Kajac Skrevet 7. januar 2021 Del Skrevet 7. januar 2021 PingEnt skrev (18 minutter siden): Ikke har råd til ny elbil, men har råd til leilighet i Oslo sentrum, og trenger bil så ofte at det lønner seg å kjøpe en bil? Dette kommer kanskje som en overraskelse; mange bor faktisk ikke i oslo sentrum, men har behov for å dra inn der innimellom. Det kan være mange grunner til at man ikke kan reise kollektivt, spesielt i disse dager. Ved å lage fossilfrie soner sperrer man effektivt ute de svakeste i samfunnet fra enkelte områder. Men man kan jo lure på om det er dette disse hipsterene egentlig ønsker, så de kan ha kaféene sine for seg selv. (jada, litt sarkasme her) Complexity skrev (8 minutter siden): Må man kjøpe ny elbil? Bruktmarkedet fylles opp mer og mer. Det er rett, men si at du har et budsjett på 30 000 kr, så er det mange eldre fossilbiler å velge mellom med kurrant kvalitet, mens blant elbilene er det kun eldre trillinger, og kanskje en og annen leaf med halvdødt batteri. Det dekker nok behoved for enkelte, men langt i fra alle. Og om du først kjøper en elbil med så lav rekkevidde, er du nesten avhengig av å kunne lade hjemme, noe fremdeles mange, spesielt de som bor i blokk, ofte ikke har muligheten til. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 7. januar 2021 Del Skrevet 7. januar 2021 15 minutes ago, Kajac said: Dette kommer kanskje som en overraskelse; mange bor faktisk ikke i oslo sentrum, men har behov for å dra inn der innimellom. Og her nevner man eksempler i fleng...? Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 7. januar 2021 Del Skrevet 7. januar 2021 i Trondheim så tipper jeg at det kommer en fossilbil avgift først, siden de allerede har automatene (piggdekkavgift) Så kan de se an om det blir mindre fossilt Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 7. januar 2021 Del Skrevet 7. januar 2021 Complexity skrev (41 minutter siden): Må man kjøpe ny elbil? Bruktmarkedet fylles opp mer og mer. I tillegg til stadig flere bildelingsordninger som man kan benytte seg av. 2 Lenke til kommentar
Erik Pedersen Skrevet 7. januar 2021 Del Skrevet 7. januar 2021 Ærlig talt, det er ikke CO2 og klimahysteri dette handler om i bysentra, her handler det om å redusere svevestøv, NOx, SO2 etc, altså luftkvalitet til beste for astmatikere og folk flest... 5 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 7. januar 2021 Del Skrevet 7. januar 2021 Erik Pedersen skrev (1 minutt siden): Ærlig talt, det er ikke CO2 og klimahysteri dette handler om i bysentra, her handler det om å redusere svevestøv, NOx, SO2 etc, altså luftkvalitet til beste for astmatikere og folk flest... Hvis det er tilfelle får de ta å forby vedfyring. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 7. januar 2021 Del Skrevet 7. januar 2021 4 minutes ago, Kajac said: Hvis det er tilfelle får de ta å forby vedfyring. Oslo og Bergen er allerede godt i gang med det. Lenke til kommentar
bruker-540634 Skrevet 7. januar 2021 Del Skrevet 7. januar 2021 Erik Pedersen skrev (13 minutter siden): Ærlig talt, det er ikke CO2 og klimahysteri dette handler om i bysentra, her handler det om å redusere svevestøv, NOx, SO2 etc, altså luftkvalitet til beste for astmatikere og folk flest... Ja, men når byen er styrt av sv, mdg og ap så det vel ikke svevestøv det de først å fremst tenker på når de vil forby fossilbiler. Hvis det var grunnen så hadde de vasket veiene oftere, innført forbud mot piggdekk og tunge kjøretøy som tesla. 2 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 7. januar 2021 Del Skrevet 7. januar 2021 Nå må de skynde seg å forby disse fossilbilene over hele landet. Ikke bare i byene! https://www.nrk.no/innlandet/selger-stadig-flere-brukte-dieselbiler-1.15314891 Lenke til kommentar
Esod Mef Skrevet 7. januar 2021 Del Skrevet 7. januar 2021 AndersT2 skrev (7 timer siden): Det finnes ett godt alternativ, og det kommer straks 3 til når PSA sine 3 slippes. Eg observerte Opel E-jumpy hos ein forhandlar før jol i fjor, så dei er nok her allereie. Kor god tilgangen er skal eg ikkje uttale meg om. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 7. januar 2021 Del Skrevet 7. januar 2021 3 hours ago, Kajac said: Det er rett, men si at du har et budsjett på 30 000 kr, så er det mange eldre fossilbiler å velge mellom med kurrant kvalitet, mens blant elbilene er det kun eldre trillinger, og kanskje en og annen leaf med halvdødt batteri. Det dekker nok behoved for enkelte, men langt i fra alle. Og om du først kjøper en elbil med så lav rekkevidde, er du nesten avhengig av å kunne lade hjemme, noe fremdeles mange, spesielt de som bor i blokk, ofte ikke har muligheten til. Sant det, men prisen på "brukbare" biler kryper også nedover, og det vil den jo fortsette å gjøre fremover. Gleder meg litt til den dagen jeg slipper å våkne opp til eksoslukt på soverommet fra en nabo som står å varmer dieselen sin. Noen biler lukter helt for jævlig, spesielt når de bakker på kald motor. 2 Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 7. januar 2021 Del Skrevet 7. januar 2021 Gamle kjøretøy og også endel motorsykler lager ekkel eksos. Hater å kjøre bak og jeg lager laaang luke. 1 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 7. januar 2021 Del Skrevet 7. januar 2021 Luske_Ludvig skrev (29 minutter siden): Hater å kjøre bak og jeg lager laaang luke. Det er bra for sikkerheten 👍 Complexity skrev (43 minutter siden): Sant det, men prisen på "brukbare" biler kryper også nedover, og det vil den jo fortsette å gjøre fremover. Gleder meg litt til den dagen jeg slipper å våkne opp til eksoslukt på soverommet fra en nabo som står å varmer dieselen sin. Noen biler lukter helt for jævlig, spesielt når de bakker på kald motor. Ja, og på et tidspunkt så vil det være bra nok bruktmarked av elbiler til at dette ikke er et problem. Og det hjelper selvsagt at beboere i borettslag nå kan kreve å få installere en lader. Men om man ikke har råd til bil dyrere enn 30000, så har man neppe råd til å betale tilsvarende for å få laderen installert. Men pr. i dag så er ikke tiden moden for å innføre fossilfrie soner etter min mening. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 7. januar 2021 Del Skrevet 7. januar 2021 Kajac skrev (1 time siden): Men pr. i dag så er ikke tiden moden for å innføre fossilfrie soner etter min mening. Ring 1 i Oslo blir fossilfri om 2 år 1 Lenke til kommentar
Kvelp Skrevet 7. januar 2021 Del Skrevet 7. januar 2021 Da må de samtidig forby mennesker også. De slipper jo ut 4-500 kg CO2 i året når de puster. Et slikt forbud er hodeløst og kunnskapsløst siden utslipp av CO2 brukes som argument for forbudet. Men som alle vet er ikke CO2 en forurensing. Du drikker det i brusen din, ølen din og bøndene tilfører ekstra CO2 i sine drivhus for å få raskere plantevekst. Nivået ligger typisk på 12-1300 ppm CO2. Lenke til kommentar
Atib Azzad Skrevet 7. januar 2021 Del Skrevet 7. januar 2021 7 minutes ago, Kvelp said: Da må de samtidig forby mennesker også. De slipper jo ut 4-500 kg CO2 i året når de puster. Et slikt forbud er hodeløst og kunnskapsløst siden utslipp av CO2 brukes som argument for forbudet. Men som alle vet er ikke CO2 en forurensing. Du drikker det i brusen din, ølen din og bøndene tilfører ekstra CO2 i sine drivhus for å få raskere plantevekst. Nivået ligger typisk på 12-1300 ppm CO2. Stopp pressen! "Blabla livgivende gass etc." Det er den totale mengden CO2 som sies å være problematisk, ingen påstår CO2 er dødelig i seg selv. https://climate.nasa.gov/causes/ 4 1 Lenke til kommentar
Kjerstiy Skrevet 7. januar 2021 Del Skrevet 7. januar 2021 Dette vil nok gå hardt utover mange, forbanna miljøaktivister Lenke til kommentar
CarstenS Skrevet 7. januar 2021 Del Skrevet 7. januar 2021 Og mens disse PR-avhengige glupinger kjeppjager de få fossile biler som er tilbake - så ligger båter på rekke og rad i havnen og slipper ut like mye gass i uken som hele (fossile) bilparken i Bergen på et år. Smart - og effektiv miljøpolitikk...! Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 7. januar 2021 Del Skrevet 7. januar 2021 I sterk kulde virker dieselmotorer dårlig. Rensesystemer slåes av. Bykjøring gir mye kjøring med lav belastning. Her er el drift en fordel. Men å hindre biler som kjører på el om de har en bensinmotor som er avslått forstår jeg ikke vitsen med. Gi heller bøter om folk fyrer opp motoren i bymiljøer. Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 8. januar 2021 Del Skrevet 8. januar 2021 CarstenS skrev (9 timer siden): Og mens disse PR-avhengige glupinger kjeppjager de få fossile biler som er tilbake - så ligger båter på rekke og rad i havnen og slipper ut like mye gass i uken som hele (fossile) bilparken i Bergen på et år. Smart - og effektiv miljøpolitikk...! Har de ikke landstrømstilbud på havnen i Bergen? Er du sikker? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå