14.41): Har ikke satt meg inn i detaljene, men synes i hvert fall at noen innendørs parkeringsanlegg bør få nullutslippssoner i hele eller deler av anlegget pga luftkvalitet. Kanskje mest aktuelt der det finnes tilstrekkelig utendørs parkering til fossilbilistene. Enig i dette. Jeg venter på at første utbygger kommer med eksosfritt parkeringshus. Man kan spare ganske mye på enklere ventilasjon om man slipper eksos inne. Og lufta blir bedre. 2 Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 14. januar 2021 Del Skrevet 14. januar 2021 Kjørte i dag bak en ganske ny stasjonsvogn i kulden. Det var et teppe av eksos etter den. Hvorfor er dette lov? Hvorfor skal vi bli påtvunget å kjøre bak biler som spyr ut all mulig skitt? 2 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 14. januar 2021 Del Skrevet 14. januar 2021 54 minutes ago, Luske_Ludvig said: Kjørte i dag bak en ganske ny stasjonsvogn i kulden. Det var et teppe av eksos etter den. Hvorfor er dette lov? Hvorfor skal vi bli påtvunget å kjøre bak biler som spyr ut all mulig skitt? Neinei, disse mototene renser luften skjønner du. Eksosen du ser er renere enn lufta motoren suger inn. Er iallefall det mange tror, skremmende nok. 3 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 14. januar 2021 Del Skrevet 14. januar 2021 Luske_Ludvig skrev (55 minutter siden): Kjørte i dag bak en ganske ny stasjonsvogn i kulden. Det var et teppe av eksos etter den. Hvorfor er dette lov? Hvorfor skal vi bli påtvunget å kjøre bak biler som spyr ut all mulig skitt? Godt spørsmål. Var nok en dieselbil. Ad-blue virker ikke i kulda. Da spyes all giften rett ut, og inn i bilen din. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 14. januar 2021 Del Skrevet 14. januar 2021 23 minutes ago, Complexity said: Neinei, disse mototene renser luften skjønner du. Eksosen du ser er renere enn lufta motoren suger inn. Er iallefall det mange tror, skremmende nok. Under gitte omstendigheter er dette faktisk sant. Men når 99% av norge kjøper dieselbiler fordi de sparer noen få øre pér liter når de kjører til og fra postkassa si så har det lite å si. Lenke til kommentar
Takk for meg Skrevet 14. januar 2021 Del Skrevet 14. januar 2021 Luske_Ludvig skrev (1 time siden): Hvorfor skal vi bli påtvunget å kjøre bak biler som spyr ut all mulig skitt? Ingen som tvinger deg til det. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 14. januar 2021 Del Skrevet 14. januar 2021 Eksos man ser er godt som utelukkende vannkondensat, som er synlig fordi luftten er kald nok til å la damp kondensere før den spres nok til å likevel bli usynlig. Skadelige gasser fra eksos er i all hovedsak usynlige. enten katalysatoren gjør jobben sin eller ei. (Joda nitrogenoksider tenderer til å ha en gul farge, men dette er ikke noe man i praksis ser i de mengdene de kommer fra en bil, det må langt høyere konsentrasjoner til, eller man må se gjennom store mengder forurenset luft) Motorer som er i ferd med å ødelegges kan ha blålig eksos av uforbrent olje og spesiellt feiljustrerte motorer kan slippe ut sort sot, men jeg gjetter på at det som ble sett er hvit vannkondensat. Det som er skadelig ser man i all hovedsak ikke. 2 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 14. januar 2021 Del Skrevet 14. januar 2021 25 minutes ago, sverreb said: Eksos man ser er godt som utelukkende vannkondensat, som er synlig fordi luftten er kald nok til å la damp kondensere før den spres nok til å likevel bli usynlig. Skadelige gasser fra eksos er i all hovedsak usynlige. enten katalysatoren gjør jobben sin eller ei. (Joda nitrogenoksider tenderer til å ha en gul farge, men dette er ikke noe man i praksis ser i de mengdene de kommer fra en bil, det må langt høyere konsentrasjoner til, eller man må se gjennom store mengder forurenset luft) Motorer som er i ferd med å ødelegges kan ha blålig eksos av uforbrent olje og spesiellt feiljustrerte motorer kan slippe ut sort sot, men jeg gjetter på at det som ble sett er hvit vannkondensat. Det som er skadelig ser man i all hovedsak ikke. Tror om eksosen på denne? https://youtu.be/zdgVFhYsBqE Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 14. januar 2021 Del Skrevet 14. januar 2021 (endret) 19 minutes ago, Complexity said: Tror om eksosen på denne? https://youtu.be/zdgVFhYsBqE Har ingen grunn til å tro at det du ser er noe annet enn vann. Det sier naturligvis ingenting om hvor ren eksosen er forøvrig, som sagt det meste av skadelige utslipp er for alle praktiske formål usynlige gasser: CO, damp av flyktige organiske forbindelser, NOx, CO2. Når det er kaldt kondenserer vannet, og når bilen er kald blir eksosen i tillegg kald før den forlater eksosystemet slik at mer vannkondensat er synlig. Endret 14. januar 2021 av sverreb 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå