Gå til innhold

Nå blir det tillatt med bysoner der fossilbiler forbys


Anbefalte innlegg

Hanhijnn skrev (6 minutter siden):

Har de ikke landstrømstilbud på havnen i Bergen? Er du sikker?

Det har ikke vært det tidligere, men det har vært mye snakk om utbygging, så det er mulig det er på plass nå. Problemet er bare at mange båter ikke kan benytte seg av det, selv om det har også blitt bedre. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heiti skrev (2 minutter siden):

Det har ikke vært det tidligere, men det har vært mye snakk om utbygging, så det er mulig det er på plass nå. Problemet er bare at mange båter ikke kan benytte seg av det, selv om det har også blitt bedre. 

De fleste større skip som er bygget de siste 20 - 25 år har landstrøm.

Lenke til kommentar
Bernt2 skrev (3 minutter siden):

Bare lurer: Hvordan hjelper det på klimaet, dersom det stemmer, at fossilbiler evt må kjøre enda flere omveier enn før???

Det gjør ikke det. Dette er symbolpolitikk, som dessverre alle miljøpartiene er gjennomsyret av. Det eneste problemet dette vil løse er å få politikerne til å se ut som de faktisk har gjort noe.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
8 minutes ago, Bernt2 said:

Bare lurer: Hvordan hjelper det på klimaet, dersom det stemmer, at fossilbiler evt må kjøre enda flere omveier enn før???

Er du innom Oslo sentrum med bil og ikke skal dit er du uansett på laaaang omvei.

Dessuten: dette er først og fremst for luftkvalitet.

Lenke til kommentar
Bernt2 skrev (32 minutter siden):

Bare lurer: Hvordan hjelper det på klimaet, dersom det stemmer, at fossilbiler evt må kjøre enda flere omveier enn før???

Dette er ikke for klima, men for miljøet. Du skjønner forskjellen? Det er snakk om luftkvaliteten i sentrum. Ikke CO2-konsentrasjonen i atmosfæren.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (14 minutter siden):

Dette er ikke for klima, men for miljøet. Du skjønner forskjellen? Det er snakk om luftkvaliteten i sentrum. Ikke CO2-konsentrasjonen i atmosfæren.

Miljøet blir også påvirket av klimaet. Så det å øke forurensning totalt sett er også dårlig for miljø

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
5 minutes ago, D0vendyret said:

Miljøet blir også påvirket av klimaet. Så det å øke forurensning totalt sett er også dårlig for miljø

Det tviler jeg derimot på at en gjør. Det skal godt gjøres at å kjøre innom Oslo sentrum ikke er en stor omvei uansett.

Lenke til kommentar
PingEnt skrev (1 minutt siden):

Det tviler jeg derimot på at en gjør. Det skal godt gjøres at å kjøre innom Oslo sentrum ikke er en stor omvei uansett.

Alt påvirker. Som "miljøgata" i Trondheim. Resultatet er at man må kjøre ett kvartal eller to rundt med lyskryss og kø. Man står og stamper på tomgang rundt denne "miljøgata" istedet for at det er flyt og mindre forurensning.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
1 minute ago, D0vendyret said:

Alt påvirker. 

Da må du gjerne forklare hvordan dette vil føre til lengre kjøreruter i Oslo.

Lenke til kommentar
PingEnt skrev (4 minutter siden):

Da må du gjerne forklare hvordan dette vil føre til lengre kjøreruter i Oslo.

På lik linje med "miljøgata" i Trondheim. Skal du til den andre enden av gata/området som er stengt, så må du nesten kjøre rundt. Rundt er som kjent lengre enn rett fram.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
3 minutes ago, D0vendyret said:

På lik linje med "miljøgata" i Trondheim. Skal du til den andre enden av gata/området som er stengt, så må du nesten kjøre rundt. Rundt er som kjent lengre enn rett fram.

Men ingen gjennomfartsårer går igjennom sentrum av Oslo. Det eneste er tunnelene under, men de tviler jeg på at vil bli inkludert i et slikt forbud.

Lenke til kommentar

Har ikke satt meg inn i detaljene, men synes i hvert fall at noen innendørs parkeringsanlegg bør få nullutslippssoner i hele eller deler av anlegget pga luftkvalitet. Kanskje mest aktuelt der det finnes tilstrekkelig utendørs parkering til fossilbilistene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
PingEnt skrev (På 7.1.2021 den 11.19):

Ikke har råd til ny elbil, men har råd til leilighet i Oslo sentrum, og trenger bil så ofte at det lønner seg å kjøpe en bil? 

Eg er enig at vi må ta vare på helse til folk som bur i byene. Det er fantastisk forslag. Samtidig, ein må ikkje gløyme at det finst liv utenfor Oslo óg.
Kva med å få same forbudt i alle norske byer? I alle fall top 10 største. 


 

Andre ting å tenkje på korleis det påvirker de som skal til/innom Oslo ein gong i blant?

Eg har 2010 disel-Volvo og bur 60mil utanfor Oslo.

I år har eg behov for å kjøre til Oslo (4-6 ganger). Vanligvis tar eg fly/tog, men i år må eg kjøre med bil.
Så eg blir nødt til å parkere utenfor og finne alternative måter å komme til sentrum på? 
Pdd det er ingen alternativer på brukt markedet for denne volvo til 65k blant elbiler. Det finst noen leaf som klarer 80-90km/ladning. Ellers må eg betale 4-5 prisen eg ga for volvo. Det er før eg begynner å diskutere behovet for plass i bilen. Skal eg ha tilsvarende elbil, så snakker vi om minst 600k - 10x eg ga for bilen. 

Løysningen er dog nokså enkel. Innføre grense på kor ofte ein kan kjøre til sentrum med ICE. 5 ganger/uker i året per bilskilt. Ein får 99% same effekt mtp luft/helse, uten at det går nevneverdig utover andre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...